De Oostenrijkse firma Ubimet is gecontracteerd om gedetailleerde weersinformatie te leveren aan zowel de wedstrijdleiding als alle elf F1-teams.Ubimet stuurt twee meteorologen naar elke Grand Prix.
Zij zetten weersstations op bij het circuit en in de paddock, installeren een weerradar en brengen andere meteorologische apparatuur in stelling. Deze instrumenten verzamelen ruwe data die door Ubimet’s voorspellingsalgoritmen wordt verwerkt tot real-time weerupdates voor de teams.
De teams ontvangen deze informatie via een webportaal dat toegang geeft tot radarbeelden, stationsdata, verschillende modelvoorspellingen en een live ticker tijdens de sessies op het circuit.
Aspect | Invloed op strategie |
---|---|
Temperatuur | Keuze van koelsystemen, motorinstellingen |
Regenvoorspelling | Bandenkeuze, pitstop-planning |
Windrichting en -kracht | Aerodynamische afstelling |
Luchtvochtigheid | Motorprestaties, bandenslijtage |
Voor regenval streven de meteorologen ernaar om tot op de minuut nauwkeurig te voorspellen wanneer regen zal beginnen en eindigen, en hoeveel neerslag er zal vallen. Dit creëert een gelijk speelveld en voorkomt dat rijkere teams een voordeel behalen door eigen geavanceerde weersystemen in te zetten.
Tegelijkertijd blijft er ruimte voor teams om de gedeelde data op hun eigen manier te interpreteren en toe te passen in hun racestrategieën.
Uniforme weerdata voor eerlijke competitie
Door één officiële bron van weerinformatie aan te wijzen, voorkomt de FIA dat teams met meer middelen een oneerlijk voordeel kunnen behalen door geavanceerdere of uitgebreidere weersystemen in te zetten. De gecontracteerde weerdienst Ubimet zorgt ervoor dat alle teams dezelfde hoogwaardige meteorologische gegevens ontvangen.
Hun aanwezigheid op elk circuit garandeert lokale en zeer nauwkeurige voorspellingen. De meteorologen van Ubimet richten zich op een zeer specifiek gebied rond het circuit en volgen zelfs individuele wolken die het circuit naderen.
“Het is misschien een ton aan apparatuur die over de hele wereld moet worden vervoerd,” zegt meteoroloog Steffen Dietz. “Het grote apparaat is de weerradar die we ter plaatse monteren. We plaatsen het ergens in de buurt van het circuit, maar indien mogelijk hoog. In Spa staat het in een koeienwei, maar ergens als Interlagos plaatsen we het op de top van een wolkenkrabber, 27 verdiepingen hoog. Het moet draagbaar zijn.”
Alle teams hebben gelijke toegang tot deze data via een webportaal. Hier vinden ze radarbeelden, gegevens van de weerstations, verschillende modelvoorspellingen en een live ticker tijdens de sessies op het circuit.
Voor regenval streven de meteorologen ernaar om tot op de minuut nauwkeurig te voorspellen wanneer regen zal beginnen en eindigen, en hoeveel neerslag er zal vallen. Deze precisie is van onschatbare waarde voor teams bij het plannen van hun racestrategieën, vooral als het gaat om bandenkeuze en pitstops.
Door deze gestandaardiseerde aanpak te hanteren, zorgt de FIA ervoor dat geen enkel team een oneerlijk voordeel kan behalen door superieure weersinformatie. Dit draagt bij aan de integriteit van de sport en de zuiverheid van de competitie tussen de teams.
Gedeelde weerdata en teamstrategieën
De uniforme weerdata die de FIA verstrekt, speelt een cruciale rol in de strategische beslissingen van Formule 1-teams. Hoewel alle teams dezelfde informatie ontvangen, ligt de kunst in hoe ze deze gegevens interpreteren en toepassen in hun raceplannen.
Teams beginnen al ver voor de raceweek met het analyseren van weervoorspellingen. Mark Temple, race-engineer bij McLaren, legt uit:
“We beginnen er een week of meer voor de race al over na te denken. We kijken naar de langetermijnvoorspellingen om gegevens te verzamelen over de waarschijnlijke luchttemperatuur. Als we bijvoorbeeld naar Hongarije gaan en de indicaties zijn dat het 45°C zal zijn in plaats van 25°C, zullen we het basispakket voor de koeling van de auto dienovereenkomstig instellen. We volgen hoe de voorspelling verandert naarmate de race dichterbij komt, en beginnen op woensdag de officiële Ubimet-voorspelling te gebruiken.”
Deze vroege voorbereiding stelt teams in staat om hun auto’s optimaal af te stellen voor de verwachte weersomstandigheden. Dit kan variëren van de keuze van koelsystemen tot de selectie van aerodynamische pakketten die het beste presteren onder de voorspelde omstandigheden.
Tijdens het raceweekend zelf wordt de interpretatie van weerdata nog crucialer. Teams moeten snel kunnen schakelen als de weersomstandigheden veranderen.
Weersaspect | Invloed op strategie |
---|---|
Temperatuur | Bandenslijtage, motorkoeling |
Regen | Bandenkeuze, pitstop-timing |
Wind | Aerodynamische setup |
Luchtvochtigheid | Motorprestaties |
Ze gebruiken de live updates en radarbeelden om beslissingen te nemen over bandenkeuze, pitstop-timing en andere tactische zetten.
Teaminterpretatie van weerdata
Hoewel alle teams toegang hebben tot dezelfde weerdata van Ubimet, verschilt de manier waarop ze deze informatie interpreteren en toepassen aanzienlijk. Deze variatie in aanpak draagt bij aan de unieke strategieën die we tijdens races zien ontvouwen.
Sommige teams kiezen ervoor om de Ubimet-gegevens te combineren met hun eigen analyses. Ze kunnen bijvoorbeeld teamleden aanwijzen die speciaal belast zijn met het monitoren en interpreteren van de weersinformatie.
Bij Red Bull Racing bijvoorbeeld, kan de weersdata worden bekeken vanuit hun Operations Room in de fabriek in Milton Keynes, wat een extra perspectief biedt naast de informatie die beschikbaar is op het circuit.
Mark Temple van McLaren benadrukt het belang van het zelf bekijken van radarbeelden:
“Het is nuttig om beide te hebben. Het bekijken van de radar is nuttig. Het speelt het laatste half uur terug, dus het kan je een goed idee geven van hoe de regen zich ontwikkelt en verandert. Het is echter moeilijk om er een precieze beoordeling mee te maken. Het is ook nuttig om dat vergezeld te laten gaan van een zin of twee waarin staat ‘zware regen over vijf minuten’, vooral in de kwalificatie omdat er zoveel gebeurt om de auto in en uit de garage te krijgen. In de race is er wat meer tijd, dus dan zou ik zelf meer naar de radar kijken. Het bepaalt misschien niet wat we doen, maar het helpt me wel een beeld te vormen van wat er aan de hand is.”
Sommige teams gaan nog een stap verder door de Ubimet-data te integreren in hun eigen simulatiemodellen. Deze modellen kunnen verschillende scenario’s doorrekenen op basis van de verwachte weersomstandigheden, wat teams helpt om voorbereid te zijn op verschillende situaties die zich tijdens de race kunnen voordoen.
- Combinatie van Ubimet-data met eigen analyses
- Aanwijzen van speciale teamleden voor weermonitoring
- Integratie van weerdata in simulatiemodellen
- Ontwikkeling van team-specifieke interpretatiemethoden
Grenzen en mogelijkheden van weerdata-gebruik
Teams mogen de gedeelde weerdata aanvullen met hun eigen observaties en analyses. Ze kunnen bijvoorbeeld teamleden inzetten om de lucht te observeren en deze visuele informatie te combineren met de officiële data
Dit is een moderne versie van de oorspronkelijke weersvoorspellingstechniek in de Formule 1, waarbij teamleden als spotters op strategische punten werden geplaatst om het weer in de gaten te houden.
Steffen Dietz van Ubimet benadrukt het belang van deze menselijke factor:
“Het is niet mogelijk om dit niveau van informatie vanaf een externe locatie te leveren. Iemand moet hier zijn, moet naar de lucht kijken, moet het voelen – en moet zich volledig kunnen concentreren op één enkele wolk, die het circuit kan raken of met 500 meter kan missen.”
Teams mogen ook hun eigen software ontwikkelen om de gedeelde weerdata te analyseren en te interpreteren. Dit kan leiden tot unieke inzichten die een team een strategisch voordeel kunnen geven.
Sommige teams investeren in geavanceerde algoritmen die patronen kunnen herkennen in de weerdata en deze kunnen koppelen aan historische racegegevens om betere voorspellingen te doen over hoe de weersomstandigheden de race zullen beïnvloeden.
Er zijn echter ook beperkingen. Teams mogen geen eigen weersstations of radars op of rond het circuit plaatsen. Dit zou immers het principe van gelijke toegang tot informatie ondermijnen. Ze moeten zich houden aan de officiële Ubimet-data als basis voor hun beslissingen.
Toegestaan | Niet toegestaan |
---|---|
Eigen analyse van Ubimet-data | Eigen weerstations op circuit |
Visuele observaties door teamleden | Eigen weerradars |
Ontwikkeling van analysesoftware | Gebruik van niet-FIA goedgekeurde weerdata |
Integratie met historische racedata | Verstoring van Ubimet-apparatuur |
Technologie in weerdata-analyse
Hoewel alle teams dezelfde basisinformatie ontvangen van Ubimet, onderscheiden ze zich in de manier waarop ze deze gegevens verwerken en toepassen. Sommige teams hebben geïnvesteerd in geavanceerde machine learning-algoritmen die patronen kunnen herkennen in historische weerdata en raceresultaten.
Deze systemen kunnen subtiele correlaties identificeren tussen specifieke weersomstandigheden en autoprestaties, wat teams helpt bij het afstemmen van hun strategieën.
Teams combineren de Ubimet-informatie met gegevens over baantemperatuur, bandenslijtage en aerodynamische prestaties om een holistisch beeld te krijgen van hoe weersomstandigheden de race zullen beïnvloeden. Mark Courtenay, een race-engineer, legt uit:
“We kijken niet alleen naar de huidige weersomstandigheden, maar proberen ook te voorspellen hoe deze zullen veranderen tijdens de race. Door onze eigen modellen te ontwikkelen die de Ubimet-data combineren met onze kennis van de auto, kunnen we beter anticiperen op hoe de auto zal presteren naarmate de omstandigheden veranderen.”
Teams experimenteren ook met augmented reality-technologieën om weerdata te visualiseren. Dit kan engineers en coureurs helpen om complexe weerpatronen sneller te begrijpen en er effectiever op te reageren tijdens een race.
- Ontwikkeling van machine learning-algoritmen voor weeranalyse
- Integratie van weerdata met andere prestatiegegevens
- Creatie van voorspellende modellen voor veranderende weersomstandigheden
- Gebruik van augmented reality voor datavisualisatie