Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe de FIA regels stelt voor de breedte en markering van startvakken op de grid
Overig

Hoe de FIA regels stelt voor de breedte en markering van startvakken op de grid

60
Hoe de FIA regels stelt voor de breedte en markering van startvakken op de grid
Foto: The Grid Gab

Deze voorschriften zijn essentieel voor een eerlijke en veilige start van elke Grand Prix. De startvakken moeten exact 6 meter uit elkaar staan, met een uitzondering voor de Formule 1 waar deze afstand 8 meter bedraagt.

De startopstelling moet minimaal 15 meter breed zijn en deze breedte moet worden aangehouden tot en met de eerste bocht om het risico op chaos in de openingsronde te beperken. De FIA schrijft voor dat de afstand tussen de startstreep en de eerste bocht bij voorkeur minimaal 250 meter moet zijn.

Dit geeft coureurs voldoende ruimte om hun positie te bepalen voordat ze de eerste bocht bereiken. De eerste bocht moet over een afstand van minder dan 300 meter minimaal 45 graden van richting veranderen.

StartpositieVoordelenNadelen
Pole PositionSchone lucht, beste lijn naar eerste bochtGeen slipstream
Tweede plaatsMogelijkheid tot slipstreamVuile kant van de grid
Derde plaatsSchone kant van de gridRisico op sandwich-positie
MiddenveldMeer kansen voor positiewinstHoger risico op incidenten

Deze specificaties zorgen voor een uitdagende maar veilige start van de race.Voor de markering van de startvakken gebruikt de FIA een gestandaardiseerd systeem.

Elk vak wordt duidelijk afgebakend met witte lijnen op het asfalt. De positie van de auto binnen het vak is cruciaal; de voorwielen moeten achter de voorste lijn van het vak blijven. Dit wordt streng gecontroleerd door officials en camera’s om valse starts te voorkomen.

Belang van nauwkeurige startvakken

De breedte van 15 meter voor de startopstelling is zorgvuldig gekozen om coureurs voldoende ruimte te geven bij de start. Dit vermindert het risico op botsingen en zorgt voor een veiligere race-opening. De consistente breedte tot aan de eerste bocht geeft coureurs de mogelijkheid om hun positie te behouden of te verbeteren zonder onnodig risico.

De afstand van 8 meter tussen de startvakken is een belangrijk veiligheidsaspect. Deze ruimte geeft coureurs voldoende reactietijd en manoeuvreerruimte bij de start.

Het helpt ook om het ‘accordeoneffect’ te verminderen, waarbij auto’s aan de achterkant van het veld abrupt moeten remmen als gevolg van opstoppingen vooraan.

“De nauwkeurige plaatsing van startvakken is cruciaal voor een eerlijke en veilige start. Elke millimeter telt in de Formule 1, en dat begint al op de grid,” aldus een FIA-official.

De voorgeschreven afstand van minimaal 250 meter tot de eerste bocht geeft coureurs de kans om hun positie te consolideren voordat ze de uitdaging van de eerste bocht aangaan. Dit draagt bij aan een meer geordende en veiligere openingsfase van de race.

Meten en markeren van startvakken

Het proces van het meten en markeren van startvakken tijdens een Grand Prix-weekend is een nauwkeurige operatie uitgevoerd door FIA-officials. Dit gebeurt meestal in de dagen voorafgaand aan de race, waarbij geavanceerde meetapparatuur wordt gebruikt om de exacte afmetingen te garanderen.

Logan Sargeant gridstraf Mexico
Foto: Chris Game

De procedure begint met het identificeren van de startlijn, die vaak al permanent is gemarkeerd op het circuit. Vanaf dit punt worden de individuele startvakken uitgemeten en gemarkeerd met tijdelijke verf of tape.

Elk vak wordt zorgvuldig gecontroleerd om te zorgen dat het voldoet aan de 8 meter afstandsregel en de minimale breedte van 15 meter. FIA-officials gebruiken lasermeetapparatuur voor de meest nauwkeurige metingen. Deze technologie zorgt ervoor dat zelfs kleine oneffenheden in het wegdek niet leiden tot afwijkingen in de plaatsing van de startvakken.

Na het markeren worden de vakken nogmaals gecontroleerd om absolute precisie te garanderen. De markering zelf wordt uitgevoerd met speciale verf die goed zichtbaar is voor coureurs, maar niet glad wordt bij regen.

In sommige gevallen worden ook lichtreflecterende materialen gebruikt om de zichtbaarheid onder verschillende weersomstandigheden te verbeteren.

“Het markeren van de startvakken is een kunst op zich. We streven naar millimeterprecisie om een volledig gelijk speelveld te creëren voor alle coureurs,” verklaart een ervaren FIA-technicus.

Naast de individuele vakken worden ook de rijnummers en pole position duidelijk aangegeven. Dit helpt coureurs en teams bij het snel identificeren van hun startpositie tijdens de opwarmronde.

Consequenties van incorrecte positionering

Straffen voor overtredingen kunnen variëren van tijdstraffen tot diskwalificatie, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Een van de meest voorkomende overtredingen is het te ver naar voren plaatsen van de auto in het startvak.

Als de voorwielen over de voorste lijn van het vak komen, wordt dit beschouwd als een valse start. In zulke gevallen kan een coureur een drive-through penalty krijgen, wat betekent dat ze door de pitstraat moeten rijden zonder te stoppen, wat kostbare tijd kost.

oscar piastri
Foto: The Grid Gab

In ernstigere gevallen, zoals het volledig buiten het startvak staan, kan een coureur worden gediskwalificeerd. Dit gebeurt echter zelden, omdat teams en coureurs zich zeer bewust zijn van het belang van correcte positionering.

Enkele voorbeelden van straffen voor incorrecte positionering:

OvertredingMogelijke Straf
Voorwielen over de lijn5-seconden tijdstraf
Volledig buiten startvakDrive-through penalty
Herhaaldelijke overtredingen10-seconden stop-go penalty
Extreme gevallenDiskwalificatie

De race-stewards hebben enige discretie bij het bepalen van de straf, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van elke situatie.

“Correcte positionering in het startvak is fundamenteel voor een eerlijke start. We tolereren geen afwijkingen, hoe klein ook,” benadrukt een FIA-steward.

Een bekend incident vond plaats tijdens de Japanse Grand Prix van 2019, waar Sebastian Vettel een valse start maakte door te vroeg te bewegen in zijn startvak. Hoewel hij uiteindelijk geen straf kreeg omdat zijn beweging binnen de toegestane marges viel, leidde dit tot discussies over de precisie van de startvakregels.

Gerelateerd nieuws

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...

De risico’s van late remacties bij inhaalpogingen in smalle bochten

Late remacties vereisen vaardigheid en timing van coureurs. Het gevaar schuilt in...

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen...

De invloed van marbles op de ideale racelijn en inhaalacties

Marbles zijn kleine stukjes rubber die tijdens een race van de banden...