Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe de FIA bepaalt welke bandencompounds beschikbaar zijn per raceweekend
Overig

Hoe de FIA bepaalt welke bandencompounds beschikbaar zijn per raceweekend

83
Hoe de FIA bepaalt welke bandencompounds beschikbaar zijn per raceweekend
Photo Pole Position

De selectie van bandencompounds is belangrijk voor de prestaties en veiligheid tijdens een Grand Prix. Pirelli biedt vijf verschillende droogweercompounds aan, variërend van C1 (hardste) tot C5 (zachtste). Voor elk raceweekend worden drie van deze compounds gekozen.

Deze keuze is gebaseerd op de specifieke eigenschappen van het circuit en de verwachte omstandigheden. De FIA en Pirelli analyseren uitgebreide data om hun beslissing te nemen.

Ze bestuderen het baanoppervlak, weersvoorspellingen, en feedback van teams uit voorgaande jaren. Ook wordt er gekeken naar de lay-out van het circuit en de verwachte belasting op de banden.

CompoundKleurKenmerken
C1WitHardste compound, langste levensduur
C2GeelHarde compound, goede duurzaamheid
C3RoodMedium compound, veelzijdig
C4GroenZachte compound, snelle rondetijden
C5RozeZachtste compound, maximale grip

Circuits met een ruw oppervlak of veel snelle bochten vereisen meestal hardere compounds om overmatige slijtage te voorkomen. Gladde circuits of banen met veel langzame bochten kunnen juist zachtere compounds aan om voldoende grip te bieden.

Selectieprocedure voor bandencompounds

Allereerst analyseert de FIA de specifieke kenmerken van het circuit. Dit omvat de lengte van de baan, het aantal en type bochten, de staat van het asfalt, en de aanwezigheid van rechte stukken. Deze factoren hebben een invloed op de bandenslijtage en de benodigde grip.

Vervolgens wordt er gekeken naar historische data van voorgaande races op hetzelfde circuit. Deze gegevens bieden inzicht in hoe verschillende compounds in het verleden hebben gepresteerd onder vergelijkbare omstandigheden.

WeersomstandigheidTypische BandenkeuzeReden
Heet en droogHardere compoundsMinder slijtage, meer consistentie
Koel en droogZachtere compoundsSneller op temperatuur, meer grip
NatIntermediates/Full wetsWaterafvoer, grip op nat wegdek
WisselvalligMix van compoundsFlexibiliteit voor veranderende omstandigheden

Temperatuur en luchtvochtigheid beïnvloeden de prestaties van de banden aanzienlijk. Hoge temperaturen kunnen leiden tot overmatige slijtage, terwijl koude omstandigheden de opwarming van de banden kunnen bemoeilijken.

Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De FIA houdt ook rekening met de feedback van teams en coureurs uit voorgaande seizoenen. Hun ervaringen en inzichten dragen bij aan een beter begrip van hoe verschillende compounds zich gedragen op specifieke circuits.

Er wordt gezocht naar een balans tussen veiligheid en spektakel. De gekozen compounds moeten duurzaam genoeg zijn om veilig te rijden, maar ook zorgen voor interessante strategische mogelijkheden tijdens de race.

Pirelli als bandenleverancier

Pirelli werkt nauw samen met de FIA om de meest geschikte compounds voor elk circuit te bepalen. Hun expertise en data-analyse zijn onmisbaar voor het maken van weloverwogen beslissingen. Ze voeren uitgebreide tests en simulaties uit om de prestaties van verschillende compounds onder diverse omstandigheden te voorspellen.

De bandenleverancier houdt ook rekening met de feedback van teams en coureurs. Na elk raceweekend verzamelt Pirelli gedetailleerde informatie over de bandenprestaties, die wordt gebruikt om toekomstige keuzes te verfijnen.

Pirelli streeft ernaar om een balans te vinden tussen duurzaamheid en prestaties. Ze moeten banden leveren die veilig zijn en lang meegaan, maar ook voldoende grip bieden voor competitieve races.

CircuitTypische CompoundsReden
MonacoC3, C4, C5Lage snelheden, glad asfalt
MonzaC3, C4, C5Lange rechte stukken, weinig slijtage
SilverstoneC1, C2, C3Hoge snelheden, belastende bochten
SingaporeC3, C4, C5Stratencircuit, behoefte aan grip

Dit vereist innovatie en aanpassing aan de evoluerende eisen van de sport. Voor het seizoen 2024 heeft Pirelli enkele wijzigingen doorgevoerd in hun bandenassortiment. Het aantal compounds is teruggebracht van zes naar vijf, met de C0 die niet langer deel uitmaakt van het aanbod.

“In 2024 zullen er vijf verschillende compounds zijn: de hardste band is de C1, en het loopt door tot de C5, de zachtste compound. In 2023 was er ook nog een C0, maar deze zal dus niet terugkeren in 2024.”

Data-analyse voor bandenbeslissingen

De FIA en Pirelli maken gebruik van een uitgebreide dataset om weloverwogen beslissingen te nemen over de bandenkeuze voor elk raceweekend. Deze data-analyse omvat verschillende aspecten die van belang zijn voor het begrijpen van bandenprestaties onder specifieke omstandigheden.

Een van de belangrijkste bronnen van informatie is de telemetrie van de auto’s tijdens eerdere races en testsessies. Deze gegevens bieden inzicht in:

  • Gripniveaus op verschillende delen van het circuit
  • Slijtagepatronen gedurende een racestint
  • Temperatuurverdeling over het bandoppervlak
  • Prestaties van de banden bij verschillende brandstofbelastingen

De FIA analyseert ook weergegevens van het circuit. Dit helpt bij het voorspellen van de baantemperatuur en luchtvochtigheid, factoren die een aanzienlijke invloed hebben op de bandenprestaties.

Carlos Sainz jr. Ferrari
Foto: Steffen Prößdorf

Feedback van teams en coureurs vormt een andere cruciale bron van informatie. Hun ervaringen en observaties helpen bij het verfijnen van de bandenkeuzes. Deze feedback omvat:

  • Subjectieve beoordelingen van gripniveaus
  • Opmerkingen over bandendegradatie tijdens lange runs
  • Ervaringen met opwarmingsproblemen of oververhitting
DatabronBelang voor bandenkeuze
TelemetrieHoog
Historische weergegevensGemiddeld
Team/coureur feedbackHoog
CircuitkarakteristiekenZeer hoog

Simulaties helpen bij het voorspellen hoe verschillende compounds zullen presteren onder verschillende omstandigheden. Er wordt ook gekeken naar de strategische implicaties van de bandenkeuze. De FIA streeft ernaar compounds te selecteren die verschillende strategieën mogelijk maken, wat bijdraagt aan spannende races.

Bandencompounds per circuit

De keuze van bandencompounds en de variatie is een direct gevolg van de unieke kenmerken van elk circuit en de specifieke eisen die ze stellen aan de banden.

Voor circuits met een ruw oppervlak of veel snelle bochten worden doorgaans hardere compounds geselecteerd. Een voorbeeld hiervan is het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië. De hoge-snelheidsbochten en het agressieve asfalt vereisen banden die bestand zijn tegen hoge belastingen en slijtage.

“In Bahrein wordt er gereden met de hardste compounds. De C3-compound zal als de soft-band fungeren. De C2-band is de medium-band, en de C1 is de harde band voor het eerste raceweekend van het jaar.”

Visa Cash App RB
Foto: Steffen Prößdorf

Het stratencircuit van Monaco, bekend om zijn langzame bochten en glad oppervlak, vraagt om zachtere compounds om voldoende grip te bieden. De bandenkeuze voor de Grand Prix van Australië laat zien hoe Pirelli de zachtste compounds inzet voor bepaalde circuits:

  • Soft: C5-compound
  • Medium: C4-compound
  • Hard: C3-compound

Voor sommige circuits kan de bandenkeuze van jaar tot jaar variëren, afhankelijk van veranderingen in het baanoppervlak of aanpassingen aan de lay-out. Een voorbeeld hiervan is de Grand Prix van Saoedi-Arabië:

“In Saoedi-Arabië zal het er anders uit zien. De C3-compound zal hier niet meer als soft-band functioneren, maar als de medium-band. Op het Jeddah Corniche Circuit zal de C2 dan ook de harde band zijn, en zal de C4-compound voor het eerst in een raceweekend in actie komen.”

De bandenkeuze heeft niet alleen invloed op de prestaties, maar ook op de racestrategie. Zachtere compounds kunnen leiden tot meer pitstops, terwijl hardere compounds langere stints mogelijk maken. Dit draagt bij aan de complexiteit en opwinding van de races.

Gerelateerd nieuws

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...