De selectie van bandencompounds is belangrijk voor de prestaties en veiligheid tijdens een Grand Prix. Pirelli biedt vijf verschillende droogweercompounds aan, variërend van C1 (hardste) tot C5 (zachtste). Voor elk raceweekend worden drie van deze compounds gekozen.
Deze keuze is gebaseerd op de specifieke eigenschappen van het circuit en de verwachte omstandigheden. De FIA en Pirelli analyseren uitgebreide data om hun beslissing te nemen.
Ze bestuderen het baanoppervlak, weersvoorspellingen, en feedback van teams uit voorgaande jaren. Ook wordt er gekeken naar de lay-out van het circuit en de verwachte belasting op de banden.
Compound | Kleur | Kenmerken |
---|---|---|
C1 | Wit | Hardste compound, langste levensduur |
C2 | Geel | Harde compound, goede duurzaamheid |
C3 | Rood | Medium compound, veelzijdig |
C4 | Groen | Zachte compound, snelle rondetijden |
C5 | Roze | Zachtste compound, maximale grip |
Circuits met een ruw oppervlak of veel snelle bochten vereisen meestal hardere compounds om overmatige slijtage te voorkomen. Gladde circuits of banen met veel langzame bochten kunnen juist zachtere compounds aan om voldoende grip te bieden.
Selectieprocedure voor bandencompounds
Allereerst analyseert de FIA de specifieke kenmerken van het circuit. Dit omvat de lengte van de baan, het aantal en type bochten, de staat van het asfalt, en de aanwezigheid van rechte stukken. Deze factoren hebben een invloed op de bandenslijtage en de benodigde grip.
Vervolgens wordt er gekeken naar historische data van voorgaande races op hetzelfde circuit. Deze gegevens bieden inzicht in hoe verschillende compounds in het verleden hebben gepresteerd onder vergelijkbare omstandigheden.
Weersomstandigheid | Typische Bandenkeuze | Reden |
---|---|---|
Heet en droog | Hardere compounds | Minder slijtage, meer consistentie |
Koel en droog | Zachtere compounds | Sneller op temperatuur, meer grip |
Nat | Intermediates/Full wets | Waterafvoer, grip op nat wegdek |
Wisselvallig | Mix van compounds | Flexibiliteit voor veranderende omstandigheden |
Temperatuur en luchtvochtigheid beïnvloeden de prestaties van de banden aanzienlijk. Hoge temperaturen kunnen leiden tot overmatige slijtage, terwijl koude omstandigheden de opwarming van de banden kunnen bemoeilijken.
De FIA houdt ook rekening met de feedback van teams en coureurs uit voorgaande seizoenen. Hun ervaringen en inzichten dragen bij aan een beter begrip van hoe verschillende compounds zich gedragen op specifieke circuits.
Er wordt gezocht naar een balans tussen veiligheid en spektakel. De gekozen compounds moeten duurzaam genoeg zijn om veilig te rijden, maar ook zorgen voor interessante strategische mogelijkheden tijdens de race.
Pirelli als bandenleverancier
Pirelli werkt nauw samen met de FIA om de meest geschikte compounds voor elk circuit te bepalen. Hun expertise en data-analyse zijn onmisbaar voor het maken van weloverwogen beslissingen. Ze voeren uitgebreide tests en simulaties uit om de prestaties van verschillende compounds onder diverse omstandigheden te voorspellen.
De bandenleverancier houdt ook rekening met de feedback van teams en coureurs. Na elk raceweekend verzamelt Pirelli gedetailleerde informatie over de bandenprestaties, die wordt gebruikt om toekomstige keuzes te verfijnen.
Pirelli streeft ernaar om een balans te vinden tussen duurzaamheid en prestaties. Ze moeten banden leveren die veilig zijn en lang meegaan, maar ook voldoende grip bieden voor competitieve races.
Circuit | Typische Compounds | Reden |
---|---|---|
Monaco | C3, C4, C5 | Lage snelheden, glad asfalt |
Monza | C3, C4, C5 | Lange rechte stukken, weinig slijtage |
Silverstone | C1, C2, C3 | Hoge snelheden, belastende bochten |
Singapore | C3, C4, C5 | Stratencircuit, behoefte aan grip |
Dit vereist innovatie en aanpassing aan de evoluerende eisen van de sport. Voor het seizoen 2024 heeft Pirelli enkele wijzigingen doorgevoerd in hun bandenassortiment. Het aantal compounds is teruggebracht van zes naar vijf, met de C0 die niet langer deel uitmaakt van het aanbod.
“In 2024 zullen er vijf verschillende compounds zijn: de hardste band is de C1, en het loopt door tot de C5, de zachtste compound. In 2023 was er ook nog een C0, maar deze zal dus niet terugkeren in 2024.”
Data-analyse voor bandenbeslissingen
De FIA en Pirelli maken gebruik van een uitgebreide dataset om weloverwogen beslissingen te nemen over de bandenkeuze voor elk raceweekend. Deze data-analyse omvat verschillende aspecten die van belang zijn voor het begrijpen van bandenprestaties onder specifieke omstandigheden.
Een van de belangrijkste bronnen van informatie is de telemetrie van de auto’s tijdens eerdere races en testsessies. Deze gegevens bieden inzicht in:
- Gripniveaus op verschillende delen van het circuit
- Slijtagepatronen gedurende een racestint
- Temperatuurverdeling over het bandoppervlak
- Prestaties van de banden bij verschillende brandstofbelastingen
De FIA analyseert ook weergegevens van het circuit. Dit helpt bij het voorspellen van de baantemperatuur en luchtvochtigheid, factoren die een aanzienlijke invloed hebben op de bandenprestaties.
Feedback van teams en coureurs vormt een andere cruciale bron van informatie. Hun ervaringen en observaties helpen bij het verfijnen van de bandenkeuzes. Deze feedback omvat:
- Subjectieve beoordelingen van gripniveaus
- Opmerkingen over bandendegradatie tijdens lange runs
- Ervaringen met opwarmingsproblemen of oververhitting
Databron | Belang voor bandenkeuze |
---|---|
Telemetrie | Hoog |
Historische weergegevens | Gemiddeld |
Team/coureur feedback | Hoog |
Circuitkarakteristieken | Zeer hoog |
Simulaties helpen bij het voorspellen hoe verschillende compounds zullen presteren onder verschillende omstandigheden. Er wordt ook gekeken naar de strategische implicaties van de bandenkeuze. De FIA streeft ernaar compounds te selecteren die verschillende strategieën mogelijk maken, wat bijdraagt aan spannende races.
Bandencompounds per circuit
De keuze van bandencompounds en de variatie is een direct gevolg van de unieke kenmerken van elk circuit en de specifieke eisen die ze stellen aan de banden.
Voor circuits met een ruw oppervlak of veel snelle bochten worden doorgaans hardere compounds geselecteerd. Een voorbeeld hiervan is het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië. De hoge-snelheidsbochten en het agressieve asfalt vereisen banden die bestand zijn tegen hoge belastingen en slijtage.
“In Bahrein wordt er gereden met de hardste compounds. De C3-compound zal als de soft-band fungeren. De C2-band is de medium-band, en de C1 is de harde band voor het eerste raceweekend van het jaar.”
Het stratencircuit van Monaco, bekend om zijn langzame bochten en glad oppervlak, vraagt om zachtere compounds om voldoende grip te bieden. De bandenkeuze voor de Grand Prix van Australië laat zien hoe Pirelli de zachtste compounds inzet voor bepaalde circuits:
- Soft: C5-compound
- Medium: C4-compound
- Hard: C3-compound
Voor sommige circuits kan de bandenkeuze van jaar tot jaar variëren, afhankelijk van veranderingen in het baanoppervlak of aanpassingen aan de lay-out. Een voorbeeld hiervan is de Grand Prix van Saoedi-Arabië:
“In Saoedi-Arabië zal het er anders uit zien. De C3-compound zal hier niet meer als soft-band functioneren, maar als de medium-band. Op het Jeddah Corniche Circuit zal de C2 dan ook de harde band zijn, en zal de C4-compound voor het eerst in een raceweekend in actie komen.”
De bandenkeuze heeft niet alleen invloed op de prestaties, maar ook op de racestrategie. Zachtere compounds kunnen leiden tot meer pitstops, terwijl hardere compounds langere stints mogelijk maken. Dit draagt bij aan de complexiteit en opwinding van de races.