Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten
Overig

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

64
Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten
Foto: F1Unchained

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen met hun teams om de auto-setup te optimaliseren. Het doel is om de negatieve effecten van vuile lucht te minimaliseren en de grip en stabiliteit te maximaliseren.

Turbulente lucht vermindert de downforce, wat resulteert in minder grip en stabiliteit in de bochten. Coureurs ervaren dit als een ‘lichtere’ auto, wat het moeilijker maakt om de gewenste snelheid aan te houden.

De keuze van racelijnen speelt een cruciale rol bij het vermijden van turbulente lucht. Coureurs zoeken naar schone lucht door alternatieve lijnen te rijden, zelfs als deze niet de ideale racelijn zijn.

Dit helpt hen om de aerodynamische prestaties van hun auto te behouden en kansen voor inhaalacties te creëren. Teams besteden veel aandacht aan de auto-setup om de impact van turbulentie te verminderen.

OnderdeelFunctie in schone luchtAanpassing voor turbulente lucht
VoorvleugelGenereren downforce, sturen luchtstroomComplexe elementen voor stabiliteit
VloerCreëren grondeffectGeavanceerde kanalen voor constante zuiging
AchtervleugelDownforce en drag balancerenFlexibele configuraties voor verschillende situaties
SidepodsKoeling en luchtstroom managementGeoptimaliseerd voor minimale turbulentie

Ze passen de ophanging, vleugelstanden en bandendruk aan om de auto stabieler te maken in turbulente omstandigheden. Deze aanpassingen helpen coureurs om beter om te gaan met de uitdagingen van vuile lucht.

Het gebruik van DRS en slipstream beïnvloedt ook hoe coureurs omgaan met turbulentie. Hoewel deze systemen voordelen bieden op rechte stukken, kunnen ze extra uitdagingen creëren in bochten.

Turbulente lucht beheersen

F1-coureurs hebben verschillende technieken ontwikkeld om turbulente lucht in snelle bochten te beheersen. Dit helpt hen om de auto stabieler te houden in de onvoorspelbare luchtstroom.

Een belangrijke techniek is het aanpassen van het rempunt. Coureurs remmen vaak eerder en geleidelijker in turbulente omstandigheden om de stabiliteit van de auto te behouden.

Ze vermijden abrupte bewegingen die de al verminderde grip verder kunnen compromitteren. Het gebruik van de juiste lijnen door de bocht is cruciaal.

Coureurs zoeken naar delen van de baan waar de turbulentie minder sterk is, zelfs als dit betekent dat ze niet de ideale racelijn volgen. Dit kan inhouden dat ze wijder insturen of juist dichter bij de apex blijven, afhankelijk van waar ze de meeste grip kunnen vinden.

“Zodra ik in de turbulente lucht zat, had ik niet genoeg voordeel om kans te maken op een inhaalactie – of zelfs om binnen DRS-afstand te komen,” aldus een McLaren-coureur.

Coureurs maken ook gebruik van de aerodynamische eigenschappen van hun auto om turbulentie te minimaliseren. Ze kunnen bijvoorbeeld de hoek van de auto ten opzichte van de wind subtiel aanpassen om meer schone lucht over de vleugels te laten stromen.

Mclaren
Foto: Peter Menzel

Effect op aerodynamica

Turbulente lucht verstoort de luchtstroom over de aerodynamische oppervlakken, wat leidt tot een aanzienlijk verlies aan downforce. Dit verlies kan oplopen tot wel 46% wanneer een auto op slechts tien meter afstand volgt.

Het verlies aan downforce resulteert in verminderde grip, wat vooral merkbaar is in de bochten. Coureurs ervaren dit als een ‘lichtere’ auto, wat het moeilijker maakt om de gewenste snelheid aan te houden en de ideale lijn te volgen.

De verminderde aerodynamische efficiëntie leidt ook tot verhoogde bandenslijtage. De banden moeten harder werken om grip te genereren, wat resulteert in snellere degradatie en potentieel verlies van prestaties over langere runs.

“Het is op dit moment lastig om te volgen. Het wordt steeds moeilijker om auto’s te volgen naarmate de jaren verstrijken,” merkt George Russell op.

Het effect van turbulente lucht is niet beperkt tot de achtervleugel. De voorvleugel en de vloer van de auto, die cruciaal zijn voor het genereren van downforce, worden ook beïnvloed. Dit resulteert in een algehele vermindering van de aerodynamische prestaties van de auto.

Strategische racelijnen

Coureurs zoeken constant naar ‘schone lucht’ om de aerodynamische prestaties van hun auto te maximaliseren en kansen voor inhaalacties te creëren. In snelle bochten kunnen coureurs ervoor kiezen om een wijdere lijn te nemen dan gebruikelijk.

Dit kan hen uit de directe turbulente zone brengen die door de voorliggende auto wordt gecreëerd, waardoor ze meer grip behouden en potentieel sneller door de bocht kunnen gaan.

Het gebruik van alternatieve lijnen kan ook helpen bij het voorbereiden van inhaalacties. Door een andere lijn te kiezen, kunnen coureurs momentum opbouwen en zich positioneren voor een aanval op het volgende rechte stuk.

“Je moet haast meer dan acht tienden van een seconde voordeel hebben om iets uit te halen in de race,” stelt Zhou Guanyu van Sauber.

Coureurs moeten ook rekening houden met de wisselwerking tussen hun gekozen lijn en het DRS-systeem. Soms kan het voordeliger zijn om dichter achter een voorligger te blijven, ondanks de turbulentie, om binnen DRS-bereik te blijven voor het volgende rechte stuk.

Auto-setup optimaliseren

Teams maken zorgvuldige aanpassingen aan verschillende aspecten van de auto om deze stabieler en meer voorspelbaar te maken in turbulente omstandigheden. Een belangrijke focus ligt op de afstelling van de ophanging.

Red Bull Racing
Foto: Lukas Raich

Coureurs kunnen kiezen voor een stijvere setup om de auto stabieler te houden in turbulente lucht, of juist voor een zachtere afstelling om meer mechanische grip te genereren.

De vleugelstanden worden ook aangepast om een balans te vinden tussen downforce en drag. In circuits waar turbulentie een groot probleem is, kunnen teams ervoor kiezen om met minder downforce te rijden om minder gevoelig te zijn voor vuile lucht.

AspectAanpassingDoel
OphangingStijver/ZachterStabiliteit/Grip
VleugelstandenMinder/Meer downforceBalans drag/downforce
BandendrukHoger/LagerStabiliteit/Gripniveau
RembalansVoor/AchterStabiliteit bij remmen

Teams passen de bandendruk aan om de juiste balans te vinden tussen grip en duurzaamheid, rekening houdend met de verhoogde slijtage die turbulente lucht kan veroorzaken.

De rembalans wordt ook zorgvuldig afgesteld om coureurs meer controle te geven bij het remmen in turbulente omstandigheden. Een goed afgestelde rembalans kan helpen om de stabiliteit van de auto te behouden bij het ingaan van bochten.

DRS en slipstream effecten

DRS en slipstream bieden voordelen op rechte stukken, maar kunnen extra uitdagingen creëren in bochten. DRS vermindert de luchtweerstand van een auto, waardoor deze sneller kan accelereren op rechte stukken.

Dit kan coureurs helpen om dichterbij een voorligger te komen, maar het vermindert ook de downforce, wat problematisch kan zijn bij het ingaan van een bocht.

Slipstream, het fenomeen waarbij een auto profiteert van de verminderde luchtweerstand achter een andere auto, kan coureurs helpen om sneller te rijden op rechte stukken. Echter, dit plaatst de auto ook direct in de turbulente lucht van de voorligger.

“Elk jaar verbeteren de teams hun downforceniveau en dat maakt het lastiger om te volgen,” legt Zhou Guanyu uit.

Coureurs moeten een delicate balans vinden tussen het benutten van DRS en slipstream voor snelheid, en het behouden van voldoende controle en stabiliteit in de bochten. Dit vereist vaardigheid en ervaring om te bepalen wanneer en hoe deze systemen het best kunnen worden ingezet.

Het effect van DRS en slipstream varieert per circuit. Op banen met lange rechte stukken gevolgd door snelle bochten, zoals Monza, kan het gebruik van deze systemen een grotere impact hebben op de racestrategie en de manier waarop coureurs omgaan met turbulentie.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...