Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe coureurs omgaan met een volle blaas tijdens races
Overig

Hoe coureurs omgaan met een volle blaas tijdens races

129
Hoe coureurs omgaan met een volle blaas tijdens races
Foto: Aldas

Coureurs kunnen tijdens een race, die gemiddeld twee uur duurt, niet zomaar stoppen voor een toiletpauze. Als de nood hoog is, hebben ze geen andere keuze dan in hun raceoverall te plassen. Dit gebeurt echter zelden, omdat coureurs hun vochtinname zorgvuldig plannen en vaak liters vocht verliezen door de intense hitte in de cockpit.

Sommige coureurs geven toe dat ze weleens plassen tijdens een race als het echt niet anders kan. Anderen, zoals Lewis Hamilton en Max Verstappen, zeggen dit nog nooit te hebben gedaan.

OplossingVoordelenNadelen
Absorberende materialenEenvoudig, lichtgewichtBeperkte capaciteit
Geïntegreerde plaszakHygiënisch, comfortabelExtra gewicht
Verbeterde stoelventilatieMultifunctioneel (koeling + vochtafvoer)Complexe implementatie
Speciale onderkledingPersoonlijk, lichtgewichtBeperkte effectiviteit

De warme temperaturen in de auto zorgen ervoor dat eventueel gemorst vocht snel opdroogt. Speciale vochtabsorberende pakken helpen ook om ongemak te minimaliseren als plassen onvermijdelijk wordt.

“Als je moet, zit je het uit tot het eind. Maar iedere hobbel of kerbstone die je raakt doet ontzettend veel pijn,” aldus Daniel Ricciardo over het rijden met een volle blaas.

Plassen tijdens een race

Met snelheden tot 300 kilometer per uur en races die gemiddeld twee uur duren, is het simpelweg niet mogelijk om even te stoppen voor een toiletpauze.

Dit leidt tot een situatie waarin coureurs soms genoodzaakt zijn om in hun raceoverall te plassen als de nood echt hoog is. De realiteit van plassen in de cockpit is echter niet zo eenvoudig als het klinkt.

Veel coureurs geven aan dat het extreem moeilijk is om daadwerkelijk te ontspannen en te plassen terwijl ze met hoge snelheden over het circuit razen. De constante G-krachten, trillingen en de intense focus die nodig is om de auto onder controle te houden, maken het bijna onmogelijk om te ontspannen.

Sergio Perez
Foto: Rick’sF1Addiction

Sommige coureurs hebben openlijk toegegeven dat ze weleens hebben geplast tijdens een race. Sergio Pérez, coureur bij Red Bull Racing, heeft bijvoorbeeld verklaard dat hij “er gewoon voor gaat” als de nood hoog is. Hij voegde er echter aan toe dat het nog steeds moeilijk is, vooral tijdens het remmen en in bochten.

“Het is wel moeilijk tijdens het remmen en zo, maar als je echt nodig moet…” – Sergio Pérez over plassen tijdens een race.

Andere coureurs, zoals Lewis Hamilton en Max Verstappen, beweren nog nooit in hun auto te hebben geplast tijdens een race. Hamilton heeft zelfs gezegd dat hij het simpelweg niet kan, omdat hij niet kan ontspannen tijdens het rijden.

Verstappen gaf toe dat hij er in zijn Formule 3-dagen wel eens dichtbij is geweest, maar het in de Formule 1 nog nooit zo ver heeft laten komen. Hoewel plassen in de auto technisch mogelijk is, het zeker niet de voorkeur heeft van de coureurs.

Het is oncomfortabel, afleidend en kan zelfs leiden tot irritatie van de huid als het vocht langere tijd in contact blijft met het lichaam. Daarom doen coureurs er alles aan om deze situatie te voorkomen door zorgvuldige planning van hun vochtinname en het gebruik van speciale absorberende materialen in hun racepakken.

CoureurHouding t.o.v. plassen in de autoOpenheid in communicatie
Sergio PérezHeeft toegegeven het te doenOpen
Lewis HamiltonZegt het nooit te hebben gedaanTerughoudend
Max VerstappenVermijdt het door voorbereidingPragmatisch
Daniel RicciardoHeeft moeite ermeeOpen, met humor

Waarom een toiletpauze tijdens de race geen optie is

Het idee om even te stoppen voor een toiletpauze tijdens een race lijkt misschien logisch, maar in de praktijk is dit om verschillende redenen onmogelijk. De intense competitie en de technische aspecten van de sport maken elke seconde cruciaal, waardoor een extra stop voor een toiletbezoek simpelweg geen optie is.

Ten eerste is er de tijdsdruk. In een sport waar fracties van seconden het verschil kunnen maken tussen winst en verlies, zou een extra stop voor een toiletbezoek catastrofaal zijn voor de racestrategie van een team. Een normale pitstop voor het wisselen van banden duurt al ongeveer 2-3 seconden.

Een stop lang genoeg voor een coureur om uit te stappen, naar het toilet te gaan en weer in te stappen zou minuten kosten, wat in de Formule 1 een eeuwigheid is. Daarnaast is de opzet van een Formule 1-auto niet geschikt voor snelle in- en uitstappen.

“Je moet relaxen om te kunnen plassen. Dat lukt niet met 300 kilometer per uur. Tijdens een pitstop gaat ook niet, die duurt maar 1,9 seconde.” – Daniel Ricciardo over de onmogelijkheid van een toiletpauze tijdens de race.

De cockpit is nauw en de coureur zit diep in de auto, vastgesnoerd met een complex harnas. Het proces van losmaken, uitstappen, weer instappen en alles opnieuw vastzetten zou veel te lang duren en zou bovendien een veiligheidsrisico vormen als het niet correct wordt gedaan.

Er zijn ook technische beperkingen. Formule 1-auto’s zijn ontworpen om continu te presteren en zijn niet gebouwd om lang stil te staan. De motoren en andere componenten kunnen oververhit raken als ze te lang stationair draaien, wat tot technische problemen kan leiden.

Vochtverlies tijdens races

De fysieke eisen die aan coureurs worden gesteld tijdens een race zijn extreem, en een belangrijk aspect hiervan is het aanzienlijke vochtverlies dat ze ervaren. Dit vochtverlies speelt een cruciale rol in de vraag waarom coureurs tijdens een race zelden de drang voelen om te plassen, ondanks dat ze voor de race goed gehydrateerd zijn.

Tijdens een race kunnen coureurs tot 3 liter vocht verliezen, voornamelijk door zweten. Dit komt door de intense fysieke inspanning en de hoge temperaturen in de cockpit, die kunnen oplopen tot 50°C of zelfs hoger.

esteban ocon
Foto: Planeterenault

Deze omstandigheden leiden tot een aanzienlijk vochtverlies, wat de noodzaak om te plassen tijdens de race sterk vermindert.

De hoeveelheid vocht die een coureur verliest, varieert afhankelijk van verschillende factoren:

  • Duur van de race
  • Omgevingstemperatuur
  • Luchtvochtigheid
  • Intensiteit van de race
  • Individuele fysiologie van de coureur

Een tabel met gemiddeld vochtverlies tijdens verschillende racecondities:

RaceconditiesGemiddeld vochtverlies
Koele race1-2 liter
Gematigde race2-3 liter
Hete race3-4 liter
Extreme hitte4+ liter

Dit extreme vochtverlies heeft niet alleen invloed op de behoefte om te plassen, maar heeft ook aanzienlijke fysieke gevolgen voor de coureurs. Het kan leiden tot:

  • Verminderde concentratie
  • Afname van reactiesnelheid
  • Fysieke vermoeidheid
  • In extreme gevallen, risico op uitdroging

“Tijdens een warme race, zoals Miami afgelopen jaar bijvoorbeeld, is de boel toch al kletsnat van het zweet.” – Een anonieme engineer over de zware omstandigheden in de cockpit.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, ondergaan coureurs intensieve fysieke training om hun uithoudingsvermogen en hittetolerantie te verbeteren. Ze werken nauw samen met fysiotherapeuten en voedingsdeskundigen om hun lichaam optimaal voor te bereiden op de extreme omstandigheden van een race.

Ondanks deze voorbereiding blijft het managen van vochtverlies een constante uitdaging tijdens een race. Coureurs moeten een delicate balans vinden tussen voldoende gehydrateerd zijn om optimaal te presteren, en niet zo veel drinken dat ze tijdens de race de drang voelen om te plassen.

Dit leidt tot zorgvuldig geplande hydratatie, die een integraal onderdeel vormen van de voorbereiding van een coureur op racedag.

Hydratatie-opties voor coureurs

Coureurs en hun teams besteden veel aandacht aan zorgvuldig geplande hydratatie n om optimale prestaties te garanderen tijdens een race, zonder dat de coureur wordt gehinderd door de drang om te plassen.

Deze opties beginnen lang voor de race en worden nauwkeurig afgestemd op de individuele behoeften van elke coureur en de specifieke omstandigheden van elke race.

charles leclerc

De hydratatiestrategie van een coureur kan worden onderverdeeld in verschillende fasen:

  1. Pre-race hydratatie (dagen voor de race):
    • Geleidelijke toename van vochtinname
    • Consumptie van elektrolytenrijke dranken
    • Monitoring van urinekleur om hydratatieniveau te controleren
  2. Race-dag hydratatie:
    • Gecontroleerde vochtinname in de uren voor de race
    • Gebruik van isotone dranken om elektrolytenbalans te behouden
    • Laatste vochtinname ongeveer 45 minuten voor de start
  3. In-race hydratatie:
    • Gebruik van een drinkfles in de auto, gevuld met een speciaal samengestelde elektrolytendrank
    • Gecontroleerde inname tijdens veilige momenten in de race

“We plannen de vochtinname van onze coureurs tot op de milliliter nauwkeurig. Het doel is om ze optimaal gehydrateerd aan de start te krijgen, zonder dat ze tijdens de race last krijgen van een volle blaas.” – Een F1-teamarts over hydratatie.

De exacte hoeveelheid vocht die een coureur consumeert, varieert afhankelijk van factoren zoals lichaamsgewicht, verwacht vochtverlies tijdens de race, en persoonlijke voorkeur. Een typisch hydratieschema voor een coureur zou er als volgt uit kunnen zien:

TijdstipHoeveelheidType drank
2 uur voor race500 mlIsotone sportdrank
1 uur voor race250-300 mlWater
30 min voor race150-200 mlElektrolytendrank
Tijdens race500-750 mlSpeciale racedrank

Deze zorgvuldige planning helpt coureurs om goed gehydrateerd te blijven zonder dat ze tijdens de race worden gehinderd door de drang om te plassen. Het is een delicate balans die wordt bereikt door jaren van ervaring en nauwe samenwerking tussen coureurs, artsen, en voedingsdeskundigen.

Naast vloeistofinname spelen ook andere factoren een rol in de hydratatiestrategie van coureurs:

  • Vermijden van cafeïne en alcohol in de dagen voor de race
  • Consumptie van voedsel met een hoog watergehalte
  • Gebruik van elektrolytensupplementen om de mineralenbalans te behouden
  • Regelmatige monitoring van het lichaamsgewicht om vochtverlies te traceren

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...