Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Hamiltons kwalificatie eindigt in drama: ‘sorry aan het hele team, dit is gewoon onacceptabel’ – FIA grijpt meteen in

Hamiltons kwalificatie eindigt in drama: ‘sorry aan het hele team, dit is gewoon onacceptabel’ – FIA grijpt meteen in

491
Hamiltons kwalificatie eindigt in drama: ‘sorry aan het hele team, dit is gewoon onacceptabel’ – FIA grijpt meteen in
Foto: Formula Maranello Today

Geen crash, geen regen, geen pech. Maar wel opnieuw een Q1-exit. Lewis Hamilton moest zich zaterdagavond verantwoorden na een frustrerende kwalificatie op Spa, waar hij wéér vroegtijdig afviel. De FIA greep in en schrapte zijn ronde wegens track limits. Zelf noemt hij het “onacceptabel”.

Het begon al op vrijdag. Tijdens de Sprint-kwalificatie verloor Hamilton de controle over de achterkant van zijn auto — iets wat hij naar eigen zeggen nog nooit was overkomen. De achteras blokkeerde, en hij spinde.

Tijdens de Sprint zelf kon hij maar twee inhaalacties plaatsen: één op Nico Hülkenberg en één op Alex Albon. Een 15e plaats was zijn eindstation. Maar de echte domper kwam op zaterdag.

Tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace reed Hamilton zijn vliegende ronde in Q1, met uitzicht op een verbetering van zijn tijd. Tot de FIA die ronde én zijn outlap schrapte, vanwege het overschrijden van de baanlimieten bij Raidillon. Daarmee zakte hij direct naar de eliminatiezone en strandde op P18.

“Het is wat het is, zei Hamilton na afloop. Het spijt me echt voor het team. We hebben zo hard gewerkt met de filmdag en alle voorbereidingen… en dan dit.”

De teleurstelling was zichtbaar. Niet alleen vanwege de fout, maar ook omdat zijn teamgenoot Charles Leclerc zich wel wist te plaatsen — en hoe.

Ferrari’s upgrade legt contrast pijnlijk bloot

Terwijl Hamilton worstelde met grip en stabiliteit, profiteerde Leclerc van het nieuwe upgradepakket dat Ferrari dit weekend introduceerde. De aanpassingen aan de rijhoogte moesten de SF-25 voorspelbaarder maken in de bochten, vooral achteraan.

Lees ook:  'Hoe kunnen we nu zo traag zijn?' – Hamilton uit frustratie na verdere Ferrari-terugval in Austin

Hoewel de winst volgens Leclerc “marginaal” was, stond hij wel gewoon derde op de grid — een rij vooraan, klaar om mee te strijden. Hamilton daarentegen start op plaats 16.

“Het voelt ietsje anders aan, en het is een stap in de juiste richting. Maar we spreken nog steeds over heel kleine verschillen over een hele ronde.”

Voor Hamilton maken die “kleine verschillen” het verschil tussen hoop en hopeloosheid. Hij liet weten geen zekerheid te hebben over de track limits-overtreding.

“Ik weet niet precies of alle vier wielen eraf waren. Maar ik ben eruit, dus blijkbaar wel.”

Waarom de FIA geen ruimte liet voor twijfel

De track limits-regel is simpel: als alle vier de wielen buiten de witte lijn zijn, wordt de ronde geschrapt. Dat gebeurde dus met zowel de outlap als de snelle ronde van Hamilton, waardoor hij in Q1 geen geldige tijd overhield.

Op Spa is Raidillon berucht: coureurs pakken daar standaard veel curb. Maar dit keer ging Hamilton nét te ver. Anderen deden dat ook, maar vielen binnen de marge. De FIA paste de regel strikt toe, zoals het hoort.

Voor Hamilton voelt het wrang, juist omdat de fout zo klein was — maar de consequenties zo groot. Hij eindigde zijn mediaoptreden zichtbaar aangeslagen, maar ook schuldbewust.

“Het is gewoon onacceptabel. Echt, sorry.”

Zondag moet Hamilton starten vanaf P16. Dat betekent opnieuw vechten in de vuile lucht, in verkeer, en zonder uitzicht op directe punten. De vorige Sprint toonde al aan hoe lastig dat is: ondanks zijn ervaring kon hij maar twee posities winnen in de hele race.

Lees ook:  Verstappen noemt Red Bull ‘gebroken’ na sprintkwalificatie – Norris pakt pole, Hamilton in problemen

De auto voelt nog steeds onvoorspelbaar aan in de bochten. En in het middenveld, waar de marges klein zijn, straft elke fout genadeloos af.

Leclerc’s prestaties laten zien dat de SF-25 op papier vooruitgang boekt. Maar bij Hamilton komt het er niet uit. Wat resteert is frustratie — en een publieke verontschuldiging die aantoont hoe zwaar deze misstap weegt voor de zevenvoudig wereldkampioen.

Gerelateerd nieuws

Adrian Newey Aston Martin

Adrian Newey over zijn ‘design trance’ terwijl het 2026-seizoen dichterbij komt

Adrian Newey heeft zelf toegegeven dat hij eindelijk begrijpt wat zijn vrouw...

Cadillac F1 Team

Perez verbaast met zwarte Ferrari-run: ‘Cadillac bereidt zich stilletjes voor op 2026’

Sergio Perez is terug achter het stuur van een Formule 1-auto —...

mclaren lando norris

Piastri benoemd voorkeurspositie bij Mclaren: ‘na Monza was dat duidelijk Norris’

Oscar Piastri heeft eindelijk gesproken. Na weken van stilte over zijn vormdip...

Fernando Alonso Aston Martin

‘Ze worden niet allemaal gecontroleerd’: Alonso verdenkt concurrentie van valsspelen met te lage auto’s

Fernando Alonso heeft opnieuw olie op het vuur gegooid in de Formule...