Lewis Hamilton heeft tijdens de tweede testdag in Bahrein een nieuwe maatstaf gezet voor Ferrari. De Brit klokte in de ochtend een 1:29.379 op de C3-banden, waarmee hij de snelste tijd van de pre-season tests tot nu toe neerzette.
Zijn tijd was sneller dan de Q3-tijd van Ferrari in de Grand Prix van Bahrein in 2024, wat wijst op een aanzienlijke prestatieverbetering van de SF-25.
Zijn voormalige teamgenoot George Russell volgde op 0.399 seconden met een 1:29.778 voor Mercedes, terwijl Carlos Sainz namens Williams als derde eindigde met een 1:30.090.
Ferrari’s vroege snelheid bevestigt dat de overstap van Hamilton naar Maranello hem een concurrerende auto heeft opgeleverd, al is het pas de tweede testdag van het seizoen.
Russell wist later even de snelste tijd te noteren, maar Hamilton sloeg direct terug. Met een 1:29.675 en later een verbeterde 1:29.379 zette hij zijn Ferrari definitief bovenaan de ranglijst.
“Het regent nu echt harder,” meldde Hamilton via de radio aan Ferrari, wat kort daarop werd bevestigd door Russell bij Mercedes: “Het begint nu echt te spetteren.”
De toenemende regenval zorgde ervoor dat teams moesten aanpassen, met Haas en Aston Martin als enige teams die regenbanden tot hun beschikking hadden.
Red Bull kampt met problemen
Terwijl Ferrari en Mercedes de strijd om de snelste tijden voerden, verliep de ochtend voor Red Bull allesbehalve vlekkeloos. Liam Lawson, die de testkilometers voor het team reed, voltooide slechts 28 ronden voordat een technisch probleem hem naar de pits dwong.
De RB21 had last van verlies van waterdruk in de powerunit, waardoor de monteurs van Red Bull aan de slag moesten om het probleem te verhelpen.
Dit betekende dat Lawson niet in de strijd zat om de toptijden en uiteindelijk slechts als achtste eindigde, 1.854 seconden achter Hamilton.
Red Bull bevestigde: “Er is een verlies van motorwaterdruk. We werken eraan en hopen snel weer op de baan te zijn.”
De betrouwbaarheid van de RB21 staat nu al onder druk, terwijl de concurrentie met snelle en probleemloze dagen waardevolle testdata verzamelt.
Het weer speelde een grote rol in de testdag. In de vroege ochtend werden de eerste druppels op de vizieren van de coureurs gemeld.
Dit resulteerde aanvankelijk niet in directe problemen, maar de regen nam toe in intensiteit, waardoor teams verschillende strategieën moesten hanteren.
Mercedes, Ferrari en Williams bleven aanvankelijk op de droge banden rijden, terwijl Haas en Aston Martin als enige teams een natweerbandenoptie hadden aangevraagd bij Pirelli.
Haas stuurde Esteban Ocon de baan op met intermediates, terwijl Fernando Alonso in de pits bleef vanwege een mechanisch probleem met de AMR25.
De regen had invloed op de totale rondetijden, maar zodra het weer opklaarde, kwamen de coureurs weer de baan op. Russell was de eerste die opnieuw de limiet opzocht en verbeterde tijdelijk zijn tijd, totdat Hamilton opnieuw een snellere ronde reed en de leiding heroverde.
Ondertussen reed Oscar Piastri zijn eerste getimede ronde van de dag. De McLaren-coureur had moeite om in het ritme te komen en eindigde uiteindelijk 2.6 seconden achter de snelste tijd.
Snelste rondetijden na de ochtend van dag 2
Positie | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Aantal ronden |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:29.379 | – | 45 |
2 | George Russell | Mercedes | 1:29.778 | +0.399s | 71 |
3 | Carlos Sainz | Williams | 1:30.090 | +0.711s | 44 |
4 | Pierre Gasly | Alpine | 1:30.430 | +1.051s | 40 |
5 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:30.700 | +1.321s | 45 |
6 | Yuki Tsunoda | Racing Bulls | 1:30.793 | +1.414s | 46 |
7 | Oscar Piastri | McLaren | 1:30.821 | +1.442s | 44 |
8 | Liam Lawson | Red Bull Racing | 1:31.233 | +1.854s | 28 |
9 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber | 1:31.457 | +2.078s | 56 |
10 | Esteban Ocon | Haas F1 Team | 1:33.071 | +3.692s | 69 |
Naast de strijd om de snelste tijd en de problemen bij Red Bull was er nog een moment van spanning tussen Nico Hülkenberg en Oscar Piastri.
Bij bocht 8 kwamen de twee auto’s te dicht bij elkaar, waarbij beide coureurs snel moesten reageren om contact te voorkomen.
Hoewel het incident zonder schade bleef, onderstreept het hoe zelfs tijdens testdagen intensieve gevechten op de baan plaatsvinden.
Teams en coureurs gebruiken deze sessies niet alleen voor het verzamelen van data, maar ook om de grenzen van hun auto’s en banden te verkennen.