Haas heeft voormalig Renault- en Alpine-ingenieur Pierre Genon aangesteld om de technische samenwerking met Toyota vanaf 2025 te leiden. Toyota trok zich in 2009 terug uit de Formule 1, maar blijft actief in de World Endurance Championship en de World Rally Championship.
Sinds oktober vorig jaar werkt de Japanse fabrikant samen met Haas, wat gezien wordt als een mogelijke stap richting een terugkeer in de sport.
Genon, die eerder twaalf jaar bij Alpine werkte, zal de schakel vormen tussen Haas in Banbury en Toyota Gazoo Racing in Keulen. In een verklaring op LinkedIn zei hij:
“Ik ben extreem enthousiast om me bij MoneyGram Haas F1 aan te sluiten als Toyota-projectmanager, met als belangrijkste verantwoordelijkheid het leiden van de samenwerking tussen Haas F1 en Toyota Gazoo Racing.”
Genon benadrukte dat hij veel zal moeten leren over het team en het project, maar gaf aan volledig klaar te zijn voor de uitdaging.
De samenwerking met Haas komt op een moment dat Toyota openlijk onderzoekt of een terugkeer in de Formule 1 haalbaar is. Masaya Kaji, directeur van Toyota’s wereldwijde autosportactiviteiten, gaf eerder deze maand aan dat het merk de nieuwe F1-reglementen voor 2026 bestudeert.
“We zijn aan het kijken naar de technologieën voor 2026 en zelfs de huidige ontwikkelingen. Maar we zijn nog niet op het punt om al onze middelen hierop te richten,” aldus Kaji.
Hoewel Toyota momenteel niet van plan is direct een fabrieksteam op te zetten, speelt de samenwerking met Haas een belangrijke rol in hun analyse van de Formule 1. Kaji benadrukte dat de fabrikant de financiële en personele impact van een terugkeer zorgvuldig evalueert.
Haas presteert sterk en verandert coureursduo voor 2025
Onder leiding van Ayao Komatsu beleefde Haas in 2024 hun beste seizoen sinds 2018. Het team eindigde als zevende in het constructeurskampioenschap en verzamelde 58 punten. Komatsu, die vorig jaar Guenther Steiner opvolgde als teambaas, heeft de strategische koers van Haas ingrijpend aangepast.
Voor 2025 heeft Haas een volledig nieuwe coureursbezetting. Esteban Ocon komt over van Alpine en krijgt Ferrari-junior Oliver Bearman als teamgenoot. De komst van deze twee coureurs, gecombineerd met de nieuwe samenwerking met Toyota, is een belangrijke fase in de ontwikkeling van het team.
Met zijn uitgebreide ervaring in endurance racing en de Formule 1 is Genon een waardevolle aanwinst voor Haas. Bij Alpine werkte hij jarenlang samen met het technische team in Enstone en had hij een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun auto’s.
Op LinkedIn nam hij afscheid van zijn voormalige collega’s:
“Een grote dank aan iedereen met wie ik de afgelopen twaalf jaar heb samengewerkt, zowel bij Alpine als in Viry-Chatillon. Er zit veel talent bij Enstone en ik twijfel er niet aan dat zij in de toekomst sterke concurrentie zullen blijven vormen.”
Zijn nieuwe functie bij Haas betekent een directe betrokkenheid bij de technische samenwerking met Toyota Gazoo Racing in Keulen. Deze samenwerking kan Haas niet alleen helpen bij de ontwikkeling van hun auto, maar biedt Toyota ook een manier om waardevolle gegevens te verzamelen zonder zich volledig vast te leggen op een fabrieksteam.
Toyota’s bredere betrokkenheid in de motorsport
Toyota’s terughoudendheid om direct als fabrieksteam terug te keren in de Formule 1 betekent niet dat ze zich afzijdig houden van de sport. Naast de samenwerking met Haas heeft Toyota een partnership opgezet met Hitech GP, een Formule 2-team dat werd opgericht door Alpine-teambaas Oliver Oakes.
Bovendien heeft Toyota-affiliatie Ryo Hirakawa een nieuwe rol als reservecoureur bij Alpine. De Le Mans-winnaar, die eerder voor McLaren testte, zal in april voor Alpine deelnemen aan de eerste vrije training van de Japanse Grand Prix in Suzuka.
Hoewel een directe terugkeer van Toyota als fabrieksteam voorlopig niet aan de orde is, geeft hun samenwerking met Haas en hun bredere betrokkenheid in de autosport aan dat het merk serieus blijft kijken naar de Formule 1 als toekomstig platform.