Guenther Steiner heeft de FIA fel bekritiseerd na een reeks controversiële beslissingen en managementproblemen binnen de sport. Zijn woorden, uitgesproken tijdens een speciale podcastaflevering, reflecteren een groeiend ongenoegen onder teambazen over de gang van zaken in de Formule 1.
“Ruim je rotzooi op, FIA. Dit kan niet langer doorgaan,” aldus Guenther Steiner.
Deze uitspraak benadrukt de irritatie van Steiner over het beleid van de FIA en hun aanpak van regels en beslissingen die impact hebben op teams, coureurs en fans.
De kritiek van Steiner richt zich op de inconsistentie in de uitvoering van regels en het gebrek aan duidelijkheid in beslissingen. Dit jaar was het aantal controversiële momenten opvallend hoog, waaronder incidenten met veiligheidsprotocollen, het beoordelen van overtredingen en de rol van de stewards.
- Aantal incidenten: Dit seizoen werden meer dan 15 beslissingen teruggedraaid of gewijzigd na protesten van teams.
- Stewardswisselingen: Regelmatige wijzigingen in stewardteams zorgden voor een gebrek aan continuïteit.
- Publieke bemoeienis: FIA-president Mohammed Ben Sulayem werd bekritiseerd voor zijn zichtbare betrokkenheid bij operationele zaken, wat ongebruikelijk is voor een president.
Volgens Steiner is dit alles symptomatisch voor een breder probleem binnen de organisatie.
Historische vergelijking met Charlie Whiting
Veel insiders in de Formule 1 wijzen op het verschil tussen de huidige situatie en de periode waarin Charlie Whiting de leiding had. Whiting stond bekend om zijn gerespecteerde en evenwichtige aanpak, wat bijdroeg aan stabiliteit binnen de sport.
“Respect, dat is wat Charlie Whiting onderscheidde. Hij hield zich op de achtergrond en zorgde dat alles soepel verliep,” zegt Steiner.
Een vergelijking tussen Whiting en de huidige leiding toont hoe belangrijk consistentie en respect zijn voor effectief management.
Periode | Aantal controverses per seizoen | Publieke bemoeienis door president |
---|---|---|
Charlie Whiting | 3-5 | Zelden |
Mohammed Ben Sulayem | 10+ | Regelmatig |
Tijdens dezelfde podcast werd ook gesproken over hoe coureurs emotioneel reageren via de boordradio. Steiner gaf zijn visie op dit fenomeen en benadrukte dat het vaak onderdeel is van de spanning tijdens races.
“Het is emotie, het is racen. Wat de coureurs zeggen op de radio moet je niet te serieus nemen,” aldus Steiner.
Radio-uitbarstingen zijn volgens hem vaak bedoeld om de aandacht van stewards te trekken, maar verliezen inmiddels hun effectiviteit.
Voorbeelden van emotionele uitbarstingen:
- Charles Leclerc in Las Vegas: “Ik ben het zat! Altijd hetzelfde!”
- Yuki Tsunoda na een incident: “Ik sch**t in mijn broek!”
- Max Verstappen tijdens een persconferentie: “Deze auto is waardeloos.”
Steiner benadrukte dat het belangrijk is om deze uitlatingen in perspectief te plaatsen en er niet te zwaar aan te tillen.
Teams en prestaties onder druk
Naast de kritiek op de FIA was er ook lof voor prestaties van bepaalde teams en coureurs. In het bijzonder werden de Williams-monteurs en Pierre Gasly genoemd in de categorie “meeste bereikt met het minste.” De Williams-monteurs werkten onder zware omstandigheden om hun auto’s raceklaar te maken, terwijl Gasly excelleerde ondanks een uitdagende auto.
“De monteurs van Williams verdienen erkenning. Ze werkten zich kapot om die auto’s in de race te krijgen,” aldus Steiner.
Categorie | Winnaar | Reden voor keuze |
---|---|---|
Meeste bereikt met het minste | Williams-monteurs | Onvermoeibaar werk na crashes |
Beste vloek van het jaar | Charles Leclerc | Meest emotionele boordradio-uitbarsting |
Hoewel Steiner kritische opmerkingen maakte, erkende hij ook dat sommige coureurs en teams aanzienlijke verbeteringen hebben laten zien.
Oscar Piastri werd genoemd als een van de meest verbeterde coureurs, terwijl McLaren werd geprezen als het meest verbeterde team van het seizoen. Dit werd toegeschreven aan slimme strategische keuzes en effectieve samenwerking binnen het team.
- McLaren’s verbetering: Van middenveldstruggles naar kampioenschapsstrijd in 2024.
- Piastri’s groei: Van een rookie met bandenproblemen naar een coureur die dichterbij Lando Norris kwam.
Max Verstappen en de Braziliaanse regen
Een ander hoogtepunt van 2024 was Max Verstappens indrukwekkende overwinning in Brazilië. Onder regenachtige omstandigheden leverde Verstappen een legendarische prestatie, die volgens velen vergelijkbaar is met Ayrton Senna’s beste momenten in de regen.
“Dit was misschien wel de beste race uit Max’ carrière,” aldus Steiner.
Zijn overwinning in Brazilië werd gezien als de definitieve bevestiging van zijn kampioenschapskwaliteiten.
Belangrijke statistieken:
- Tijdswinst: Verstappen haalde 15 seconden in op Lando Norris in slechts acht ronden.
- Posities goedgemaakt: Gestart als achtste, geëindigd als eerste.
De podcast sloot af met Steiner’s duidelijke boodschap aan de FIA en andere betrokkenen in de sport.
“We moeten terug naar wat deze sport echt maakt: racen. Minder politiek, meer actie,” aldus Steiner.