Valtteri Bottas heeft bevestigd dat Mercedes hem niet zal tegenhouden om al vroeg te beginnen met zijn werk voor het nieuwe Cadillac Formule 1-team.
De Fin, die momenteel reservecoureur is bij Mercedes, zal in 2026 overstappen naar de Amerikaanse formatie die dan haar debuut maakt in het wereldkampioenschap.
Volgens Bottas zijn er al gesprekken geweest tussen Mercedes-teambaas Toto Wolff en Cadillac-teamdirecteur Graeme Lowdon over de praktische samenwerking in aanloop naar dat nieuwe hoofdstuk.
Tijdens een gesprek met Crash.net legde Bottas uit dat zijn huidige team geen obstakels opwerpt.
“Er zijn gesprekken geweest. Ik denk dat Graeme Lowdon en Toto Wolff al met elkaar hebben gesproken. Mercedes is echt ondersteunend in deze overgang, dus ik verwacht niet dat ze me op welke manier dan ook zullen blokkeren.”
De coureur bevestigde dat hij al meerdere online meetings met Cadillac heeft gehad om te helpen bij de voorbereiding van het nieuwe project.
“Er zijn al besprekingen geweest tussen mij en Cadillac via online vergaderingen, en dat mag gewoon. Iedereen begrijpt dat er veel werk te doen is en dat ze nu al input van de coureurs nodig hebben voor bepaalde zaken.”
Volgens Bottas begint zijn contract bij Cadillac officieel in januari, maar hij sluit niet uit dat hij eerder al een aantal voorbereidende taken uitvoert.
“Ik zal in januari officieel bij Cadillac beginnen, maar er zijn wat dingen die ik hier en daar al kan doen vóór die tijd.”
Simulatorwerk als eerste stap
Een van de concrete punten op tafel is het gebruik van de simulator. Zowel Mercedes als Cadillac moeten volgens Bottas nog beslissen hoe die samenwerking eruitziet.
“Ik denk dat simulatorwerk iets is waar Mercedes en Cadillac dit weekend over gaan praten. Daar kan ik later meer over zeggen.”
Bottas liet ook weten dat hij al een eerste bezoek heeft gebracht aan de faciliteit van Cadillac in Silverstone. Hij kreeg daar een indruk van de vooruitgang van het team dat in 2026 zijn eerste Formule 1-seizoen ingaat.
“Ik heb het hoofdkantoor in Silverstone al bezocht, gewoon even snel gekeken. Dingen als dat dus. En ja, ik zal daar binnenkort meer dingen doen.”
De Fin was zichtbaar onder de indruk van wat hij bij zijn bezoek aantrof.
“Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat alles al zo ver gevorderd zou zijn. Maar ik denk dat ze al een hele tijd geleden zijn begonnen. Er is natuurlijk nog veel werk te doen, maar wat ik tot nu toe heb gezien, was indrukwekkend en geeft me meer vertrouwen in de toekomst.”
Cadillac, dat onder leiding staat van teambaas Graeme Lowdon, werkt sinds 2024 aan zijn entree in de Formule 1. Het team zal in 2026 toetreden als de elfde deelnemer op de grid en vormt een Amerikaans zwaartepunt naast Andretti en Haas.
Cadillac blijft realistisch over verwachtingen
Ondanks de ervaren line-up met Bottas en voormalig Red Bull-coureur Sergio Pérez, tempert Lowdon de verwachtingen. In gesprek met F1.com benadrukte hij dat het team vooral respect wil afdwingen binnen het kampioenschap.
“Als een nieuw team meteen competitief zou zijn tegen gevestigde namen, zouden die teams terecht boos zijn. We weten dat het een enorme uitdaging wordt. Het is moeilijk te definiëren wat succes betekent, behalve dat we het zo goed mogelijk moeten uitvoeren en respect moeten verdienen van de andere teams.”
Volgens Lowdon is dat het eerste en belangrijkste doel van Cadillac.
“Dat is altijd het primaire doel. Als we dat bereiken, weten we dat we ons werk goed doen.”
Cadillac maakt zijn debuut in een periode waarin de Formule 1 grote regelwijzigingen doorvoert. In 2026 worden nieuwe powerunits, aerodynamische voorschriften en brandstofreglementen ingevoerd.
Dat maakt de voorbereiding cruciaal voor nieuwkomers. Voor Bottas betekent dat een unieke kans: hij zal als ervaren coureur niet alleen helpen met de ontwikkeling van de auto, maar ook met het vormgeven van de interne structuur van het team.
Zijn betrokkenheid bij de simulator en feedbackprocessen onderstreept hoe nauw Mercedes en Cadillac samenwerken in de overgangsfase.
Ondertussen blijft Bottas formeel onder contract bij Mercedes tot het einde van 2025, maar zijn blik is al duidelijk gericht op het volgende hoofdstuk. Zoals hij zelf samenvatte:
“Iedereen weet dat dit project ambitieus is, maar de basis is sterk. En Mercedes helpt me, niet hindert me. Dat zegt genoeg.”