Max Verstappen heeft dit seizoen een groeiende frustratie laten zien bij het Red Bull-team, en de radio-uitingen tijdens de Italiaanse Grand Prix in Monza onderstrepen hoe ernstig de problemen zijn.
Ondanks zijn perfectionistische instelling en hoge eisen aan zichzelf en zijn team, kon de Nederlandse coureur niet verhullen dat hij beseft dat de auto op dit moment simpelweg niet in staat is om te concurreren met de andere topteams.
Deze zorgwekkende ontwikkeling, waarbij Verstappen zelfs de indruk wekt dat hij het vertrouwen in de prestaties van de auto begint te verliezen, maakt duidelijk dat Red Bull snel actie moet ondernemen om te voorkomen dat hun dominantie in beide kampioenschappen verder afbrokkelt.
“Hij is bijna alsof hij het opgeeft als je sommige van die berichten hoort,” aldus journalist Mark Mann-Bryans.
Verstappens toenemende onvrede
Max Verstappen staat bekend om zijn gedrevenheid en perfectionisme, kwaliteiten die hem in staat hebben gesteld om meerdere races te domineren. Echter, sinds zijn zevende overwinning in de eerste tien races van het seizoen, lijkt de vreugde van het winnen steeds verder uit zijn bereik te verdwijnen.
De afgelopen races hebben aangetoond dat Verstappen niet meer de overhand heeft zoals voorheen, en dit zorgt voor een toenemende mate van frustratie bij de coureur.
Deze frustratie werd pijnlijk zichtbaar tijdens de Italiaanse Grand Prix in Monza. Verstappen, die altijd al streng is op zichzelf en zijn team, kon zijn ergernis nauwelijks verhullen toen bleek dat de auto niet in staat was om mee te doen aan de top van het veld.
In de voorbereidingen op de kwalificatie was het al duidelijk dat Verstappen iets bijzonders zou moeten presteren om Lando Norris voor te blijven in het kampioenschap, maar zelfs dat bleek een onmogelijke opgave.
Dit patroon van toenemende frustratie is niet nieuw. In Hongarije, eerder dit seizoen, was het al duidelijk dat Verstappen worstelde met de beperkingen van zijn auto. Dit leidde zelfs tot een zeldzame fout van zijn kant, wat benadrukt hoe de druk en onvrede beginnen door te sijpelen in zijn prestaties.
Hoe de problemen zich opstapelen
De Italiaanse Grand Prix was een belangrijke wake-up call voor Red Bull. Niet alleen had het team moeite om zich te meten met hun directe concurrenten, maar ook de strategische beslissingen waren niet op het niveau dat van hen verwacht wordt.
Een van de meest opvallende fouten was de keuze om beide coureurs te laten starten op harde banden, in plaats van verschillende strategieën te proberen. Dit had desastreuze gevolgen, aangezien de strategie van een eenstopper, die succesvol werd toegepast door Charles Leclerc, door Red Bull over het hoofd werd gezien.
Daarnaast was er de merkwaardige fout tijdens de pitstop van Verstappen, waarbij kostbare tijd verloren ging. Voor een team dat bekend staat om zijn nauwkeurigheid en efficiëntie, was dit een enorme tegenslag.
Deze fouten dragen bij aan een steeds groeiend gevoel van onrust binnen het team, waarbij de vraag rijst of het vertrek van sleutelfiguren, zoals Adrian Newey, de stabiliteit van het team verder zal ondermijnen.
Verstappen en het gevaar van mentaal verval
Wat misschien nog zorgwekkender is dan de technische problemen, is de mentale staat van Verstappen. De radio-uitingen tijdens de race, waarbij hij zich openlijk afvroeg of het team ‘wakker’ was, suggereren dat hij zich steeds meer gedesillusioneerd voelt.
Verstappen is een coureur die altijd streeft naar perfectie, en wanneer hij merkt dat zijn team niet aan deze eisen kan voldoen, is het logisch dat dit zijn moraal aantast.
“Hij lijkt helemaal niet gelukkig op dit moment,” merkte Mann-Bryans op na de race in Monza.
Deze mentale druk kan niet alleen zijn prestaties beïnvloeden, maar ook de dynamiek binnen het team. Als de kopman zijn geloof in het team begint te verliezen, kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor de motivatie en samenhang binnen de hele organisatie.
De strategische blunders van Red Bull in Monza
Het is opvallend dat een team als Red Bull, dat bekend staat om zijn slimme strategische beslissingen, juist in Monza zo’n reeks fouten maakte. De keuze om beide coureurs op harde banden te laten starten, zonder een strategie voor een eenstopper serieus te overwegen, was een risico dat niet beloond werd.
Dit werd duidelijk toen Charles Leclerc erin slaagde de race te winnen door een succesvolle eenstopstrategie te hanteren. De trage pitstop van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Italië in Monza had een significante impact op zijn race.
Verstappen’s pitstop in Monza was ongewoon langzaam, wat zijn positie in de race aanzienlijk beïnvloedde. De stop duurde ongeveer 6,2 seconden, wat in de Formule 1 als zeer traag wordt beschouwd.