De Formule 1-kalender is de afgelopen jaren flink uitgebreid. In 2023 en 2024 werd een recordaantal van 24 races ingepland, een aantal dat door sommige teambazen als de limiet wordt gezien.
Toch ziet voormalig AlphaTauri-teambaas Franz Tost de discussie over de werkdruk van F1-monteurs anders. Hij stelt dat de huidige werkdruk veel lichter is dan vroeger en noemt de klachten over overbelasting ‘een complete grap’.
“Mensen zeggen altijd dat monteurs overwerkt zijn. Dat is een complete grap. Ze zijn helemaal niet overwerkt.”
Tost wijst op de drastische vermindering van testdagen als een van de redenen waarom monteurs het nu gemakkelijker hebben. In het verleden werd er na raceweekenden direct doorgetest op dinsdag, woensdag en donderdag.
Dit betekende dat teams constant in de weer waren en monteurs nauwelijks rust kregen tussen de races door.
“Vroeger hadden we een race in het weekend en testten we op dinsdag, woensdag en donderdag. We hadden zelfs twee auto’s en altijd dezelfde technici en ingenieurs. Ik heb hen daar nooit over horen klagen toen.”
Sinds de invoering van het testverbod tijdens het seizoen is deze continue werkcyclus grotendeels verdwenen. In plaats van dagenlange testsessies hebben teams nu simulatiewerk in de fabriek, iets wat grotendeels wordt overgenomen door specialisten en niet door de monteurs die op het circuit werken.
Strikte arbeidstijden in de Formule 1
Daarnaast wijst Tost op de invoering van een avondklok in de Formule 1, die ervoor zorgt dat monteurs niet langer eindeloos door hoeven te werken.
Teams moeten om 21:00 uur stoppen met hun werkzaamheden en mogen pas om 08:00 uur de volgende ochtend weer beginnen. Dit betekent dat er vaste rusttijden zijn ingebouwd, iets wat in het verleden ondenkbaar was.
“Nu is er een avondklok in de Formule 1, wat betekent dat het om 21:00 uur voorbij is. Tot de volgende ochtend 08:00 uur. Jezus, wat willen ze nog meer?”
Deze regels zorgen ervoor dat monteurs niet meer nachtenlang hoeven door te werken om een auto gereed te maken. Werkdagen zijn begrensd, en er is aanzienlijk meer structuur dan in de jaren waarin eindeloos testen en nachtelijke revisies de norm waren.
Volgens Tost is het uitbreiden van de Formule 1-kalender juist noodzakelijk om het maximale uit de commerciële aantrekkingskracht van de sport te halen.
Hij is al lange tijd een voorstander van meer races en vindt dat er, gezien het aantal beschikbare weken per jaar, nog ruimte is voor verdere uitbreiding.
“Je moet zoveel mogelijk races doen. Het zouden er wel 26 kunnen zijn. Een jaar heeft 52 weken. Elke twee weken een race zou logisch zijn.”
Met de groeiende populariteit van de Formule 1 in nieuwe markten zoals de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, blijft de vraag naar races stijgen.
Grote steden en landen willen steeds vaker een Grand Prix organiseren, en de commerciële belangen zorgen ervoor dat Formule 1-eigenaren Liberty Media mogelijkheden blijven zoeken om de kalender verder uit te breiden.
Werk-privé balans volgens Tost
In een tijd waarin werk-privébalans een steeds belangrijker onderwerp is in de maatschappij, heeft Tost een uitgesproken mening over de relevantie hiervan binnen de Formule 1.
Hij vindt dat werken in de sport een privilege is en dat de discussie over een betere werk-privébalans overbodig is.
“Ze mogen werken in de Formule 1, dat is een privilege. Al dat gepraat over werk-privébalans, al die onzin, is totaal zinloos. Dat is iets voor mensen die te lui zijn om te werken.”
Zijn standpunt is helder: monteurs en andere teamleden kiezen ervoor om in deze wereld te werken en weten dat de werkdruk hoog ligt.
Volgens hem is dit altijd zo geweest en moet men niet verwachten dat werken in de Formule 1 een gewone 9-tot-5-baan is. Hoewel de huidige Concorde-overeenkomst een maximum van 25 races toestaat, wordt er door sommigen gespeculeerd dat er nog ruimte is om verder te groeien.
Teams en F1-baas Stefano Domenicali hebben eerder aangegeven dat 24 races waarschijnlijk het maximum is, maar Tost denkt dat 26 nog haalbaar zou kunnen zijn.
Hij stelt dat als de kalender goed wordt gestructureerd, het mogelijk moet zijn om met een cyclus van een race om de twee weken te werken.
“En ik zeg dit niet alleen nu omdat ik met pensioen ben. Ik heb dit altijd al gezegd.”
Met de constante groei van de sport en de aanhoudende vraag naar nieuwe races in lucratieve markten, blijft het de vraag hoe lang de huidige limiet van 24 races gehandhaafd blijft.
De discussie over de werkdruk binnen de Formule 1 is al jaren gaande, maar Franz Tost laat er geen misverstand over bestaan: monteurs zijn volgens hem minder overwerkt dan vroeger en de groei van de F1-kalender is eerder een kans dan een probleem.
Met minder testdagen, striktere werktijden en een groter commercieel belang voor de sport, blijft de toekomst van de Formule 1 gericht op verdere expansie. De vraag blijft of teams en personeel hier uiteindelijk in meegaan, of dat er grenzen zijn aan wat haalbaar is.