Veranderingen in het sprintrace format
Max Verstappen is iets positiever geworden over sprintraces sinds het format voor dit seizoen is aangepast. Toch is het onwaarschijnlijk dat hij een liefhebber van de sprintraces wordt. F1-CEO Stefano Domenicali heeft de wens geuit om het aantal sprintrace-weekenden in de sport te verhogen. Verstappen is niet de enige coureur die geen fan is van de sprintraces. Verschillende coureurs, waaronder Lando Norris en George Russell, hebben het format bekritiseerd sinds de introductie in 2021.
Het sprintrace-format werd begin 2024 gewijzigd, waardoor er slechts één vrije training overblijft voor de coureurs, direct gevolgd door de kwalificatie voor de sprintrace. Na de sprintrace op zaterdag hebben de teams dan de mogelijkheid om aanpassingen te maken voorafgaand aan de kwalificatie voor de Grand Prix. Verstappen is aanzienlijk minder kritisch over het sprintrace-format sinds deze wijziging, maar ondanks het winnen van negen van de veertien sprintraces tot nu toe, zou hij ze liever zien verdwijnen.
Meer sprintraces op de kalender
Het aantal sprintraces zal waarschijnlijk toenemen. “Dat is het doel. De cijfers laten zien dat er interesse is,” wordt Domenicali geciteerd door Auto, Motor und Sport. Veel coureurs maken zich ook zorgen over de kalender, die momenteel een recordaantal van 24 races telt. Domenicali gelooft echter niet dat dit te veel is. “Kijk naar andere sporten. Voetbal en basketbal worden elke andere dag gespeeld. Ze vermaken hun fans veel intenser. In termen van kwantiteit hebben wij veel minder te bieden. Toch doen we het in vergelijking met andere sporten heel goed en blijven we groeien. Iedereen die op welke manier dan ook bij onze sport betrokken is, zou blij moeten zijn met de situatie,” aldus de F1-baas.
Rotatiesysteem in Europa
Domenicali geeft aan dat hij wil vasthouden aan 24 races. Echter, veel locaties zouden graag een plek op de kalender willen hebben. De 59-jarige Italiaan stelt een mogelijke oplossing voor voor sommige races. “We willen een goede balans behouden tussen oude en nieuwe races, hoewel er veel meer landen zijn die een Grand Prix willen. We denken na over een rotatiesysteem. Waarschijnlijk beginnen we hiermee in Europa,” concludeerde Domenicali.
De toename van sprintraces en de introductie van een rotatiesysteem zouden aanzienlijke veranderingen kunnen betekenen voor de toekomst van de Formule 1. Het blijft interessant om te zien hoe deze aanpassingen de sport zullen beïnvloeden en hoe coureurs en teams hierop zullen reageren.
Huidige sprintraces
Het Formule 1-seizoen van 2024 bevat zes sprintraces, verdeeld over verschillende locaties wereldwijd. De eerste sprintrace vindt plaats op 20 april in China, waar de Grand Prix na een pauze van vier jaar terugkeert op de kalender. Het Shanghai International Circuit zal gastheer zijn voor deze openingssprintrace.
Op 4 mei volgt de sprintrace in Miami, waar het semi-stratencircuit Miami International Autodrome de locatie is. Dit is een nieuwe toevoeging aan de sprintkalender voor 2024. De derde sprintrace wordt gehouden op 29 juni in Oostenrijk op de Red Bull Ring, een circuit dat voor het derde opeenvolgende jaar een sprintrace organiseert. Daarna is het de beurt aan de Verenigde Staten, waar op 19 oktober de sprintrace plaatsvindt op het Circuit of the Americas in Austin. Dit circuit was ook in 2023 al gastheer van een sprintrace.
Op 2 november staat de sprintrace in Brazilië op het programma, die net als in 2021 en 2023 zal worden verreden op het Autódromo José Carlos Pace in Interlagos. De laatste sprintrace van het seizoen 2024 vindt plaats op 30 november in Qatar op het Losail International Circuit, een locatie die ook in 2023 al een sprintrace organiseerde.