Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig FIA steunt op AI en data: hoe gevaarlijk rijgedrag sinds 2025 wordt beoordeeld

FIA steunt op AI en data: hoe gevaarlijk rijgedrag sinds 2025 wordt beoordeeld

240
FIA steunt op AI en data: hoe gevaarlijk rijgedrag sinds 2025 wordt beoordeeld

Sinds 2025 werkt de FIA met een vaste groep stewards, ondersteund door AI en real-time data, om incidenten op de baan sneller en eerlijker te beoordelen. Daarbij kijken ze naar meer dan alleen het beeld: ook telemetrie, bandenstatus en bochttype spelen een rol.

De bond hanteert duidelijke richtlijnen én moderne technologie om vast te stellen of gedrag op de baan gewoon hard racen is, of echt gevaarlijk wordt. Hieronder lees je hoe dat precies in z’n werk gaat.

Niet elk incident op het circuit is automatisch ‘gevaarlijk’. De FIA maakt sinds 2025 onderscheid tussen een racing incident, dangerous driving en reckless driving. Daarbij kijken de stewards onder meer naar hoe het incident ontstond, of de coureur zijn manoeuvre kon afmaken, en of er opzettelijk werd gehandeld.

“Was de manoeuvre laat of ‘optimistisch’? Wat kon een coureur realistisch inschatten op dat moment?” — FIA Driving Standards Guidelines 2025

De context telt dus mee: een actie die in Monaco gevaarlijk is, kan op Monza perfect normaal zijn. Ook technische details wegen mee: stond een auto op oude regenbanden? Was er onderstuur of blokkeerden de wielen? Al deze factoren worden meegenomen in de beoordeling.

De richtlijnen van 2025: helderder en strenger

De FIA Driving Standards Guidelines 2025 leggen exact vast waar stewards op moeten letten. Het doel is duidelijkheid en voorspelbaarheid voor coureurs, teams én fans. Enkele criteria die standaard worden beoordeeld:

BeoordelingscriteriumToelichting
Hoe ontstond het incident?Was het rempunt te laat? Werd er onrealistisch ingehaald?
Wat kon de coureur zien of verwachten?Had hij voldoende zicht en tijd om te reageren?
Baanpositie en controle over de autoVerloor hij grip, stuurde hij fout of blokkeerde hij?
Respect voor track limitsVerliet de auto de baan en waarom?
Rol van de bochtCamber, apex en type bocht kunnen alles veranderen
Type banden en gripniveauSlechte banden kunnen gedrag beïnvloeden

De beoordeling draait niet om één momentopname, maar om het totaalplaatje van omstandigheden en intentie. Sinds 2025 werkt de FIA niet meer met wisselende stewards.

Lees ook:  Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

In plaats daarvan is er een kernteam van vaste officials die elke race begeleiden. Deze groep gebruikt een mix van expertise, data-analyse en AI om incidenten snel en consistent te beoordelen.

Lewis Hamilton Ferrari
Foto: F1 SEEKERS

“We hebben een vaste groep, ondersteund door technologie en AI. Geen willekeur meer.”

De vergelijking met de VAR in het voetbal is treffend. Onmiddellijk na een incident bekijkt het team alle camerabeelden, inclusief onboards, in combinatie met telemetriegegevens zoals stuurinput, remdruk en snelheid.

AI vergelijkt automatisch met eerdere soortgelijke incidenten, waardoor snellere én eerlijkere beslissingen mogelijk zijn. De FIA maakt onderscheid in drie hoofdcategorieën:

TermBetekenis
Racing incidentOngeluk zonder duidelijke schuld; hoort bij racen
Dangerous drivingActie met duidelijke risico’s; mogelijk onvoorzichtig of roekeloos
Reckless drivingZeer roekeloos gedrag met minachting voor veiligheid en regels

Een ‘racing incident’ levert meestal geen straf op. Maar bij dangerous of reckless driving volgt er wel degelijk actie — vooral als er sprake is van opzet of herhaling.

De straffen die er gelden voor gevaarlijk rijgedrag

De FIA heeft sinds 2025 een duidelijke strafschaal ingevoerd, afhankelijk van de ernst, intentie en impact van het incident:

Type overtredingMogelijke straf
Track limits of lichte fout5 seconden tijdstraf
Afsnijden of blokken10 seconden tijdstraf of gridstraf
Bewust gevaarlijke actieDrive-through of stop-and-go penalty
Brake-test of opzettelijke botsingDiskwalificatie of zware boete
Overtreding buiten race (bijv. kwalificatie)Gridstraf of boete

Als een team opdracht geeft tot gevaarlijk gedrag (zoals doorrijden met beschadigde auto), kan ook de renstal worden bestraft.

De nieuwe richtlijnen zijn het antwoord op jarenlange kritiek van coureurs, analisten en fans. Te vaak werden beslissingen als willekeurig ervaren — iets waar onder anderen Verstappen en Leclerc zich regelmatig over uitspraken.

Lees ook:  Hackers konden FIA-data van Max Verstappen inzien, Red Bull bevestigt opvallende theorie

Door technologie als AI, telemetrie en videocomparatie te combineren met een vast stewards-team, brengt de FIA meer structuur en transparantie in haar beoordeling van incidenten. Voor coureurs is het duidelijker wat wel en niet door de beugel kan.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...