Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA past Appendix B aan: ‘straf bij herhaald vloeken kan oplopen tot €120.000’

FIA past Appendix B aan: ‘straf bij herhaald vloeken kan oplopen tot €120.000’

763
FIA past Appendix B aan: ‘straf bij herhaald vloeken kan oplopen tot €120.000’
Foto: F1 Unleashed

De FIA heeft kort voor de Grand Prix in Miami een wijziging aangekondigd in Appendix B van de International Sporting Code.

Deze aanpassing raakt direct het gedrag van coureurs en heeft daarmee impact op teams als McLaren, waar de interne dynamiek tussen Lando Norris en Oscar Pastri onder druk staat.

De wijziging komt op een moment dat de verhouding tussen beide coureurs volop besproken wordt, met Pastri in de lift en Norris in een dalende lijn.

De FIA heeft het straffenbeleid rond taalgebruik, gedrag en sportieve uitlatingen aangescherpt. Deze regels moeten de integriteit van het kampioenschap waarborgen. Vooral het gebruik van grof taalgebruik staat centraal.

Coureurs die zich in negatieve bewoordingen uitlaten, kunnen voortaan rekenen op hoge boetes of zelfs schorsingen.

“Mensen maken de regels en mensen kunnen de regels verbeteren,” verklaarde FIA-president Mohammed Ben Sulayem via Instagram.

Met deze uitspraak maakte hij duidelijk dat feedback van coureurs serieus genomen wordt, maar ook dat de FIA koers blijft houden in de aanpak van ongepast gedrag.

De aanpassing raakt in het bijzonder F1-coureurs, waar boetes kunnen oplopen van €40.000 tot €120.000 bij herhaaldelijk wangedrag.

McLaren, met twee jonge coureurs die in de schijnwerpers staan, krijgt hiermee een extra uitdaging. In het heetst van de strijd is het risico op emotionele uitbarstingen groot. En juist dat is waar de nieuwe regels op inspringen.

Lando Norris onder vergrootglas na vormdip

Na een veelbelovende seizoenstart is Norris zichtbaar weggezakt in het klassement. In de eerste vijf races wist hij niet te imponeren, terwijl teamgenoot Oscar Pastri al drie overwinningen op zijn naam heeft staan.

Dat verschil zorgt niet alleen voor interne spanning, maar zet ook de persoonlijkheid van Norris in het spotlicht.

Lees ook:  Mohammed Ben Sulayem: 'ik wil geen tegenkandidaten' – gelekt FIA-document onthult machtsgreep

Fans hebben zich uitgesproken over de nerveuze rijstijl van Norris. Commentaren als “Hij is snel, maar maakt te veel fouten” en “Hij overdrijft het, dat kost hem de kop” illustreren het publieke beeld.

De nieuwe FIA-regel, die de toon van uitlatingen meeweegt in de beoordeling van incidenten, betekent dat elk interview of radiofragment nu zwaarder telt. Voor Norris, die emotioneel uit de hoek kan komen, is dat een extra risico.

Oscar Pastri wordt meer en meer gezien als de stille kracht binnen het team. Zijn kalme houding in en buiten de auto roept vergelijkingen op met voormalige kampioenen.

In de eerste vijf races maakte hij nauwelijks fouten, en zijn constante lijn levert hem lof op van fans en analisten.

“Pastri doet bijna alles goed momenteel,” aldus een fan die zijn prestaties volgt.

Juist die beheersing zou nu extra belangrijk kunnen zijn, nu de FIA nadrukkelijker op het gedrag van coureurs gaat letten. Waar Norris risico loopt op sancties bij herhaaldelijk emotioneel taalgebruik, lijkt Pastri binnen de marges te blijven.

Daarmee wordt het verschil tussen de twee nog zichtbaarder, zowel op als naast de baan.

McLaren staat daardoor voor een lastig dilemma. Een gelijke benadering van beide coureurs kan zorgen voor onderlinge strijd. Maar sturing richting de meest stabiele factor, Pastri, kan de balans in het team verstoren.

Nieuwe FIA-aanpak raakt meer dan alleen woorden

Hoewel de focus op taalgebruik ligt, zijn de gevolgen breder. De regels stellen dat het veroorzaken van “morele schade” aan de FIA of zijn leden bestraft kan worden met onder meer puntenaftrek of racebans.

Lees ook:  F1-coureurs woedend op FIA-president: 'grenzen worden overschreden'

Dit brengt extra druk met zich mee voor coureurs die al onder vuur liggen.

Max Verstappen en Charles Leclerc werden vorig seizoen al onderzocht wegens hun taalgebruik in een persconferentie. Verstappen kreeg hiervoor een vorm van taakstraf opgelegd, uitgevoerd vóór het prijzengala van de FIA.

Bij herhaling kunnen de straffen snel oplopen. In theorie kan een coureur na drie incidenten binnen twee seizoenen een schorsing riskeren. Dit maakt gedragsonderdelen voortaan onderdeel van de strategische afwegingen van teams.

Voor McLaren betekent dit dat de aanpak richting media en fans aangepast moet worden. Niet alleen op het circuit, maar ook in communicatie zijn de marges nauwer geworden.

De aanscherping van Appendix B heeft al gevolgen gehad in andere FIA-klassen. In het World Rally Championship kreeg coureur Adrien Fourmaux een boete van €10.000 wegens scheldtaal na een helm-incident.

Daarop volgde protest van rallycoureurs die vonden dat spontane interviews onmogelijk werden gemaakt.

“Er is ruimte nodig voor spontaniteit, zonder het doel van de regels te verliezen,” verklaarde Julian Ingrassia, medeoprichter van de World Rally Drivers Alliance.

De discussie binnen F1 zal niet anders zijn. Coureurs als Max Verstappen hebben zich al kritisch uitgelaten over de strengheid van het systeem

Zijn opmerking “Mensen kunnen de waarheid niet aan” na een tijdstraf in Jeddah maakt duidelijk dat frustratie soms doorsijpelt in interviews.

Voor McLaren, dat in 2025 een sleutelrol speelt in het titelgevecht, wordt communicatie dus een extra component van de prestatie. In een seizoen waar de verschillen klein zijn, kunnen woorden net zo belangrijk worden als rondetijden.

Gerelateerd nieuws

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...

Liam Lawson

Red Bull verliest geduld met Lawson: ‘Lindblad staat klaar per 8 augustus’

Liam Lawson lijkt zijn laatste kans bij Red Bull Racing – of...