Tijdens de chaotische Canadese Grand Prix op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal kreeg Ferrari-coureur Charles Leclerc een boete van €5000 opgelegd door de wedstrijdleiding. De reden hiervoor was een overtreding met betrekking tot het gebruik van de zogenaamde ‘intermediate’ banden. Volgens de reglementen moeten coureurs bij gemengde omstandigheden op de baan – wanneer delen droog en delen nat zijn – de intermediate banden gebruiken.
Leclerc reed echter een aantal ronden op de full wets, de banden voor extreem natte omstandigheden, terwijl de baan al grotendeels opgedroogd was. De wedstrijdleiders oordeelden dat Leclerc te lang op de full wets bleef rijden, waardoor hij een oneerlijk voordeel had ten opzichte van de concurrentie die al was overgestapt op de snellere intermediates. Ondanks herhaalde waarschuwingen van zijn team negeerde de Monegask de instructies om de banden te wisselen.
Te vroeg gebruik van intermediate banden door Ferrari
Leclerc begon de sessie met intermediate banden, ondanks dat de baan nog niet officieel nat was verklaard. Volgens de reglementen mogen natweerbanden alleen worden gebruikt nadat de raceleiding de baan als nat heeft verklaard. Na de sessie werd Leclerc opgeroepen door de stewards om uitleg te geven over deze ongebruikelijke inbreuk, waarna Ferrari een boete van €5000 kreeg opgelegd voor deze overtreding.
De bevindingen van de stewards
In hun rapport verklaarden de stewards: “Auto 16 verliet de pitlane op intermediate banden aan het begin van de sessie, ondanks dat de baan niet als nat was verklaard, en keerde na één ronde terug naar de pits.” Dit was een overtreding van artikel 30.5 l) van het reglement, dat het gebruik van intermediate of natweerbanden alleen toestaat nadat de baan door de wedstrijdleider als nat is verklaard.
Positieve resultaten voor Ferrari ondanks boete
Ondanks de boete waren de weersomstandigheden tijdens de trainingen niet volledig representatief voor de werkelijke prestaties. Ferrari kon echter bemoedigende resultaten zien met zowel Carlos Sainz als Charles Leclerc in de top drie tijdens FP1, terwijl Leclerc in FP2 als vierde eindigde, de hoogste positie voor een Ferrari in die sessie.
Zo werd de vrijdag van de Canadese GP gekenmerkt door zowel uitdagingen als kleine successen voor Ferrari, met een boete als ongewenst gevolg van een misinterpretatie van de reglementen.