Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws FIA grijpt in na McLaren-dominantie: ‘dit kan hun voordeel verkleinen’

FIA grijpt in na McLaren-dominantie: ‘dit kan hun voordeel verkleinen’

649
FIA grijpt in na McLaren-dominantie: ‘dit kan hun voordeel verkleinen’

McLaren heeft met een ijzersterk optreden in Australië direct de toon gezet voor het Formule 1-seizoen van 2025. Lando Norris en Oscar Piastri domineerden zowel in de kwalificatie als in de race, waarmee ze hun status als favoriet bevestigden.

Toch heerst er in de paddock spanning over de vraag of de FIA’s plotselinge regelwijziging voor de Chinese Grand Prix invloed zal hebben op hun voorsprong.

Teams die achter McLaren aanjagen, hopen dat de strengere controles op flexi-wings een rem kunnen zetten op hun indrukwekkende prestaties.

De MCL39 heeft zich in Australië bewezen als de snelste auto van het veld. Niet alleen in de kwalificatie, maar ook in de race had McLaren een duidelijke voorsprong.

In wisselvallige omstandigheden, met regen en opdrogende sporen, bleken Norris en Piastri ongenaakbaar. Zelfs Max Verstappen, die normaal gesproken sterk is in dergelijke races, kon de twee McLarens niet bedreigen.

De prestaties van McLaren zijn des te indrukwekkender omdat ze zowel op droge als natte baan het tempo bepaalden. George Russell vatte het na afloop als volgt samen:

“Als je een voorsprong hebt van zes tienden per ronde aan het begin van het seizoen, vindt niemand dat zomaar terug binnen een jaar.”

Dit wijst erop dat McLaren niet alleen een voorsprong heeft opgebouwd voor 2025, maar ook strategisch een sterke positie heeft om vroegtijdig aan de 2026-auto te werken.

In de paddock wordt gefluisterd dat McLaren nu in de positie is waarin Red Bull zich vorig jaar bevond, maar dan zonder de fouten die Red Bull in de tweede helft van het seizoen maakte.

De rol van bandenslijtage in succes McLaren

Een belangrijk aspect van McLarens dominantie in Melbourne was hun superieure bandenslijtage. In de kwalificatie was zichtbaar dat Norris en Piastri in sector drie aanzienlijk minder tijd verloren dan hun concurrenten.

Lees ook:  Verstappen deelt sneer uit aan Norris: 'in die auto had je mij niet meer gezien'

In die laatste sector, waarin veel tractie-afhankelijke bochten zitten, hadden de McLaren-coureurs aanzienlijk meer grip over dan hun rivalen.

McLaren heeft deze eigenschap niet per ongeluk verkregen. In 2024 was de MCL38 al vriendelijker voor zijn banden dan andere auto’s, en dat concept lijkt zich door te zetten naar de MCL39.

Norris benadrukte na de race dat McLaren het hele weekend goed omging met de Pirelli-banden, vooral in natte omstandigheden.

Andrea Stella, de teambaas van McLaren, gaf een technische verklaring:

“Onze auto is efficiënt in het benutten van de bandentemperatuur zonder overmatige degradatie te veroorzaken. Dit geeft ons in bepaalde omstandigheden een significant voordeel.”

De vraag is echter of dit voordeel overal even groot zal zijn. Norris merkte op dat de overwinning in Australië niet gegarandeerd zou zijn als de openingsrace in Bahrein had plaatsgevonden.

Dat suggereert dat Melbourne een gunstige baan was voor McLaren en dat hun voordeel op andere circuits kleiner kan zijn.

Nieuwe FIA-maatregelen: bedreiging of onzinnige angst

Ondanks dat McLaren de eerste race domineerde, zou de FIA een gamechanger kunnen introduceren met de nieuwe strengere flexi-wing regels.

Tijdens het raceweekend in Australië werd extra beeldmateriaal verzameld van de achtervleugels van verschillende auto’s. Dit gebeurde met speciale HD-camera’s en referentiepunten op de vleugels om de vervorming in beeld te brengen.

Het resultaat? De FIA heeft besloten om de toegestane flexibiliteit van de achtervleugel per direct te verkleinen.

Tot nu toe mocht de opening tussen de hoofdplaat en het bovenste element van de achtervleugel maximaal 2 millimeter veranderen onder een belasting van 750 Newton.

Vanaf de Chinese Grand Prix wordt dit teruggebracht naar 0,5 millimeter, met een kleine tijdelijke tolerantie in China van 0,75 millimeter.

Hoewel alle auto’s, inclusief de McLaren van Norris, legaal waren onder de oude test, is het nog onzeker of ze ook zullen slagen voor de nieuwe, strengere controle.

Lees ook:  Norris ziet Red Bull-gevaar toenemen: 'Max was waarschijnlijk de snelste'

Sommige rivaliserende teams hebben al gesuggereerd dat McLaren slimmer met de regels omgaat dan anderen, en dat hun dominantie deels te danken is aan een aerodynamisch voordeel dat mogelijk ingeperkt wordt door de FIA.

Beperkt effect op McLaren

De grote vraag is of deze wijziging daadwerkelijk een impact zal hebben op McLarens prestaties.

Flexi-wings worden door vrijwel alle teams gebruikt om topsnelheid te maximaliseren en tegelijkertijd voldoende downforce in de bochten te behouden. Het beperken van deze flexibiliteit kan sommige teams meer raken dan anderen.

Red Bull’s technisch directeur Pierre Waché suggereerde tijdens de wintertest dat zowel Ferrari als McLaren hun achtervleugel optimaal gebruikten voor een ‘mini-DRS’-effect.

Dit wekt de indruk dat rivalen al langer vermoedden dat McLaren een grens opzocht die nu door de FIA strikter wordt gereguleerd.

Toch zijn er geen harde bewijzen dat McLaren hun voordeel volledig uit flexibele vleugels haalt. Hun dominantie in Australië leek eerder te komen door een combinatie van lage bandenslijtage, efficiënte aerodynamica en een sterke set-up.

De FIA-maatregel kan een kleine invloed hebben, maar het is onwaarschijnlijk dat het de fundamentele snelheid van de MCL39 volledig neutraliseert.

De teams die hopen dat McLaren’s voorsprong verdwijnt, zullen moeten afwachten of de nieuwe tests effect hebben.

Maar als McLaren zijn snelheid behoudt, blijven er weinig opties over om hen bij te halen. Ferrari, Mercedes en Red Bull zullen snel moeten schakelen in hun ontwikkeling.

Wat duidelijk is, is dat McLaren zich in een luxepositie bevindt. De auto is niet alleen snel, maar ook vriendelijk voor de banden en effectief in verschillende weersomstandigheden.

Als de concurrentie geen antwoord vinden, zou dit een van de meest dominante seizoenen in jaren kunnen worden.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff George Russell Mercedes

Mercedes ziet oude zwakte opnieuw opduiken: ‘bandenslijtage blijft onopgelost probleem’

Mercedes begon sterk aan het Formule 1-seizoen van 2025, maar na vijf...

Susie Wolff

Netflix komt met F1 Academy-serie: ‘de motor draait nu écht voor vrouwen in de sport’

Op 28 mei 2025 verschijnt de nieuwe Netflix-docuserie F1: The Academy, die...

Fernando Alonso Lance Stroll

Aston Martin start crisisberaad: ‘puntenloos en geen zicht op verbetering’

De Saoedi-Arabische Grand Prix bracht een pijnlijk nieuw record voor Lance Stroll....

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappens straf legt pijnlijk probleem in F1 bloot: ‘5 seconden is het waard’

Max Verstappen kreeg vijf seconden straf voor zijn actie in ronde één...