Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA-document blaast rel op: Max had geen straf hoeven krijgen, team blundert grof

FIA-document blaast rel op: Max had geen straf hoeven krijgen, team blundert grof

1.3k
FIA-document blaast rel op: Max had geen straf hoeven krijgen, team blundert grof
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Red Bull zit diep in de problemen na het explosieve incident tussen Max Verstappen en George Russell tijdens de Spaanse Grand Prix.

Niet alleen werd Verstappen op het matje geroepen voor roekeloos rijgedrag, ook het team krijgt bakken kritiek over zich heen na een reeks strategische missers die hun kopman opzadelden met onnodige tegenslag.

“Hij ramde hem vol. Je moet hem meteen een zwarte vlag geven.” — Nico Rosberg

De FIA heeft inmiddels een document vrijgegeven dat de situatie alleen maar pijnlijker maakt: Verstappen had helemaal geen positie hoeven teruggeven aan Russell. Toch gebeurde dat — met desastreuze gevolgen.

Een uitbarsting die alles veranderde

De emoties liepen hoog op tijdens de herstart na de safety car. Verstappen verloor de achterkant van zijn auto, wat George Russell een opening gaf om binnendoor te duiken in bocht 1.

Het werd een riskante zet: Russell verloor kortstondig de controle en tikte Verstappen van de baan. Toch kwam Max terug op de baan vóór Russell, wat volgens zijn inschatting geen reden gaf om de positie terug te geven.

“Ik was er gewoon voor. Waarom zou ik teruggeven?” — Max Verstappen

Maar het team dacht daar anders over. Tegen zijn zin in liet Verstappen Russell weer voorbij, pas om in bocht 5 met opzet zijn auto in de zijkant van Russell te zetten. De frustratie had het volledig overgenomen.

En met één tik was de race van Max veranderd van een podiumgevecht naar een vijfde plaats of erger. Zijn banden waren op, de strategie faalde, en de FIA besloot tot een zware straf.

Na afloop publiceerde de FIA een document waarin klip-en-klaar stond dat Verstappen niet fout zat in de initiële actie. Russell had immers zelf de controle verloren en Verstappen was niet vrijwillig naast de baan geraakt.

Er zou geen straf zijn gekomen, had hij gewoon zijn lijn gehouden. De strategie van Red Bull — die besloot op safe te spelen en Max de positie liet teruggeven — bleek dus achteraf totaal onnodig.

“Auto 1 verliet de baan niet opzettelijk, daarom volgde geen verdere actie.” — FIA-document

En dan volgt de klap: Max kreeg alsnog een straf van 10 seconden én drie strafpunten op zijn Super License voor het opzettelijk rammen van zijn concurrent. Hij staat nu op elf van de twaalf punten.

Lees ook:  Verstappen waarschuwt voor verplichte pitstops: 'zelfs perfectie kan dan niet genoeg zijn'

Eén fout verwijderd van een verplichte raceban. Het beeld dat hij heeft opgebouwd als volwassen en meedogenloze kampioen, krijgt ineens scheuren.

Strategische puinhoop bij Red Bull

De frustratie van Max was ergens begrijpelijk. Zijn auto kreeg harde banden in de laatste fase van de race, terwijl alle concurrenten op soft of medium reden. Geen enkel voordeel dus.

De pitmuur sloeg de plank volledig mis op een moment dat het erop aankwam. En alsof dat niet genoeg was, bleek ook nog dat de instructie om Russell voorbij te laten nergens op gebaseerd was.

Wat resteerde, was een woedende Verstappen, een zwaar beschadigd raceweekend en een groeiende kloof met zijn team.

“Als ik had geweten dat ik gelijk had, had ik nooit opzij gegaan.”

Red Bull lijkt terug bij af: een auto die niet mee kan met McLaren en Ferrari, een gefrustreerde kopman en een strategieafdeling die onder vuur ligt. In het constructeurskampioenschap staan ze op een teleurstellende vierde plaats, en de upgrades die andere teams wel brengen, lijken bij Red Bull uit te blijven.

De actie van Verstappen bleef niet zonder gevolgen. George Russell reageerde na afloop fel en maakte duidelijk dat hij geen begrip had voor de actie van zijn Nederlandse rivaal.

“Ik werd gewoon van de baan gereden. Ik snap niet wat hij dacht. Hij verpestte zijn eigen race.”

Ook Nico Rosberg, wereldkampioen van 2016, spaarde de Nederlander niet. In duidelijke bewoordingen stelde hij dat Verstappen eigenlijk had moeten worden gediskwalificeerd.

“Hij ramde hem vol. Je moet hem meteen een zwarte vlag geven. Dit is slecht, slecht, slecht.”

Met zulke zware woorden van gevestigde namen wordt het lastig voor Verstappen om het incident te bagatelliseren. Zeker nu de fans, de media en zelfs voormalige kampioenen hun geloof in zijn fair play verliezen.

Lees ook:  Hamilton haalt uit na 10-secondenstraf in Mexico: 'anderen doen hetzelfde en krijgen niks'

Wat nu voor Verstappen en Red Bull?

Op sportief vlak is de schade aanzienlijk. Verstappen staat nu 49 punten achter op Oscar Piastri in de titelstrijd. De kans dat hij dit jaar nog mee kan doen om het kampioenschap lijkt vrijwel verkeken.

Hij ligt nog wel vóór Russell in de strijd om P3, maar veel vertrouwen zal hij daar niet uit putten. De combinatie van een falende auto en teamfouten onder druk heeft geleid tot een situatie waarin zelfs zijn loyaliteit aan Red Bull op het spel staat.

“Volgend jaar blijf ik alleen als ik top vier sta voor Oostenrijk.”

Voorlopig houdt hij vast aan zijn clausule voor 2026, maar de realiteit is dat Mercedes en Aston Martin nog steeds op de loer liggen.

Bij Red Bull stapelt de interne druk zich op: opnieuw zijn ze een eenmansformatie, opnieuw lukt het niet om consistent te presteren, en opnieuw moeten ze zich verdedigen voor keuzes die niet werken.

De grote vraag is niet alleen of Verstappen zich sportief kan herpakken, maar ook of hij nog het vertrouwen heeft in een team dat hem deze crisis bezorgde. Eén ding is zeker: dit incident zal nog lang blijven hangen in de paddock. En misschien, heel misschien, is de Mad Max van vroeger nooit echt weggeweest.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ford Powertrains

Red Bull en Racing Bulls bevestigen seizoenslancering tijdens groot Ford-evenement in Detroit

De datum is eindelijk officieel: Red Bull en Racing Bulls zullen hun...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Practice

McLaren vraagt uitleg over F1-kostenplafond na Verstappens motorwissel bij Red Bull

Een nieuwe motor voor Max Verstappen tijdens de Grand Prix van São...

Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas

Toto Wolff verkoopt deel van Mercedes F1 voor 6 miljard dollar: recorddeal aanstaande

Zes miljard dollar – dat is de waardering waarmee Toto Wolff, de...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Previews

Hoe een contractclausule van Verstappen een Red Bull-exit in 2027 kan afdwingen

Een weinig bekende clausule in het contract van Max Verstappen zou de...