De FIA heeft een nieuwe afdeling in het leven geroepen om de opleiding van officials te verbeteren. Dit is een reactie op kritiek vanuit Formule 1-teams over de inconsistentie in beslissingen van stewards.
De nieuwe afdeling, geleid door de Italiaanse steward Matteo Perini, richt zich op het opleiden van nieuwe officials en het vergroten van de talentenpool binnen de FIA. Hiermee wil de organisatie ervoor zorgen dat er meer gekwalificeerde stewards en race-directeurs beschikbaar zijn, zowel fulltime als parttime.
“We willen naar een professionelere organisatie in de toekomst. Dat betekent dat we minder afhankelijk worden van vrijwilligers, zonder hen volledig uit te sluiten,” aldus Nikolas Tombazis, directeur van de single-seater afdeling van de FIA.
Door het trainen van een grotere groep officials zal er meer tijd zijn om beslissingen na te analyseren en verbeterpunten te identificeren. Volgens Tombazis wordt dit ondersteund door een krachtiger remote monitoring systeem dat overtredingen nauwkeuriger kan analyseren.
De noodzaak voor professionalisering is mede ingegeven door kritiek van teams als McLaren en Red Bull. Zij uitten onvrede over de wijze waarop bepaalde incidenten, zoals de duels tussen Lando Norris en Max Verstappen in Austin en Mexico, zijn beoordeeld.
Hoewel interne analyses van zowel teams als de FIA zelf aangeven dat de beslissingen over het algemeen consistent zijn, wordt erkend dat er meer stewards nodig zijn om de werkdruk te verlichten en de kwaliteit te waarborgen.
“De groep die we nu hebben is zeer ervaren en levert al jaren uitstekend werk, maar we hebben simpelweg niet genoeg mensen beschikbaar of opgeleid,” benadrukte Tombazis.
Wijzigingen in leiding en controverse
Naast de introductie van de nieuwe afdeling zijn er ook veranderingen geweest in de leiding. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft onlangs F1-racedirecteur Niels Wittich vervangen door Rui Marques, voormalig directeur van F2 en F3. Dit gebeurde voorafgaand aan de Grand Prix van Las Vegas.
Deze beslissing kwam na het ontslag van meerdere officials, waaronder de gerespecteerde Singaporese steward Janette Tan, wat leidde tot extra werkdruk voor Marques tijdens de GP’s in Qatar en Abu Dhabi.
De FIA heeft recentelijk haar sportieve code aangepast, met als doel overtredingen zoals wangedrag strenger aan te pakken. Dit kan leiden tot boetes van maximaal 120.000 euro, strafpunten op het kampioenschap en zelfs schorsingen.
Deze nieuwe maatregelen hebben tot bezorgdheid geleid bij de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), die de ontwikkelingen nog niet officieel heeft becommentarieerd.
“Het moet een volwaardige afdeling worden die deze zaken leidt,” verklaarde Tombazis. “We voelen dat in de Formule 1 de consistentie van de stewards vaak ter discussie staat. Maar met meer mensen en middelen kunnen we dat verbeteren.”
De FIA heeft al enkele jaren een hoogwaardig opleidingsprogramma voor stewards en racedirecteurs. Hierin zijn ongeveer dertig personen geselecteerd uit verschillende nationale sportautoriteiten en begeleid naar hogere niveaus, zoals Formule 1, rally en Formule E.
Dit programma wordt nu uitgebreid en geformaliseerd binnen de nieuwe afdeling, zodat meer talenten kunnen doorstromen en uiteindelijk een rol kunnen spelen in de elite van de autosport.
Het belang van een professionalisering bij de FIA
Een van de belangrijkste voordelen van de nieuwe afdeling is het creëren van een bredere talentenpool. Dit zal ervoor zorgen dat stewards en andere officials niet alleen tijdens raceweekenden beschikbaar zijn, maar ook daarna tijd hebben voor evaluatie.
Het analyseren van beslissingen, bijvoorbeeld via een remote monitoring systeem, kan bijdragen aan een nauwkeuriger en eerlijker proces.
Een ander belangrijk punt is het verminderen van de afhankelijkheid van vrijwilligers. Hoewel deze groep jarenlang waardevol werk heeft geleverd, is het volgens Tombazis tijd om te evolueren naar een deels professioneel systeem. Dit geeft de FIA meer controle over het opleidingsproces en zorgt voor een betere voorbereiding van officials.
Teams en coureurs zullen op lange termijn profiteren van deze verbeteringen. Minder controversiële beslissingen en een snellere verwerking van zaken zoals verzoeken tot herziening kunnen bijdragen aan een meer gestroomlijnd raceproces. Daarnaast biedt een consistentere aanpak meer duidelijkheid voor de teams, wat frustraties kan verminderen.
Ondanks de intenties van de FIA is er ook kritiek. Het ontslag van ervaren officials en de hoge werkdruk voor overgebleven stafleden kunnen het vertrouwen in de organisatie ondermijnen. Het is daarom essentieel dat de FIA niet alleen investeert in nieuwe talenten, maar ook zorgt voor een stabiele en ondersteunende werkomgeving voor haar huidige medewerkers.