De verwachtingen van Ferrari voor de rest van het Formule 1-seizoen 2024 zijn aanzienlijk getemperd na een reeks teleurstellende prestaties. Ondanks een veelbelovende start als naaste uitdager van Red Bull, is het team nu afgezakt naar de vierde positie in het constructeurskampioenschap. De recente upgrades hebben niet het gewenste effect gehad, waardoor Ferrari worstelt om het tempo bij te houden van concurrenten als McLaren en Mercedes. Het team erkent dat er nog veel werk te verzetten is om de prestatiekloof te dichten en hoopt met toekomstige updates de situatie te verbeteren.
Carlos Sainz uitte zijn teleurstelling over de huidige situatie: “Het lijkt erop dat de anderen gewoon meer ontwikkelen.”
Charles Leclerc benadrukte de noodzaak voor snelle verbeteringen: “Ferrari heeft niet gepresteerd zoals verwacht in Spanje, en we moeten zo snel mogelijk reageren.”
Worsteling met upgrades en ontwikkeling
Ferrari’s recente upgrades hebben niet de verwachte vooruitgang opgeleverd. Het team introduceerde een veelbesproken upgrade in Imola, maar deze bleek weinig verschil te maken in de prestatiekloof met Red Bull. In Barcelona werd een verdere upgrade geïntroduceerd, gericht op de achtervleugel, sidepods en vloer, met als doel de stabiliteit van de SF24 te verbeteren. Ondanks deze inspanningen blijft Ferrari achter bij de concurrentie.
De ontwikkelingsrace is intens, met teams als McLaren en Red Bull die snellere vooruitgang boeken. Ferrari lijkt moeite te hebben om gelijke tred te houden met deze ontwikkelingssnelheid. Dit heeft ertoe geleid dat het team zijn voorsprong op McLaren, die het aan het begin van 2024 nog had, heeft verspeeld.
Het team worstelt ook met specifieke problemen, zoals ‘porpoising’ (stuiteren) op circuits met lange, snelle bochten. Dit probleem werd duidelijk na de introductie van het laatste upgradepakket in Barcelona en heeft de prestaties van de auto op bepaalde circuits negatief beïnvloed.
Prestaties op verschillende circuits
De prestaties van Ferrari variëren sterk per circuit. Op banen waar porpoising minder een probleem is, zoals de Hungaroring, had het team hogere verwachtingen. Echter, zelfs op deze circuits blijft Ferrari achter bij de topteams qua racetempo, met een achterstand van ongeveer 3-4 tienden per ronde.
In kwalificaties lukt het Ferrari nog wel om competitief te zijn, maar tijdens de races wordt het verschil met de concurrentie duidelijker. Dit wijst op problemen met de race-setup en bandenmanagement over langere afstanden. Het team moet deze aspecten verbeteren om consistent te kunnen strijden voor podiumplaatsen.
De wisselvallige prestaties maken het moeilijk voor Ferrari om een duidelijk doel te stellen voor de rest van het seizoen. Het team zal waarschijnlijk per race moeten bekijken waar ze staan ten opzichte van de concurrentie.
Plannen voor toekomstige updates
Ferrari plant verdere updates voor de SF24 later in het seizoen. Er wordt gesproken over mogelijke verbeteringen die in Singapore geïntroduceerd zouden kunnen worden. Deze updates zijn gericht op het oplossen van de problemen die sinds Barcelona zijn opgedoken.
Het team beseft echter dat zelfs als deze updates succesvol zijn, de concurrentie niet stilstaat. McLaren, Mercedes en Red Bull blijven hun auto’s ontwikkelen, wat betekent dat Ferrari mogelijk nog steeds achter zal lopen op de topteams, zelfs na de introductie van nieuwe onderdelen.
De focus lijkt nu al deels te verschuiven naar de ontwikkeling van de 2025-auto. Er zijn geruchten dat deze wagen een compleet nieuw ontwerp zal krijgen ten opzichte van de SF24. Dit suggereert dat Ferrari wellicht al vooruit kijkt naar volgend seizoen, in de hoop dan weer competitiever te zijn.
Uitdagingen voor de rest van 2024
Voor de rest van 2024 staat Ferrari voor aanzienlijke uitdagingen. Het team moet een balans vinden tussen het verbeteren van de huidige auto en het voorbereiden op 2025. De verwachtingen voor de komende races zijn gematigd, met de hoop op incidentele podiumplaatsen wanneer de omstandigheden gunstig zijn.
Circuits met lange, snelle bochten zullen waarschijnlijk problematisch blijven vanwege het porpoising-probleem. Het aankomende raceweekend in Spa-Francorchamps wordt dan ook met enige bezorgdheid tegemoet gezien, gezien de lay-out van het circuit.
Het team zal moeten blijven experimenteren met verschillende set-ups en strategieën om het maximale uit de SF24 te halen. Tegelijkertijd is het cruciaal dat ze lessen trekken uit de huidige problemen om deze in toekomstige ontwerpen te voorkomen.