Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ferrari’s radicale wijziging aan de SF25 kan het team 1 seconde per ronde opleveren

Ferrari’s radicale wijziging aan de SF25 kan het team 1 seconde per ronde opleveren

902
Ferrari’s radicale wijziging aan de SF25 kan het team 1 seconde per ronde opleveren
Foto: ScuderiaFans

De grootste ontwikkelingen voor de 2025-auto’s richten zich op de vloer. Teams hebben geleerd dat dit de sleutel is tot de aerodynamische prestaties, waardoor ze met minimale luchtweerstand maximale downforce kunnen genereren.

Dit verklaart waarom McLaren, Red Bull, Mercedes en Ferrari zich voornamelijk hierop hebben gefocust bij hun 2025-ontwerpen.

Volgens de laatste geruchten ondergaat Ferrari’s SF25 de meest ingrijpende wijzigingen van de vier topteams. De aanpassingen aan de ophanging, aerodynamica en simulatiefeedback van Lewis Hamilton wijzen op een compleet nieuwe benadering binnen het team.

De voornaamste verandering zit in de switch van een pushrod naar een pullrod-ophanging, wat directe invloed heeft op de bandenopwarming en slijtage. Dit kan een doorslaggevende factor worden in de strijd om de titel.

“Ferrari’s 2025-auto zal de meeste veranderingen ondergaan van de top vier teams,” verklaarde teambaas Frédéric Vasseur.

Hiermee onderstreept hij dat Ferrari een geheel nieuwe koers inslaat in een poging om eindelijk een consistent competitieve auto te bouwen.

Het meest ingrijpende aspect van de SF25 is de overstap van pushrod naar pullrod-ophanging. De testen in Barcelona met de SF23 en SF24 gaven Ferrari inzicht in de verschillen in bandenopwarming.

De SF23 had een sterke initiële opwarming, terwijl de SF24 de slijtage beter onder controle hield. De nieuwe ophanging moet het beste van beide werelden combineren, zodat de auto zowel in de kwalificatie als in lange stints competitief blijft.

Een andere grote wijziging is de herpositionering van de sidepods en het vloerontwerp. Ferrari heeft deze verder naar achteren geplaatst, waardoor de luchtstroom richting de achterzijde van de auto wordt verbeterd.

Dit verlaagt de luchtweerstand en vergroot de stabiliteit bij hoge snelheden. Gezien de enorme invloed van de vloer op de downforce, is dit een cruciale aanpassing.

Volgens geruchten zou de SF25 hierdoor tot een seconde per ronde sneller kunnen zijn dan zijn voorganger. Dit is deels te danken aan de input van Lewis Hamilton, die zijn ervaring en expertise in de simulator inzet om de auto naar een hoger niveau te tillen.

Lees ook:  Leclerc krijgt kans om Hamilton te verslaan bij Ferrari, maar er is 'een voorwaarde'

McLaren’s agressieve ontwerpkeuzes voor 2025

McLaren, de regerend wereldkampioen bij de constructeurs, heeft de MCL39 opgebouwd uit een verbeterde versie van hun succesvolle 2024-auto. Het team heeft opnieuw gekozen voor een gedurfde aanpak, met grote aanpassingen aan de vloer en ophanging.

Een van de opvallendste elementen is de vernieuwde voorwielophanging, waarbij de anti-dive-hoek is aangepast om de rembalans en aerodynamische stabiliteit te optimaliseren.

Daarnaast introduceerde McLaren een nieuw luchtinlaatsysteem, vergelijkbaar met Mercedes’ P-vormige inlaat. Dit moet de koeling verbeteren en de aerodynamische efficiëntie verhogen.

Opmerkelijk is dat de luchtinlaat en engine cover sterk lijken op de aangepaste Ferrari SF24 die in Imola werd getest.

“We hebben een sterke basis in 2024 gelegd en blijven dat platform ontwikkelen met gerichte verbeteringen,” meldde een McLaren-ingenieur tijdens de wintertesten in Silverstone.

Op aerodynamisch gebied heeft McLaren een herwerkte voorvleugel en neusconstructie, waarbij de flexibiliteit binnen de toegestane marges is geoptimaliseerd. Ook de brake ducts zijn opnieuw ontworpen om de luchtstroom efficiënter te geleiden.

Het team claimt dat deze aanpassingen samen een tijdwinst van ongeveer een halve seconde per ronde opleveren.

Red Bull’s uitdaging met de RB21 en de zoektocht naar balans

Red Bull staat voor een grote uitdaging in 2025. Het team had in 2024 te maken met een auto die niet op alle circuits even goed functioneerde.

De prestatiefluctuaties tussen verschillende banen waren veel groter dan in 2023, waardoor de dominantie van het team afbrokkelde.

Adrian Newey gaf toe dat deze problemen al zichtbaar waren in de RB19, maar dat ze pas echt problematisch werden toen McLaren en Ferrari grote sprongen maakten in 2024.

“De auto werd steeds moeilijker om te besturen, en hoewel Max Verstappen zich beter wist aan te passen, kwam de instabiliteit duidelijk naar voren,” verklaarde Newey in een interview met Auto Motor und Sport.

Het team introduceert daarom een compleet herzien vloerontwerp voor de RB21, in een poging de gewichtsverdeling en aerodynamische balans te verbeteren.

Lees ook:  Ferrari zet concurrentie onder druk met indrukwekkende testresultaten van Hamilton

Ook krijgt de voorvleugel een nieuw ontwerp met meer flexibiliteit, om de operationele marge van de auto te vergroten.

De interne verwachtingen zijn dat Red Bull ergens tussen de 0,8 en 1,0 seconde per ronde moet vinden om opnieuw een titeluitdager te worden. De vraag is of deze aanpassingen voldoende zullen zijn om McLaren en Ferrari te verslaan.

Mercedes zet in op radicale veranderingen

Mercedes is het team waar de meeste speculatie over bestaat. De W16 zou de meest afwijkende auto van 2025 kunnen worden, met ingrijpende aerodynamische innovaties.

Het team houdt details geheim, maar een van de grootste aanwijzingen is dat ze de auto pas tijdens de digitale lancering op 24 februari volledig zullen onthullen.

Volgens insiders werkt Mercedes aan een compleet nieuwe voorvleugelconstructie, vergelijkbaar met hun eerdere flexibele ontwerp. Hoewel dat concept in 2024 niet succesvol was, zijn de ingenieurs ervan overtuigd dat ze het dit keer correct kunnen implementeren.

Daarnaast is de grootste vraag hoe George Russell en Andrea Kimi Antonelli als sduo zullen functioneren. Met het vertrek van Lewis Hamilton zal Russell het team moeten leiden, terwijl Antonelli in zijn debuutseizoen ervaring moet opdoen.

Het is onduidelijk of Mercedes de sprong kan maken van de vierde plek in het constructeurskampioenschap naar een rol als titeluitdager. Veel zal afhangen van de efficiëntie van hun innovaties en hoe goed de coureurs de auto kunnen maximaliseren.

De aanpassingen voor het 2025-seizoen laten zien dat geen enkel team stilzit.

Ferrari’s herwerkte ophanging en aerodynamische verbeteringen, McLaren’s doordachte evolutie, Red Bull’s poging om stabiliteit terug te vinden en Mercedes’ mysterieuze aanpak maken het seizoen bijzonder interessant.

Elk team heeft specifieke aanpassingen doorgevoerd die het verschil kunnen maken.

Of Ferrari’s wijzigingen daadwerkelijk een seconde per ronde winst opleveren, of McLaren en Red Bull hun snelheid kunnen behouden en of Mercedes met een verrassende auto komt, zal blijken tijdens de eerste races van het seizoen.

Gerelateerd nieuws

Oiliver Bearman Haas

Haas verrast met dubbele puntenfinish: ‘de auto was een beest deze zondag’

Haas heeft bij de Grand Prix van China 2025 onverwacht een dubbele...

max verstappen en george russell

Verstappen en Russell in beeld voor mogelijke ruildeal: ‘het wordt steeds logischer’

De kans dat Max Verstappen zijn contract bij Red Bull tot en...

Christian Horner Red Bull

Verstappen na GP van China: ‘ik voelde ineens veel meer grip, maar de balans bleef hetzelfde’

Max Verstappen sloot de Grand Prix van China 2025 af met een...

Fred Vasseur Ferrari

Ferrari geeft uitleg over te lichte auto van Leclerc: ‘slijtage banden oorzaak gewichtsovertreding’

Ferrari heeft na afloop van de GP van China verklaard waarom de...