De Grand Prix van Singapore 2024 was een zware kluif voor Ferrari, maar toch wisten Carlos Sainz en Charles Leclerc zich knap terug te vechten na een teleurstellende kwalificatie. Hun succes kwam voort uit een slimme bandenstrategie, waarmee ze de zevende en vijfde plaats wisten binnen te slepen.
In de kwalificatie hadden beide coureurs moeite om hun banden op temperatuur te krijgen, wat ervoor zorgde dat ze vanaf de vijfde rij moesten starten.
Leclerc was tevreden over hun prestaties: “We hebben vandaag het maximale eruit gehaald en onze race was echt goed. Na zo’n lastig weekend kunnen we trots zijn op hoe we terugkwamen.”
Sainz crashte zelfs in Q3 en Leclerc verloor zijn snelste tijd omdat hij de baanlimieten overschreed. Met startposities op de tiende en negende plek, moesten ze flink aan de bak. Door een combinatie van vroege pitstops, agressief racen en goed bandenmanagement wisten ze toch waardevolle punten te scoren.
Sainz’ vroege gok betaalt zich uit
Carlos Sainz nam een gok in Singapore, en het pakte goed uit. Na zijn crash in de kwalificatie moest hij vanaf de tiende plek starten. Al vroeg in de race besloot Ferrari hem binnen te halen voor een pitstop in ronde 14, wat een gewaagde keuze was.
Maar het gaf Sainz de kans om in schone lucht te rijden en een overcut te doen op de auto’s voor hem. Dit leverde hem een plekje op in de top zes.
Sainz zei na afloop: “Het was een pittige race. We namen een risico door vroeg te pitten, maar het werkte en we hebben wat posities gewonnen. Ons tempo was sterk, en ik heb genoten van wat mooie inhaalacties.”
Het tweede deel van de race werd een grote uitdaging, want hij moest zijn banden maar liefst 48 ronden in leven houden op het zware Marina Bay Circuit. Ondanks dat, wist hij meerdere auto’s in te halen en zijn positie te verbeteren.
Op een gegeven moment moest Sainz Leclerc voorbij laten, die op versere banden reed, om de auto’s voor hen aan te vallen. Uiteindelijk eindigde hij op een zevende plek, wat gezien zijn startpositie en de moeilijkheden in de kwalificatie een knappe prestatie was.
Leclerc’s race naar de top vijf
Charles Leclerc’s race was er een van vechten en doorzetten. Na een lastige kwalificatie, waarin hij zijn snelste tijd verloor door een overtreding van de baanlimieten, moest hij vanaf de negende plek starten.
Maar Leclerc wist zich knap naar voren te werken en eindigde als vijfde. Dit was des te indrukwekkender omdat Ferrari tijdens de kwalificatie moeite had om de banden op temperatuur te krijgen. In Q3 waren Leclerc’s voorbanden zelfs 5°C te koud, wat hem grip kostte en uiteindelijk zijn snelste tijd deed schrappen.
Leclerc was niet blij met de situatie: “Toen de bandenwarmers nog werkten, waren we snel, maar in Q3… ik zal het netjes houden. De banden werkten gewoon niet voor ons.”
Toch bleef hij tijdens de race vechten en sleepte hij belangrijke punten binnen voor Ferrari in hun strijd om de derde plek in het constructeurskampioenschap.
De resultaten van Sainz en Leclerc in Singapore waren cruciaal voor Ferrari’s positie in het constructeurskampioenschap. Met McLaren en Red Bull als directe rivalen was elk punt belangrijk. Zo ziet de huidige stand eruit:
Positie | Team | Punten |
---|---|---|
1 | McLaren | 516 |
2 | Red Bull | 475 |
3 | Ferrari | 441 |
Deze cijfers laten zien hoe dicht de strijd om de top drie is. Ferrari’s vermogen om zich te herstellen van een moeizame kwalificatie en toch goede punten te scoren, toont hun veerkracht en het belang van slimme strategieën in de race.
Leclerc benadrukte dat consistentie cruciaal is: “Er zijn nog veel punten te verdienen, en we moeten elk weekend alles geven.” Deze houding zal belangrijk zijn voor Ferrari in de komende races, waarin ze hopen het gat met hun concurrenten te dichten.
Lessen voor de toekomst
De ervaringen in Singapore bieden waardevolle lessen voor Ferrari in de rest van het seizoen. Ze hebben laten zien dat ze kunnen herstellen van tegenslagen en slimme strategieën kunnen inzetten om het maximale uit hun auto’s te halen.
Sainz vatte het goed samen: “Dit is iets om van te leren. Het is me nog nooit eerder overkomen, maar voor alles is een eerste keer.” Deze houding en het vermogen om snel aan te passen zullen cruciaal zijn voor Ferrari’s succes in de komende races.
Leclerc voegde eraan toe: “Het zal gebeuren dat ik fouten maak op zaterdag, en ik zal ook goede kwalificaties hebben. Maar vandaag betaalden we de prijs voor een slechte zaterdag.”
Zijn eerlijke zelfreflectie laat zien hoe vastberaden het team is om te blijven leren en groeien.
Met nog zes races en drie sprintraces te gaan, heeft Ferrari nog volop kansen om hun positie in het kampioenschap te verbeteren. De focus ligt nu op het verbeteren van hun kwalificaties en het verder verfijnen van hun strategieën om in elke race het maximale resultaat te behalen.