Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft onthuld dat het team in “permanente gesprekken” is met Charles Leclerc over de fouten die zowel hij als het team dit seizoen hebben gemaakt. Deze gesprekken maken volgens Vasseur deel uit van “het leven van een team”.
Ondanks de zege van Leclerc in zijn thuisrace in Monaco, is er een duidelijke daling in prestaties geweest. Leclerc had na Monaco hogere verwachtingen, maar zijn resultaten daalden met uitval in Canada, een vijfde plaats in Spanje en geen punten in Oostenrijk en Groot-Brittannië.
Vasseur benadrukt dat de problemen niet alleen bij Leclerc liggen en dat er geen sprake is van het aanwijzen van een schuldige.
“We zitten absoluut niet in de situatie om naar iemand te wijzen,” verklaarde Fred Vasseur. “We kennen elkaar perfect, we weten dat we allemaal pushen, en we weten dat we dingen gewoon moeten oplossen.”
Discussies binnen Ferrari over wisselende prestaties van Leclerc
Na de emotionele overwinning van Charles Leclerc in de Grand Prix van Monaco, ontstonden er binnen Ferrari verhoogde verwachtingen voor de rest van het seizoen. De teleurstellende resultaten in de daaropvolgende races hebben echter geleid tot intensieve besprekingen binnen het team, waarbij zowel de fouten van Leclerc als die van het team zelf zijn geanalyseerd.
Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukte dat deze continue gesprekken een normaal onderdeel zijn van het functioneren van een Formule 1-team. Hij gaf aan dat de resultaten na Monaco niet aan een enkele oorzaak te wijten zijn, maar dat de combinatie van een moeilijk bestuurbare auto en de verhoogde verwachtingen van Leclerc hebben bijgedragen aan de tegenvallende prestaties.
Het team heeft moeite gehad om het tempo van rivalen zoals Red Bull en McLaren bij te houden, wat duidelijk werd door Leclerc’s uitval in Canada en zijn vijfde plaats in Spanje. De situatie verslechterde verder toen Leclerc buiten de punten finishte in zowel Oostenrijk als Groot-Brittannië, een scherpe daling in prestaties gezien zijn eerdere resultaten in het seizoen.
Vasseur maakte duidelijk dat er geen sprake is van het aanwijzen van een schuldige binnen het team, maar eerder van een gezamenlijke inspanning om de problemen op te lossen. Het is volgens hem belangrijk om te erkennen dat fouten aan beide kanten zijn gemaakt, maar dat het doel nu is om vooruit te kijken en de zaken te verbeteren.
Leclerc’s reactie op de uitdagende eerste seizoenshelft
Charles Leclerc gaf toe dat Ferrari in de eerste races van het seizoen het maximale uit de SF-24 wist te halen. Hij benadrukte echter dat de overgang naar “extreme setups” in de daaropvolgende races het voor hem moeilijk maakte om de grenzen van de auto te bepalen. Dit leidde tot inconsistente resultaten en een verlies aan waardevolle punten.
Leclerc beschreef de eerste seizoenshelft als een periode waarin het team alles eruit haalde wat mogelijk was, maar dat de focus op extreme afstellingen het voor hem moeilijk maakte om de auto optimaal te benutten tijdens de kwalificatie en de race. Dit heeft volgens hem geleid tot onvoorspelbare prestaties en teleurstellende resultaten in meerdere races.
De laatste twee races voor de zomerpauze lieten echter een lichte verbetering zien, waarbij Leclerc vierde werd in Hongarije en een podiumplaats kreeg in België na de diskwalificatie van George Russell. Desondanks erkent Leclerc dat het team nog steeds werk te doen heeft om hun prestaties te verbeteren en om weer competitief te worden ten opzichte van hun rivalen.
“We waren gewoon niet snel genoeg, dus daar moeten we ons echt op focussen als we betere resultaten willen behalen in de tweede helft van het seizoen,” aldus Charles Leclerc.
Vasseur over de uitdagingen en kansen voor Ferrari
Fred Vasseur gaf inzicht in de uitdagingen waar Ferrari momenteel voor staat, waarbij hij toegaf dat de SF-24 in de laatste paar races moeilijker te besturen is geworden. Hij merkte op dat deze situatie heeft bijgedragen aan de verhoogde verwachtingen van Leclerc en de daaropvolgende teleurstellingen in de resultaten.
Volgens Vasseur is de wisselvallige vorm van Leclerc en Ferrari een weerspiegeling van de uitdagingen die elk team in de Formule 1 ondervindt. Hij legde uit dat deze schommelingen deel uitmaken van het leven van een team en dat er voortdurend gesprekken plaatsvinden om de problemen aan te pakken en te verbeteren.
Ondanks de teleurstellingen benadrukte Vasseur het belang van de persoonlijke relatie tussen het team en Leclerc. Deze band helpt volgens hem om moeilijke tijden door te komen en samen te werken aan oplossingen zonder dat er naar individuele schuldigen wordt gewezen.
De teambaas benadrukte dat de focus nu ligt op het verbeteren van de prestaties in de tweede helft van het seizoen, met als doel om de kloof met hun rivalen te dichten en weer competitief te worden. Vasseur liet duidelijk merken dat er geen paniek is binnen het team, maar dat ze vastberaden zijn om terug te keren naar de top.
Leclerc’s prestaties in 2024
De prestaties van Charles Leclerc in het seizoen 2024 laten een gemengd beeld zien. Na een sterke start van het seizoen, waarbij hij consequent in de top vier eindigde, volgde er een reeks teleurstellende resultaten na zijn overwinning in Monaco. De uitval in Canada en de vijfde plaats in Spanje markeerden het begin van een daling in zijn vorm.
In de races na Monaco worstelde Leclerc om punten te scoren, met als dieptepunt zijn resultaten in Oostenrijk en Groot-Brittannië, waar hij buiten de punten eindigde. Dit was een scherpe daling in vergelijking met zijn eerdere prestaties, waarin hij altijd binnen de top vier eindigde.
Een analyse van zijn prestaties toont aan dat de SF-24 steeds moeilijker te besturen werd naarmate het seizoen vorderde, wat bijdroeg aan Leclerc’s problemen op de baan. Ondanks deze uitdagingen slaagde hij erin om zich te herpakken in de laatste twee races voor de zomerpauze, met een vierde plaats in Hongarije en een podiumplaats in België.
Deze gemengde resultaten benadrukken de uitdagingen waarmee Ferrari en Leclerc in 2024 worden geconfronteerd. Het team staat nu voor de taak om hun prestaties te verbeteren en om weer competitief te worden in de tweede helft van het seizoen, met als doel om weer vooraan mee te doen in het kampioenschap.