Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ferrari legt uit waarom grote veranderingen nodig waren voor 2025: ‘de reglementen blijven gelijk

Ferrari legt uit waarom grote veranderingen nodig waren voor 2025: ‘de reglementen blijven gelijk

657
Ferrari legt uit waarom grote veranderingen nodig waren voor 2025: ‘de reglementen blijven gelijk
Foto: F1 Fastline News

Ferrari heeft de SF-25 gepresenteerd, een auto die grote veranderingen ondergaat om competitief te blijven in het laatste jaar van de huidige reglementen.

Charles Leclerc en Lewis Hamilton namen de auto in Fiorano in gebruik, waarbij de uiterlijke verschillen met de SF-24 minimaal lijken.

Toch zitten de belangrijkste updates onder de carrosserie. Volgens technisch directeur Loïc Serra had de SF-24 simpelweg geen ruimte meer voor verdere ontwikkeling.

De meest ingrijpende wijziging is de overgang van een push-rod naar een pull-rod ophanging aan de voorkant. Dit lijkt misschien een detail, maar het heeft gevolgen voor de aerodynamica en het mechanische gripniveau.

Ferrari’s aanpassingen richten zich op het maximaliseren van downforce en stabiliteit, vooral in langzame en middelzware bochten, waar de SF-24 tekortkwam.

“Het grootste doel van de SF-25 was om ruimte te vinden voor aerodynamische ontwikkeling,” verklaarde Serra. “De reglementen blijven in 2025 gelijk, dus het draait om details en hoe ver je ze kunt optimaliseren.”

Naast de ophangingswijziging zijn er verbeteringen aan de vloer. Hoewel Ferrari geen exacte details deelt, wijst alles erop dat de veranderingen bedoeld zijn om de luchtstroom naar de achterkant van de auto efficiënter te geleiden.

Dit moet de balans verbeteren en tegelijkertijd de afstelling flexibeler maken.

Ferrari balanceert tussen 2025 en de voorbereidingen op 2026

Een van de grootste uitdagingen voor Ferrari in 2025 is het vinden van het juiste moment om de focus te verschuiven naar de auto voor 2026.

De reglementen veranderen dat jaar drastisch, waardoor elk team op een bepaald moment een beslissing moet nemen: blijven investeren in de huidige auto of de middelen richten op het nieuwe project.

Teambaas Frédéric Vasseur geeft aan dat Ferrari pas na de eerste races van 2025 een definitieve keuze maakt. Mocht de SF-25 zich als een titelkandidaat ontwikkelen, dan zal de ontwikkeling langer doorgaan.

Lees ook:  Vasseur reageert op twijfels over Lewis Hamilton: 'hij gaat écht wel presteren'

Valt de auto tegen, dan zal de aandacht sneller verschuiven naar het 2026-project.

“Na de eerste vier of vijf races zullen we de situatie evalueren en beslissen hoe we de middelen verdelen,” verklaarde Vasseur. “Waarschijnlijk ligt in de zomer de volledige focus op 2026.”

Dit betekent dat Ferrari in de openingsfase van 2025 zoveel mogelijk updates wil doorvoeren om te zien hoe ver de SF-25 kan komen.

De strategische aanpak van de upgrades wordt cruciaal, aangezien het team moet balanceren tussen korte termijn succes en de langere termijn voordelen van vroeg instappen in de 2026-ontwikkelingscyclus.

Prestatieverschillen en de strijd om de constructeurstitel

De noodzaak van grote veranderingen bij Ferrari komt voort uit de prestaties in 2024. Het team bevond zich in een intens gevecht met Red Bull en McLaren, waarbij een mislukte upgrade halverwege het seizoen tijdelijk voor een prestatieverlies zorgde.

Toch wist Ferrari terug te komen en Red Bull te passeren, waarmee het slechts 14 punten tekortkwam om McLaren van de constructeurstitel af te houden.

Serra heeft berekend dat het gemiddelde tekort in 2024 op 30 milliseconden per ronde lag. Daarom is de SF-25 vanaf het begin ontworpen met een agressieve ontwikkelingsfilosofie, om direct aan het begin van het seizoen een sterke basis te hebben.

Dit verklaart ook waarom Ferrari naast aerodynamische veranderingen ook mechanische updates doorvoert.

“De details kunnen een groot verschil maken,” benadrukte Serra. “Het gaat niet om een grote verandering in filosofie, maar om het verfijnen van alles wat we al hebben geleerd.”

Dit laat zien dat Ferrari niet alleen werkt aan verbeteringen op korte termijn, maar ook aan een fundamentele basis voor een competitieve start in 2025.

Concurrentie en de rol van de ophangingswijziging

De wijziging naar een pull-rod ophanging aan de voorkant is een opvallende keuze, gezien Ferrari jarenlang vasthield aan het push-rod concept.

Lees ook:  Ferrari geeft uitleg over te lichte auto van Leclerc: 'slijtage banden oorzaak gewichtsovertreding'

Teams als Red Bull en McLaren hebben de voordelen van pull-rod systemen al eerder benut, vooral op het gebied van aerodynamische efficiëntie.

Ferrari hoopt hiermee de luchtstroom boven de voorwielophanging beter te controleren, wat een gunstig effect kan hebben op de algehele downforceverdeling.

Naast deze wijziging wordt gespeculeerd over aanpassingen aan de sidepods en engine cover, hoewel Ferrari dit niet expliciet heeft bevestigd.

Wat wel duidelijk is, is dat het team een aanpak kiest waarbij kleine optimalisaties cumulatief een groot effect moeten hebben.

Met vier teams die in 2024 races wonnen en meededen om het kampioenschap, wordt 2025 opnieuw een seizoen met een brede strijd aan de top.

Vasseur verwacht opnieuw een felle titelstrijd en erkent dat dit invloed heeft op de strategische keuzes binnen het team.

“Ik verwacht een seizoen zoals het vorige, waarin vier teams in staat zijn om races te winnen en voor het kampioenschap te vechten.”

Hieruit blijkt dat Ferrari zich niet alleen richt op de ontwikkeling van de auto, maar ook op de dynamiek van de titelstrijd, wat het moment van overstappen naar het 2026-project nog complexer maakt.

De SF-25 is meer dan een doorontwikkeling van de SF-24. Ferrari heeft ingrijpende veranderingen doorgevoerd om zich beter te kunnen meten met de concurrentie.

De introductie van een pull-rod ophanging, interne aerodynamische verbeteringen en een meer flexibele afstelling geven het team een bredere marge om te optimaliseren gedurende het seizoen.

De grootste uitdaging voor Ferrari ligt niet alleen in de prestaties van de SF-25, maar in de strategische verdeling van middelen tussen 2025 en 2026.

De eerste races van het seizoen worden cruciaal om te bepalen of de focus op korte termijn succes moet blijven liggen of dat Ferrari vroegtijdig schakelt naar de voorbereiding op de nieuwe reglementen.

Gerelateerd nieuws

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari schrijft geschiedenis met dubbele diskwalificatie: ‘dit is gênant, zelfs voor lagere klassen’

Ferrari heeft in Shanghai geschiedenis geschreven, maar op de slechtst denkbare manier....

Oiliver Bearman Haas

Haas verrast met dubbele puntenfinish: ‘de auto was een beest deze zondag’

Haas heeft bij de Grand Prix van China 2025 onverwacht een dubbele...

max verstappen en george russell

Verstappen en Russell in beeld voor mogelijke ruildeal: ‘het wordt steeds logischer’

De kans dat Max Verstappen zijn contract bij Red Bull tot en...

Christian Horner Red Bull

Verstappen na GP van China: ‘ik voelde ineens veel meer grip, maar de balans bleef hetzelfde’

Max Verstappen sloot de Grand Prix van China 2025 af met een...