Slechts tien Formule 1-coureurs zijn erin geslaagd om wereldkampioen te worden met meerdere teams. Het is een zeldzaam en indrukwekkend kunststukje, dat uitzonderlijke klasse en aanpassingsvermogen vereist.
Van Juan Manuel Fangio tot Lewis Hamilton: in dit artikel duiken we in de verhalen, prestaties en het unieke talent dat nodig is om met meer dan één team tot de top van de F1 door te dringen.
De Argentijn Juan Manuel Fangio blijft tot op de dag van vandaag een legende op zichzelf. Tussen 1951 en 1957 werd hij vijf keer wereldkampioen – en deed dat met vier verschillende teams: Alfa Romeo, Mercedes, Ferrari en Maserati.
Wat zijn prestatie zo bijzonder maakt, is dat hij drie van die titels opeenvolgend behaalde met drie verschillende constructeurs. In 1955 won hij met Mercedes, in 1956 met Ferrari, en in 1957 met Maserati. In een tijdperk waarin veiligheid vrijwel afwezig was en betrouwbaarheid een loterij, was Fangio onaantastbaar.
“Drie keer op rij zelfs: 1955 – Mercedes, 1956 – Ferrari, 1957 – Maserati.”
Zijn overstappen waren strategisch, zijn dominantie ongekend. Het blijft een record dat zelfs moderne grootheden als Hamilton en Verstappen niet hebben kunnen evenaren.
Het oversteken naar een nieuw team en daar opnieuw wereldkampioen worden is niet alleen een technisch huzarenstukje, maar ook een mentale test. Slechts een handvol coureurs slaagde daarin:
Coureur | Teams | Titels |
---|---|---|
Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo, Mercedes, Ferrari, Maserati | 1951, 1954–1957 |
Jack Brabham | Cooper, Brabham | 1959, 1960, 1966 |
Graham Hill | BRM, Lotus | 1962, 1968 |
Emerson Fittipaldi | Lotus, McLaren | 1972, 1974 |
Niki Lauda | Ferrari, McLaren | 1975, 1977, 1984 |
Nelson Piquet | Brabham, Williams | 1981, 1983, 1987 |
Alain Prost | McLaren, Williams | 1985, 1986, 1989, 1993 |
Ayrton Senna | Lotus, McLaren* | *Eerste titels met McLaren (1988–1991) |
Michael Schumacher | Benetton, Ferrari | 1994, 1995, 2000–2004 |
Lewis Hamilton | McLaren, Mercedes | 2008, 2014–2020 |
Elk van deze namen heeft bewezen niet afhankelijk te zijn van één dominant team of één tijdsgeest. Ze slaagden erin om zich aan te passen aan nieuwe werkomgevingen, nieuwe auto’s en andere regels – en bleven winnen.
Lewis Hamilton: de moderne meester van de overstap
Lewis Hamilton is de laatste coureur die dit huzarenstukje wist te volbrengen. Hij won zijn eerste titel in 2008 met McLaren, en brak vervolgens alle records met Mercedes, waar hij van 2014 tot en met 2020 zes wereldtitels pakte.

Zijn overstap naar Mercedes werd in 2013 nog met argwaan bekeken, maar bleek een meesterzet. Het team groeide uit tot een supermacht, en Hamilton ontwikkelde zich tot een van de meest succesvolle coureurs aller tijden.
“Lewis Hamilton is de laatste coureur die met twee teams wereldkampioen werd. Zijn eerste titel met McLaren in 2008, gevolgd door zes titels met Mercedes, onderstreept zijn veelzijdigheid.”
In 2025 rijdt Hamilton voor Ferrari. Maar of hij zich ook daar bij de eliteclub van drie teams, drie titels kan voegen, is voorlopig nog onzeker.
Een Formule 1-titel winnen is al uitzonderlijk. Maar dat met meer dan één team doen, vergt iets extra’s. Coureurs moeten zich opnieuw bewijzen, in een andere structuur, met andere engineers, en vaak in een compleet andere auto.
“Het winnen van een wereldtitel met verschillende teams is het ultieme bewijs van de klasse van een coureur. Het vereist niet alleen snelheid, maar ook aanpassingsvermogen, leiderschap en het vermogen om een team naar je hand te zetten.”
Het is een combinatie van technische kennis, politiek fingerspitzengefühl en mentale weerbaarheid. Zeker in het huidige tijdperk, waarin de topteams vaker langdurig domineren, is dat nog moeilijker geworden.
Tot en met 2024 is er geen enkele nieuwe naam aan het lijstje toegevoegd. Max Verstappen domineert sinds 2021, maar won al zijn wereldtitels met Red Bull Racing. Lando Norris, Charles Leclerc en Oscar Piastri zijn opkomende sterren, maar nog zonder titel – laat staan bij meerdere teams.
“Hamilton openbaart problemen bij Ferrari” – het seizoen 2025 is voor Hamilton bij Ferrari tot nu toe nog niet het succesverhaal waarop velen hadden gehoopt.
De overstap van Lewis Hamilton naar Ferrari in 2025 was hét nieuws van de winter. Toch blijft succes bij een nieuw team zeldzaam. Zelfs coureurs met legendarische status slagen er niet altijd in om bij een ander team opnieuw te winnen, laat staan kampioen te worden.