Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Esteban Ocon merkt ‘grote verschillen’ op in Ferrari powerunit bij Haas

Esteban Ocon merkt ‘grote verschillen’ op in Ferrari powerunit bij Haas

409
Esteban Ocon merkt ‘grote verschillen’ op in Ferrari powerunit bij Haas

Esteban Ocon heeft een flinke aanpassing moeten maken nu hij van Alpine naar Haas is overgestapt. De Franse coureur, die jarenlang met Mercedes- en Renault-motoren reed, bestuurt nu een auto met een Ferrari-powerunit.

Dit bracht direct grote verschillen met zich mee, vooral in de manier waarop de powerunit reageert en samenwerkt met de auto.

Tijdens de seizoensafsluiter in Abu Dhabi werd al duidelijk dat de overstap niet zonder uitdagingen was. Ocon gaf aan dat het in eerste instantie een schok was, maar dat hij zich inmiddels beter voelt in de Haas.

Hij benadrukte dat de prestaties op de baan goed zijn en dat de motor goed aansluit bij de sterke punten van de auto.

“Het was in het begin even wennen in Abu Dhabi,” zei Ocon. “Maar qua prestaties werkt het supergoed en past het perfect bij de sterke punten van de auto. Er waren grote verschillen, maar we hebben veel dingen vereenvoudigd. Nu voelt het veel meer zoals ik me had voorgesteld.”

Hoewel hij niet in detail treedt over de exacte verschillen met zijn vorige powerunit, lijkt Ocon te suggereren dat de integratie met de Haas-auto goed verloopt.

Prestaties tijdens de tests in Bahrein

Voorafgaand aan de openingsronde in Australië kreeg Ocon tijdens de wintertests in Bahrein de kans om de Ferrari-motor beter te leren kennen. De testdagen leverden echter weinig concrete conclusies op over de positie van Haas ten opzichte van de concurrentie.

Op de laatste testdag voerde Ocon lange runs uit, maar zonder volledige racesimulaties of runs met een volle tank brandstof. Hierdoor blijft het lastig te bepalen waar Haas precies staat.

Toch waren er enkele positieve punten te noteren, zoals het lage niveau van bandenslijtage. Dit was ook vorig seizoen een van de weinige sterke kanten van het team en kan in bepaalde races een strategisch voordeel opleveren.

Lees ook:  Ollie Bearman: 'je krijgt maar één kans, mijn doel is wereldkampioen worden'

Wat opviel, was dat Ocon tijdens de tests gemiddeld een seconde langzamer was dan de McLaren-coureurs.

Dit betekent echter niet direct dat Haas achterloopt, omdat teams verschillende programma’s draaien en testdata vaak moeilijk te vergelijken is. De echte krachtsverhoudingen worden pas duidelijk tijdens de eerste races van het seizoen.

Bij Haas krijgt Ocon een nieuwe teamgenoot in de vorm van Oliver Bearman. De Britse rookie maakt zijn debuut in de Formule 1 en heeft nog geen ervaring op dit niveau.

Dit betekent dat Ocon, als meer ervaren coureur, een leidende rol binnen het team zal moeten spelen. De dynamiek tussen beide coureurs kan cruciaal zijn voor het succes van Haas in 2025.

Teamchef Ayao Komatsu ziet kansen voor het nieuwe duo en kijkt uit naar de seizoensopener in Melbourne. Hij benadrukt dat het een uitdagende race wordt vanwege de kenmerken van het circuit.

“Ik kijk er echt naar uit om terug te zijn in Melbourne,” zei Komatsu. “Historisch gezien hebben we daar goede herinneringen, maar ook mindere. In termen van prestaties was onze allereerste race daar, met een zesde plaats, een fantastische herinnering. Het is een lastig circuit, met weinig grip en moeilijk inhalen. Maar we hebben veel positieve dingen gezien tijdens de tests, dus ik ben benieuwd wat we kunnen doen.”

Hoewel Haas de afgelopen jaren moeite had om zich te handhaven in het middenveld, lijkt het team vertrouwen te hebben in de vooruitgang die is geboekt.

De Ferrari-powerunit wordt beschouwd als een van de sterkere motoren op de grid, en als Haas erin slaagt om de afstelling van de auto te optimaliseren, kunnen ze mogelijk verrassingen leveren.

Lees ook:  Sauber’s testresultaten schetsen een zorgelijk beeld: strijdt met Aston Martin en Haas

Het belang van de powerunit voor Haas

Voor een team als Haas, dat afhankelijk is van externe leveranciers voor de powerunit en andere technische componenten, is de integratie van de Ferrari-motor cruciaal.

In het verleden had Haas soms moeite met de afstemming tussen het chassis en de powerunit, waardoor prestaties inconsistent waren. De opmerkingen van Ocon suggereren echter dat dit jaar een stap vooruit is gezet.

De Ferrari-motor biedt voordelen in termen van topsnelheid en acceleratie, maar de betrouwbaarheid blijft een aandachtspunt. In 2024 had Ferrari enkele technische problemen met de motor, wat Haas indirect ook beïnvloedde.

Als deze issues zijn verholpen, kan de stabiliteit van de powerunit een groot pluspunt zijn voor het team.

Een ander aspect is de samenwerking tussen Haas en Ferrari. Als klantenteam is Haas afhankelijk van updates en ondersteuning vanuit Maranello.

“Als we alles op de juiste manier samenbrengen, kunnen we vechten,” aldus de teambaas. “We moeten het maximale uit de auto en de coureur halen.”

In de loop van het seizoen kan dit een rol spelen in hoe competitief het team blijft ten opzichte van andere middenveldteams zoals Williams, Alpine en Racing Bulls.

Met de eerste race van het seizoen voor de deur is het afwachten hoe Haas zich staande houdt in Melbourne.

Het circuit is technisch uitdagend, met een combinatie van snelle en langzame bochten, en de relatief gladde ondergrond maakt bandenslijtage een belangrijke factor.

Gerelateerd nieuws

Christian Horner Red Bull

Liam Lawson worstelt met agressieve rijstijl in RB21: ‘alles werkt tegen me’

Liam Lawson heeft in 2025 nog geen punt gescoord. Zijn start bij...

Carlos Sainz Williams

Sainz ziet vorm uit wintertests volledig verdwijnen: ‘ik ben een beetje in de war’

Carlos Sainz verliet het circuit van Shanghai met meer vragen dan antwoorden....

Oliver Bearman Haas F1

Bearman schaamt zich na luchtige ‘Ciao’-boodschap: ‘ik voel me nu echt slecht’

Oliver Bearman kende een sterk weekend in China en eindigde als achtste...

Toto Wolff Mercedes

Mercedes hield cruciale info achter voor Antonelli in China: ‘ik vond het vreemd vanaf ronde 1’

Andrea Kimi Antonelli wist tijdens de Grand Prix van China zijn Mercedes...