Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races
Overig

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

705
De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races
Foto: Steffen Prößdorf

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2 te starten. Coureurs krijgen een vrije bandenkeuze, ongeacht hun kwalificatiepositie. Ook de verplichte pitstop voor het gebruik van twee verschillende compounds vervalt bij natte races.

Stewards houden rekening met de moeilijkere omstandigheden bij het beoordelen van incidenten in natte races. Ze zijn vaak milder in hun oordeel, omdat de kans op fouten en ongelukken groter is door verminderde grip en zicht.

Weersomstandigheden hebben een grote invloed op race-incidenten. Bij hevige regenval neemt de kans op een ongeluk op Nederlandse rijkswegen toe met 35 tot 182%.

Grand PrixJaarIncidentNormale strafAangepaste beoordeling
Turkije2020Veelvuldig overschrijden track limitsTijdstrafGeen straffen uitgedeeld
Brazilië2024Meerdere spinouts en lichte aanrakingenGridstraffen of tijdstraffenMeeste incidenten als race-incident beschouwd
België2021N.v.t. (extreme regenval)N.v.t.Geen race, geen straffen
Japan2022Tractor op de baan tijdens gele vlagZware sanctiesHerziening veiligheidsprotocollen i.p.v. straffen

Deze verhoogde risico’s vertalen zich naar de Formule 1, waar coureurs onder extreme omstandigheden moeten presteren. Stewards nemen deze factoren mee in hun besluitvorming bij het uitdelen van straffen.

Aanpassingen in regelgeving voor natte races

Bij regen vervallen enkele standaardregels die gelden voor droge races. Coureurs zijn niet verplicht om op de band te starten waarmee ze hun snelste ronde in Q2 hebben gereden. Dit geeft teams meer vrijheid in hun bandenstrategie voor de race.

Een andere belangrijke aanpassing betreft de verplichte pitstop. Onder normale omstandigheden moeten coureurs tijdens een race minimaal twee verschillende type droogweerbanden gebruiken. Deze regel vervalt echter bij races die officieel als ‘nat’ worden bestempeld.

Teams kunnen ervoor kiezen om dezelfde band te blijven gebruiken of zelfs helemaal geen pitstop te maken als de omstandigheden dat toelaten.

mike krack
Foto: CHEQUERED FLAG

Het stelt coureurs in staat om zich aan te passen aan veranderende baancondities zonder beperkt te worden door regels die zijn opgesteld voor ideale raceomstandigheden. De FIA erkent dat natte races unieke uitdagingen met zich meebrengen en past daarom de regelgeving aan om zowel de veiligheid als de competitie te bevorderen.

Deze flexibiliteit in de regels zorgt ervoor dat teams en coureurs zich kunnen concentreren op het leveren van de best mogelijke prestatie onder moeilijke omstandigheden, zonder onnodig gehinderd te worden door regels die zijn ontworpen voor droge races.

Impact van weer op race-incidenten

Regen vergroot de kans op fouten en ongelukken aanzienlijk. Dit komt door verminderde grip op het wegdek en beperkt zicht voor de coureurs. Onderzoek toont aan dat bij hevige regenval de kans op een ongeluk op Nederlandse rijkswegen toeneemt met 35 tot 182%.

Aquaplaning, waarbij de banden het contact met het wegdek verliezen door een laag water, vormt een constant gevaar. Zelfs de meest ervaren coureurs kunnen hierdoor de controle over hun auto verliezen.

“Rijden in de regen is als lopen op ijs, maar dan met 300 km/u. Je moet constant anticiperen en elke beweging is een berekend risico,” aldus Lewis Hamilton.

De verminderde zichtbaarheid tijdens regenraces zorgt voor extra uitdagingen. Coureurs hebben moeite om hun concurrenten en eventuele obstakels op de baan te zien, wat de kans op botsingen vergroot. Het opspattende water van voorliggende auto’s, bekend als ‘spray’, verergert dit probleem verder.

Deze factoren leiden ertoe dat stewards bij het beoordelen van incidenten tijdens natte races rekening houden met de moeilijkere omstandigheden. Ze erkennen dat de kans op onbedoelde fouten groter is en zijn daarom vaak geneigd om milder te oordelen over bepaalde overtredingen of incidenten.

Steward-beslissingen bij slechte weersomstandigheden

Stewards houden rekening met de verminderde grip en het beperkte zicht waarmee coureurs te maken hebben. Dit leidt vaak tot mildere straffen of zelfs het afzien van bestraffing voor acties die onder normale omstandigheden wel bestraft zouden worden.

Bij het beoordelen van incidenten tijdens natte races letten stewards extra op factoren zoals:

  • De intensiteit van de regen en de hoeveelheid staand water op de baan
  • Zichtbaarheid voor de coureurs, vooral met betrekking tot ‘spray’ van andere auto’s
  • De staat van de baan, inclusief gebieden met meer of minder grip
  • De snelheid waarmee omstandigheden veranderen tijdens de race

In situaties waar de omstandigheden extreem uitdagend zijn, kunnen stewards besluiten om geen straf uit te delen voor acties die onder normale omstandigheden wel bestraft zouden worden.

fernando alonso
Foto: F1Unchained

Een voorbeeld van aangepaste besluitvorming is te zien in hoe stewards omgaan met track limits tijdens natte races. Terwijl het overschrijden van de baanlimieten in droge omstandigheden strikt wordt bestraft, wordt er in natte races vaak meer coulance getoond.

“In natte omstandigheden moeten we als stewards extra zorgvuldig zijn in onze beoordeling. Wat op het eerste gezicht een overtreding lijkt, kan een noodzakelijke actie zijn om een erger incident te voorkomen,” verklaart een F1-steward.

Dit komt omdat coureurs soms gedwongen worden om een andere lijn te rijden om grip te vinden of aquaplaning te vermijden. Door rekening te houden met deze factoren, streven stewards ernaar om eerlijke en contextgevoelige beslissingen te nemen die de veiligheid en sportiviteit van de sport waarborgen.

Voorbeelden van aangepaste straffen in natte races

Een bekend voorbeeld is de Grand Prix van Canada in 2011. Tijdens deze regenrace maakte Jenson Button contact met zijn teamgenoot Lewis Hamilton, wat resulteerde in Hamilton’s uitvalbeurt. Onder normale omstandigheden zou zo’n incident waarschijnlijk hebben geleid tot een straf voor Button.

Echter, gezien de extreme weersomstandigheden en het feit dat Button duidelijk geen opzet had, besloten de stewards geen straf uit te delen.

Een ander voorbeeld van aangepaste beoordeling is te zien in hoe stewards omgaan met track limits tijdens natte races. In de Grand Prix van Turkije in 2020, een race die werd gekenmerkt door extreem gladde omstandigheden, waren de stewards aanzienlijk milder in hun beoordeling van het overschrijden van de baanlimieten.

Coureurs die gedwongen werden om buiten de normale racelijnen te rijden om grip te vinden, werden niet bestraft zoals dat in droge omstandigheden wel zou zijn gebeurd.

De volgende gegevens laten zien hoe bepaalde overtredingen verschillend worden beoordeeld in droge t.o.v. natte omstandigheden:

OvertredingTypische straf (droog)Aangepaste straf (nat)
Overschrijden track limitsTijdstraf of waarschuwingVaak geen straf
Veroorzaken van een botsingGrid-straf of tijdstrafMildere straf of geen straf
Onveilig terugkeren op de baanTijdstrafWaarschuwing of geen straf
Inhalen onder gele vlagDrive-through penaltyTijdstraf of waarschuwing

De wedstrijdleiding speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de omstandigheden en het nemen van beslissingen die de veiligheid van alle betrokkenen waarborgen. Een van de belangrijkste maatregelen is het gebruik van de safety car of het rode vlaggen van de race bij extreme regenval.

Max Verstappen
Foto: F1 Unleashed

“In de regen is het alsof je op eieren rijdt. Je moet constant inschatten hoeveel grip er is en soms neem je risico’s die je normaal niet zou nemen. Het is goed dat de stewards daar rekening mee houden,” merkt Max Verstappen op.

Dit gebeurt wanneer de omstandigheden te gevaarlijk worden geacht voor normaal racen. Tijdens deze periodes gelden aangepaste regels, wat ook invloed heeft op hoe eventuele overtredingen worden beoordeeld.

De FIA heeft specifieke procedures voor het starten van een race onder natte omstandigheden:

  • Extra verkenningsronde om de baancondities te beoordelen
  • Mogelijkheid tot een rollende start achter de safety car
  • Verplicht gebruik van regenbanden bij een natte start

Deze procedures hebben als doel om de veiligheid te vergroten en coureurs de kans te geven zich aan te passen aan de moeilijke omstandigheden. Stewards houden rekening met deze aangepaste procedures bij het beoordelen van incidenten die plaatsvinden tijdens de beginfase van een natte race.

“Veiligheid staat voorop in de Formule 1, vooral bij natte races. We moeten constant de balans vinden tussen competitie en het waarborgen van de veiligheid van coureurs, marshals en toeschouwers,” stelt Michael Masi, voormalig FIA Race Director.

Stewards zijn zich bewust van de verhoogde risico’s en de moeilijke beslissingen die coureurs moeten nemen onder deze omstandigheden. Dit leidt vaak tot een meer begripvolle benadering bij het beoordelen van incidenten, waarbij de context van de natte omstandigheden zwaar meeweegt.

Een ander aspect van race-management is het monitoren van de hoeveelheid staand water op de baan. De FIA gebruikt geavanceerde technologie om de waterdiepte op verschillende delen van het circuit te meten.

Waterdiepte (mm)Actie
0-2Normaal racen
2-4Verhoogde waakzaamheid
4-7Overweging safety car
>7Rode vlag overwegen

Deze informatie wordt gebruikt om beslissingen te nemen over het al dan niet onderbreken van de race of het inzetten van de safety car.

Gerelateerd nieuws

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde en kampioenschapsstrategieën

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde vanaf 2025 heeft...

Hoe de kalenderwijzigingen in 2025 het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden

De terugkeer van Australië als seizoensopener, aanpassingen vanwege de Ramadan, en veranderingen...

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...