Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De strafpunten op superlicenties: wanneer coureurs geschorst worden
Overig

De strafpunten op superlicenties: wanneer coureurs geschorst worden

125
De strafpunten op superlicenties: wanneer coureurs geschorst worden
Foto: GP Redline

Deze punten worden geregistreerd op de superlicentie van een coureur, een verplichte licentie om in de Formule 1 te mogen racen. Coureurs krijgen strafpunten voor verschillende overtredingen, zoals het veroorzaken van een botsing, het negeren van vlagsignalen, of te hard rijden achter de safety car

Een coureur die binnen 12 maanden 12 strafpunten verzamelt, wordt automatisch voor één Grand Prix geschorst. Strafpunten blijven 12 maanden geldig op de superlicentie van een coureur.

Na deze periode vervallen de punten. Dit systeem is ingevoerd om gevaarlijk rijgedrag te ontmoedigen en de veiligheid in de sport te vergroten.

CoureurStrafpuntenVervaldatum eerstvolgende punt(en)
Fernando Alonso824 maart 2025 (3 punten)
Max Verstappen719 november 2024 (2 punten)
Lance Stroll517 november 2024 (3 punten)
Nico Hülkenberg429 juni 2025 (2 punten)
Sergio Perez326 november 2024 (2 punten)
Esteban Ocon34 mei 2025 (1 punt)
George Russell219 november 2024 (2 punten)
Oscar Piastri23 november 2025 (2 punten)
Carlos Sainz15 mei 2025 (1 punt)

Momenteel heeft Fernando Alonso de meeste strafpunten op zijn superlicentie, namelijk 8 punten. Max Verstappen volgt met 6 punten. Lance Stroll staat op de derde plaats met 5 punten. Deze cijfers tonen aan dat zelfs topcoureurs regelmatig strafpunten oplopen tijdens het seizoen.

Werking van strafpunten

Het systeem werkt vergelijkbaar met strafpunten op een gewoon rijbewijs. Coureurs kunnen strafpunten oplopen voor verschillende overtredingen tijdens races, kwalificaties of vrije trainingen.

De FIA-stewards, de officials die toezicht houden op de races, bepalen of een coureur strafpunten krijgt en hoeveel. Dit gebeurt meestal in combinatie met andere straffen, zoals tijdstraffen of gridstraffen. Het aantal toegekende strafpunten hangt af van de ernst van de overtreding.

Max Verstappen
Foto: F1World

Strafpunten worden geregistreerd op de superlicentie van een coureur. Deze licentie is verplicht om in de Formule 1 te mogen racen en werd in de jaren ’90 geïntroduceerd.

Het strafpuntensysteem werd in 2014 ingevoerd om gevaarlijk rijgedrag verder te ontmoedigen. Elk strafpunt blijft 12 maanden geldig op de superlicentie van een coureur.

Het doel van dit systeem is om coureurs te stimuleren veiliger en verantwoordelijker te rijden. Door de dreiging van een mogelijke schorsing worden coureurs aangemoedigd om de regels te respecteren en gevaarlijke situaties te vermijden.

Schorsing door strafpunten

Na de schorsing worden alle strafpunten van de licentie verwijderd en begint de coureur weer op nul.De schorsing geldt voor de eerstvolgende race nadat de 12 punten zijn bereikt. Dit kan betekenen dat een coureur een belangrijke race moet missen, wat grote gevolgen kan hebben voor zijn kampioenschap en voor zijn team.

Teams moeten in zo’n geval een vervanger regelen, vaak de reservecoureur. De 12-maandenperiode een voortschrijdende periode is.

Dit betekent dat oudere punten vervallen naarmate de tijd verstrijkt, waardoor het totaal aantal punten van een coureur kan fluctueren gedurende het seizoen.

Tot nu toe is er nog geen coureur geweest die daadwerkelijk geschorst is vanwege het verzamelen van 12 strafpunten. Wel zijn er coureurs geweest die dicht bij deze grens kwamen.

Zo had Romain Grosjean in 2018 op een bepaald moment 9 punten verzameld. Het systeem heeft wel geleid tot meer bewustzijn onder coureurs over hun rijgedrag. Veel coureurs houden hun strafpuntentotaal nauwlettend in de gaten en passen hun rijstijl aan om extra punten te voorkomen.

Overtredingen en strafpunten

Coureurs kunnen strafpunten oplopen voor diverse overtredingen tijdens een Grand Prix-weekend. De meest voorkomende redenen voor het toekennen van strafpunten zijn:

  • Het veroorzaken van een botsing met een andere coureur
  • Het negeren van gele of blauwe vlaggen
  • Te hard rijden tijdens een gele vlag-situatie of achter de safety car
  • Het verlaten van de baan en het behalen van een oneerlijk voordeel
  • Gevaarlijk of onsportief rijgedrag

Het aantal toegekende strafpunten varieert afhankelijk van de ernst van de overtreding. Meestal worden 1 tot 3 punten toegekend per incident. In zeer ernstige gevallen kunnen meer punten worden gegeven.Hier volgt een overzicht van enkele recente incidenten en de bijbehorende strafpunten:

CoureurIncidentStrafpunten
Max VerstappenVan de baan rijden van Charles Leclerc in Las Vegas2
Fernando AlonsoVeroorzaken botsing in Brazilië3
Lance StrollGevaarlijk rijgedrag in Las Vegas3
Logan SargeantNegeren gele vlag in Mexico2

De FIA evalueert regelmatig het strafpuntensysteem om ervoor te zorgen dat het effectief blijft in het bevorderen van veilig rijgedrag. In 2023 werd besloten om minder snel strafpunten uit te delen voor kleine vergrijpen, om te voorkomen dat coureurs onnodig dicht bij een schorsing komen voor relatief onschuldige overtredingen.

“Het strafpuntensysteem is er om coureurs te laten nadenken over hun acties op de baan. Het gaat niet alleen om de onmiddellijke straf, maar ook om de langetermijngevolgen voor hun licentie,” aldus FIA-racedirecteur Niels Wittich.

Coureurs en strafpunten

Sommige coureurs hebben aanzienlijk meer punten verzameld dan anderen, wat inzicht geeft in hun rijstijl en de incidenten waarbij ze betrokken zijn geweest.

Fernando Alonso staat bovenaan het ‘klassement’ met 8 strafpunten op zijn superlicentie. Dit hoge aantal is het resultaat van meerdere incidenten gedurende het seizoen, waaronder een botsing in Brazilië die hem 3 punten opleverde.

Alonso’s eerste punten vervallen pas op 24 maart 2025, wat betekent dat hij nog geruime tijd voorzichtig moet zijn om een schorsing te voorkomen.

Charles Leclerc Carlos Sainz
Foto: F1 Unleashed

Max Verstappen volgt op de tweede plaats met 6 strafpunten. De regerend wereldkampioen kreeg zijn meest recente punten voor het van de baan rijden van Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Deze punten blijven tot 19 november 2024 op zijn licentie staan.

Lance Stroll bezet de derde positie met 5 strafpunten. De Canadese coureur van Aston Martin kreeg zijn punten voor verschillende incidenten, waaronder gevaarlijk rijgedrag in Las Vegas.Hier volgt een overzicht van de top 5 coureurs met de meeste strafpunten:

  1. Fernando Alonso – 8 punten
  2. Max Verstappen – 6 punten
  3. Lance Stroll – 5 punten
  4. Nico Hülkenberg – 4 punten
  5. Esteban Ocon – 3 punten

Enkele coureurs, zoals Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Lando Norris, momenteel geen strafpunten op hun licentie hebben staan. Dit kan wijzen op een voorzichtigere rijstijl of simpelweg minder betrokkenheid bij incidenten.

“Als coureur moet je altijd de balans vinden tussen agressief rijden en binnen de regels blijven. Het strafpuntensysteem dwingt ons om nog bewuster te zijn van onze acties op de baan,” verklaart Max Verstappen.

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...