Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer als prominent merk maar als stille deelnemer. Na jaren van worstelingen met hun powerunit, die vaak kritiek kreeg, lijkt Renault ervoor te kiezen om zich terug te trekken uit de sport.
Dit werd versterkt door de aankondiging dat Mercedes Alpine van motoren gaat voorzien vanaf 2026. Deze samenwerking roept vragen op, aangezien Renault en Mercedes historisch gezien zelden samenwerken in de Formule 1.
- Renault trekt zich geleidelijk terug uit de Formule 1 als fabrieksteam.
- Hightech en Vladimir Kim spelen een sleutelrol in de overname van Alpine.
- Pierre Gasly blijft een cruciaal onderdeel van het team, maar nieuwe talenten zoals Paul Aron worden klaargestoomd.
- Financiële druk dwingt Renault om strategische keuzes te maken, inclusief de verkoop van Alpine.
Renault’s eerdere betrokkenheid als autofabrikant en powerunit-leverancier gaf het team een unieke positie. Maar door jaren van tegenvallende prestaties en een gebrek aan investering in hun technologie, heeft Renault zichzelf in een hoek gemanoeuvreerd.
De overstap naar Mercedes-motoren lijkt een strategische keuze om kosten te besparen en tegelijkertijd een meer competitieve basis te leggen voor het Alpine-team.
De rol van Hightech en Oliver Oakes in de overname
Oliver Oakes, oprichter van Hightech GP, speelt een cruciale rol in deze ontwikkeling. Met connecties in zowel de Formule 2 als Formule 3, heeft hij een diepgewortelde betrokkenheid bij de autosport. Het gerucht gaat dat Hightech, met steun van miljardair Vladimir Kim, een belang in Alpine zou willen verwerven.
Dit zou een herhaling kunnen zijn van Renault’s eerdere verkoop van een meerderheid van het team in 2011 aan Genii Capital, dat het team omdoopte tot Lotus F1.
Data en feiten:
- Renault verkocht in 2011 al eerder een groot aandeel in het team en kocht dit later terug voor slechts één pond.
- Hightech had eerder geprobeerd een Formule 1-licentie te bemachtigen, maar werd geweigerd door de FIA.
- De compensatie die Hightech mogelijk ontving na een juridische strijd met de FIA kan gebruikt worden voor deze overname.
De connectie tussen Alpine en Hightech wordt verder versterkt door het feit dat Oakes momenteel zowel Alpine leidt als Hightech blijft beheren. Deze dubbele rol voedt speculaties dat de twee entiteiten uiteindelijk één zullen worden.
Pierre Gasly’s aanpassingen
Pierre Gasly, momenteel de leider binnen het Alpine-team, heeft zijn visie op het zijn van een fabrieksteam herzien. Waar hij eerder benadrukte dat werken met een powerunit-leverancier directe voordelen biedt, prijst hij nu de mogelijkheden van klantenteams. Gasly verwees naar McLaren, dat als klant van Mercedes indrukwekkende prestaties levert.
“Je kunt als klantenteam nog steeds succes behalen in de Formule 1. Kijk maar naar McLaren, dat zelfs zijn leverancier kan overtreffen.” – Pierre Gasly
Gasly’s opmerkingen lijken een poging om het vertrouwen in Alpine te behouden, ondanks de verschuiving naar een klantenteam. Zijn prestaties, zoals de top vijf-finish in Qatar, laten zien dat hij de capaciteiten heeft om het team te leiden. Alpine heeft echter ook nieuwe coureurs in de pijplijn, zoals Paul Aron, die wordt gezien als een potentiële opvolger.
Veranderingen in het Alpine Junior Programma
Het Alpine Junior Programma ondergaat eveneens significante wijzigingen. Paul Aron, een veelbelovende coureur in de Formule 2, werd verrassend gepromoveerd tot reservecoureur voor Alpine.
Deze promotie overschaduwde andere talenten binnen het programma, zoals Victor Martin en Gabriele Mini, die nu genoegen moeten nemen met secundaire rollen.
Daarnaast is er een opmerkelijke verbinding tussen Alpine en Hightech zichtbaar in de ondersteuning van jonge coureurs. Nina Garman, die onlangs werd aangekondigd als Alpine’s coureur in de F1 Academy, zal racen voor Hightech tijdens de Europese Formule Winter Series.
Alpine Academy-coureurs en hun posities:
Naam | Huidige klasse | Toekomstige rol bij Alpine |
---|---|---|
Paul Aron | Formule 2 | Reservecoureur |
Victor Martin | Formule 2 | Academy-coureur |
Gabriele Mini | Formule 3 | Academy-coureur |
Nina Garman | F1 Academy | Alpine-coureur |
Financiële druk en strategische keuzes
De financiële situatie van Renault, gekoppeld aan de zwakke positie van partnerbedrijf Nissan, speelt een grote rol in de beslissing om Alpine deels te verkopen. Nissan, dat deel uitmaakt van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, zou mogelijk binnen 12 maanden failliet kunnen gaan, wat een enorme druk legt op Renault om middelen vrij te maken.
De verkoop van Alpine kan honderden miljoenen opleveren, wat essentieel kan zijn om de alliantie overeind te houden.
Hoewel Renault’s directe betrokkenheid afneemt, wordt verwacht dat Hightech zich zal richten op het herstructureren van het team. Onder leiding van Oakes en voormalig teambaas Flavio Briatore wordt gewerkt aan een reorganisatie van het ontwikkelingsprogramma.
Dit heeft al geleid tot verbeteringen in de prestaties van de auto, ondanks beperkingen van de huidige powerunit. Met de komst van nieuwe investeerders en de overgang naar Mercedes-motoren lijkt Alpine klaar voor een nieuw hoofdstuk, zij het onder een andere naam en structuur.