Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De regelgeving rond het opnieuw opstarten van een auto na een crash
Overig

De regelgeving rond het opnieuw opstarten van een auto na een crash

74
De regelgeving rond het opnieuw opstarten van een auto na een crash
Foto: Steffen Prößdorf

Het protocol schrijft voor dat een auto alleen mag worden herstart als deze veilig is om te besturen en geen gevaar vormt voor andere deelnemers. Wanneer een coureur crasht, moeten de marshals eerst de situatie beoordelen.

Als de auto veilig lijkt, kan de coureur proberen deze te herstarten. Echter, zodra de coureur het stuur verwijdert, wordt dit gezien als een teken dat hij de auto verlaat. Op dat moment mogen marshals beginnen met het bergen van de auto.

Als een team denkt dat de auto nog veilig is om te rijden, kunnen ze de coureur instrueren om het stuur terug te plaatsen en te proberen verder te rijden. Dit moet echter gebeuren voordat de marshals met de bergingsprocedure zijn begonnen.

ituatieToegestane reparatiesTijdslimiet
Safety CarBeperkt tot veiligheidsreparatiesDuur van safety car-periode
Rode VlagUitgebreide reparaties mogelijkBepaald door racedirectie

Zodra de bergingsprocedure is gestart, mag de auto niet meer worden herstart zonder toestemming van de wedstrijdleiding. De FIA benadrukt dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft. Een auto mag alleen worden herstart als er geen risico is voor de coureur of anderen op de baan. Bij twijfel over de veiligheid van de auto, wordt deze uit de race gehaald.

Regelgeving voor het herstarten na een crash

De FIA-regels bepalen nauwkeurig onder welke omstandigheden een auto weer mag deelnemen aan de race na een incident. Een cruciale regel is dat een auto alleen mag worden herstart als deze nog steeds aan alle veiligheidsstandaarden voldoet.

Dit betekent dat er geen structurele schade mag zijn die de integriteit van de auto in gevaar brengt. Bovendien moeten alle veiligheidssystemen, zoals de halo en de brandblussystemen, nog volledig functioneel zijn.

Aston Martin
Foto: Lukas Raich

De wedstrijdleiding speelt een belangrijke rol bij het beoordelen of een auto veilig kan worden herstart. Zij baseren hun beslissing op rapporten van marshals ter plaatse en technische officials die de auto inspecteren.

Als er enige twijfel bestaat over de veiligheid, wordt de auto uit voorzorg uit de race gehaald. Een andere belangrijke regel is dat een auto niet mag worden herstart als deze buiten de baan is gebracht door een bergingsvoertuig.

Zodra een auto is opgetild of verplaatst door externe middelen, wordt deze als uitgevallen beschouwd en mag niet meer terugkeren in de race.

“Veiligheid staat voorop in de Formule 1. We nemen geen enkel risico als het gaat om het herstarten van een auto na een crash,” aldus FIA-racedirecteur Niels Wittich.

Marshals mogen assisteren bij het vrijmaken van de baan of het verwijderen van puin, maar mogen de coureur niet helpen bij het opnieuw starten van de motor of het uit een gevaarlijke positie manoeuvreren van de auto.

Situaties waarin herstarten verboden is

Een auto mag niet worden herstart als er sprake is van ernstige structurele schade. Dit omvat schade aan het chassis, de ophanging of andere cruciale veiligheidscomponenten. Als de technische officials van de FIA oordelen dat de structurele integriteit van de auto is aangetast, wordt deze onmiddellijk uit de race gehaald.

Herstarten is ook verboden als de auto vloeistoffen lekt. Dit kan olie, brandstof of koelvloeistof zijn. Lekkende vloeistoffen vormen een gevaar voor andere coureurs en kunnen leiden tot gevaarlijke situaties op de baan.

ituatieToegestane reparatiesTijdslimiet
Safety CarBeperkt tot veiligheidsreparatiesDuur van safety car-periode
Rode VlagUitgebreide reparaties mogelijkBepaald door racedirectie

Zelfs als de lekkage klein lijkt, wordt de auto uit veiligheidsoverwegingen uit de race gehaald. Als de halo, het veiligheidssysteem dat de cockpit beschermt, beschadigd is, mag de auto onder geen enkele omstandigheid worden herstart. De halo is een essentieel veiligheidsonderdeel en elke schade hieraan wordt als onacceptabel beschouwd.

Een auto mag ook niet worden herstart als deze buiten de baanlimieten is geduwd of getrokken door marshals of bergingsvoertuigen. Zodra externe hulp is gebruikt om de auto te verplaatsen, wordt deze als uitgevallen beschouwd.

“We hebben strikte criteria voor wanneer een auto niet mag worden herstart. Deze regels zijn er om de veiligheid van iedereen op en rond de baan te waarborgen,” verklaart FIA-veiligheidsexpert Laurent Mekies.

Als de wedstrijdleiding oordeelt dat een coureur opzettelijk een crash heeft veroorzaakt of op onveilige wijze heeft gehandeld, kan deze het recht verliezen om de auto te herstarten. Dit is een maatregel om onsportief gedrag te ontmoedigen.

Tenslotte mag een auto niet worden herstart als de coureur medische hulp heeft ontvangen buiten de auto. Dit is om te voorkomen dat coureurs die mogelijk gewond zijn geraakt, zichzelf in gevaar brengen door terug te keren in de race.

Rol van marshals en stewards bij herstarts

De expertise en snelle besluitvorming van marshals en stewards zijn belangrijk voor de veiligheid van alle betrokkenen. Wanneer een auto crasht, zijn de marshals meestal als eerste ter plaatse.

Zij beoordelen onmiddellijk de situatie en communiceren met de wedstrijdleiding. Hun initiële rapport is van groot belang voor de beslissing of een auto kan worden herstart.

Mclaren Lando Norris
Foto: Steffen Prößdorf

Marshals controleren op zichtbare schade aan de auto, zoals gebroken onderdelen of lekkende vloeistoffen. Ze letten ook op de positie van de auto en of deze een gevaar vormt voor andere coureurs. Hun observaties worden direct doorgegeven aan de wedstrijdleiding.

Stewards, die vanuit de controlekamer opereren, analyseren alle beschikbare informatie. Dit omvat niet alleen de rapporten van de marshals, maar ook videobeelden en telemetriegegevens van de auto. Op basis van deze gegevens nemen zij een besluit over het al dan niet toestaan van een herstart.

“Onze marshals zijn getraind om snel en accuraat de veiligheid van een gecrashte auto te beoordelen. Hun input is onmisbaar voor onze besluitvorming,” aldus FIA-steward Garry Connelly.

De stewards hanteren een checklist met criteria waaraan moet worden voldaan voordat een auto mag worden herstart:

  • Structurele integriteit van de auto
  • Functionaliteit van veiligheidssystemen
  • Afwezigheid van vloeistoflekkages
  • Veilige positie van de auto op de baan
  • Fysieke toestand van de coureur

Als aan al deze criteria is voldaan, kunnen de stewards toestemming geven voor een herstart. Ze houden echter het recht om deze toestemming op elk moment in te trekken als de situatie verandert.

Voorbeelden van succesvolle en mislukte herstarts

Een opmerkelijk voorbeeld van een succesvolle herstart vond plaats tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2021. Lance Stroll van Aston Martin crashte zwaar na een klapband, maar dankzij een rode vlag-situatie kon het team de auto repareren. Hij kon de race hervatten en finishte uiteindelijk op punten.

Tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië in 2022 probeerde Mick Schumacher zijn Haas te herstarten na een zware crash in de kwalificatie. Ondanks intensieve reparaties door het team, werd de auto te zwaar beschadigd geacht en mocht niet deelnemen aan de race.

sergio perez red bull
Foto: F1Unchained

Een controversieel incident deed zich voor tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2024. Carlos Sainz van Ferrari crashte, maar probeerde zijn auto te herstarten terwijl marshals al bezig waren met de bergingsprocedure.

Dit leidde tot een potentieel gevaarlijke situatie en resulteerde in een reprimande voor Sainz.

Een overzicht van enkele noemenswaardige herstartpogingen:

  • Max Verstappen, Hongarije 2020: Succesvol herstart na crash in opwarmronde
  • Charles Leclerc, Monaco 2021: Mislukte herstart door verborgen schade aan versnellingsbak
  • Lewis Hamilton, Italië 2021: Succesvolle terugkeer in de race na botsing met Verstappen
  • George Russell, Groot-Brittannië 2022: Herstart na meervoudige botsing in eerste ronde

“Elke crash is anders en vereist een unieke benadering. Soms kunnen we wonderen verrichten in korte tijd, andere keren moeten we accepteren dat de schade te groot is,” vertelt Andrew Shovlin.

De beslissing om een auto te herstarten hangt af van verschillende factoren:

  • Ernst van de schade
  • Beschikbare tijd voor reparaties
  • Positie in het kampioenschap
  • Potentiële puntenscores

Gerelateerd nieuws

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...

De risico’s van late remacties bij inhaalpogingen in smalle bochten

Late remacties vereisen vaardigheid en timing van coureurs. Het gevaar schuilt in...

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen...