Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De regelgeving rond het opladen van hybride systemen tijdens een race

De regelgeving rond het opladen van hybride systemen tijdens een race

181
De regelgeving rond het opladen van hybride systemen tijdens een race
Foto: Formula 1 Live

Coureurs mogen energie terugwinnen via regeneratief remmen, maar er gelden strikte limieten voor energieopslag en -gebruik. De MGU-K en MGU-H spelen een cruciale rol bij het opwekken en opslaan van elektrische energie. Teams die de oplaadregels overtreden, riskeren zware sancties van de FIA.

Het opladen van hybride systemen in Formule 1 gebeurt voornamelijk via regeneratief remmen. Wanneer een coureur remt, zet de MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) de remenergie om in elektrische energie.

RegelMaximale LimietSanctie bij Overtreding
Energieopslag per ronde4 megajouleTijdstraf of diskwalificatie
Extra vermogen per ronde33 secondenGridstraf of tijdstraf
Power unit-componentenBeperkt aantal per seizoenGridstraf

Deze energie wordt opgeslagen in de energieopslag (ES) van de auto. De FIA stelt strikte limieten aan de hoeveelheid energie die mag worden opgeslagen en gebruikt. Per ronde mag maximaal 4 megajoule aan elektrische energie worden teruggewonnen via de MGU-K.

De energieopslag mag niet meer dan 4 megajoule bevatten. Naast de MGU-K speelt ook de MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) een rol bij het opladen. Deze zet warmte-energie uit de uitlaat om in elektriciteit. Er gelden geen specifieke limieten voor energieterugwinning via de MGU-H.

“De hybride systemen in Formule 1 zijn ontworpen om de efficiëntie te maximaliseren. Elke joule energie telt,” aldus Nikolaz Tombazis van de FIA.

De FIA heeft duidelijke regels opgesteld voor het gebruik van opgeslagen energie tijdens een race:

  • Maximaal 4 megajoule per ronde via de MGU-K
  • Maximaal 120 kilowatt (ongeveer 160 pk) vermogen van de MGU-K
  • Energieopslag mag niet meer dan 4 megajoule bevatten

Coureurs moeten zorgvuldig omgaan met hun energievoorraad om optimaal te presteren. Het slim inzetten van de extra elektrische boost kan cruciaal zijn bij inhaalacties of verdedigende manoeuvres.

ComponentLimiet
MGU-K energieterugwinning4 MJ/ronde
MGU-K vermogen120 kW
Energieopslag4 MJ

De beperkte energieopslag dwingt teams tot efficiënt energiemanagement. Coureurs moeten constant afwegen wanneer ze de extra elektrische power inzetten voor maximaal voordeel.

Regeneratief remmen en energieterugwinning

Regeneratief remmen vormt de kern van het hybride oplaadsysteem . Bij het remmen zet de MGU-K de kinetische energie van de auto om in elektriciteit. Deze technologie heeft de efficiëntie van F1-auto’s aanzienlijk verbeterd.

Lewis Hamilton Mercedes
Foto: Steffen Prößdorf

Het systeem werkt als volgt:

  • De MGU-K is verbonden met de krukas van de motor
  • Bij het remmen draait de MGU-K als generator
  • De opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen in de energieopslag
  • De opgeslagen energie kan later worden gebruikt voor extra vermogen

De FIA staat regeneratief remmen toe op alle vier de wielen. Dit maximaliseert de hoeveelheid energie die kan worden teruggewonnen. Teams optimaliseren hun remsystemen continu om zoveel mogelijk energie terug te winnen binnen de toegestane limieten.

“Regeneratief remmen heeft de Formule 1 getransformeerd. Het heeft niet alleen de efficiëntie verbeterd, maar ook een nieuwe dimensie toegevoegd aan de racestrategie,” zegt een F1-engineer.

De MGU-H speelt ook een belangrijke rol bij energieterugwinning. Deze zet warmte-energie uit de uitlaat om in elektriciteit. Anders dan bij de MGU-K, gelden er geen specifieke limieten voor energieterugwinning via de MGU-H.

Sancties bij overtreding van oplaadregels

De FIA handhaaft de regels rond hybride opladen strikt. Teams die de regels overtreden, kunnen zware straffen verwachten. Mogelijke sancties zijn:

  • Diskwalificatie uit de race
  • Verlies van constructeurspunten
  • Gridstraffen voor volgende races
  • Boetes

De FIA gebruikt geavanceerde monitoringsystemen om het energiegebruik van elke auto nauwkeurig te volgen. Elke onregelmatigheid wordt grondig onderzocht.

“We nemen overtredingen van de energieregels zeer serieus. De integriteit van de sport staat voorop,” benadrukt een FIA-official.

Teams worden aangemoedigd om transparant te zijn over hun energiegebruik. Bij twijfel kunnen ze de FIA om opheldering vragen. Dit helpt onbedoelde overtredingen te voorkomen. De strenge handhaving zorgt ervoor dat alle teams onder gelijke voorwaarden concurreren.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen en Carlos Sainz

F1-coureurs op hun grappigst: ‘een watermeloen is geen sinaasappel!’

Geen bloedserieuze strategiegesprekken, technische analyses en on-board radio’s vol stress. In deze...

Gianpiero Lambiase

Verstappen en Lambiase als ‘oud getrouwd’ duo: ‘niet praten tijdens het remmen!’

Vergeet even de koelbloedige Max Verstappen die het veld op een ronde...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen gaat compleet los in deze geniale compilatie: ’10 minuten pure onzin’

Max Verstappen staat bekend om z’n meedogenloze rijstijl, maar buiten de auto...

Max Verstappen Red Bull Racing

De beste inhaalacties van Max Verstappen ooit: ‘negen plekken in twee minuten!’

Verstappen staat inmiddels te boek als een van de meest meedogenloze en...