Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De regelgeving rond het opladen van hybride systemen tijdens een race
Overig

De regelgeving rond het opladen van hybride systemen tijdens een race

85
De regelgeving rond het opladen van hybride systemen tijdens een race
Foto: Formula 1 Live

Coureurs mogen energie terugwinnen via regeneratief remmen, maar er gelden strikte limieten voor energieopslag en -gebruik. De MGU-K en MGU-H spelen een cruciale rol bij het opwekken en opslaan van elektrische energie. Teams die de oplaadregels overtreden, riskeren zware sancties van de FIA.

Het opladen van hybride systemen in Formule 1 gebeurt voornamelijk via regeneratief remmen. Wanneer een coureur remt, zet de MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) de remenergie om in elektrische energie.

RegelMaximale LimietSanctie bij Overtreding
Energieopslag per ronde4 megajouleTijdstraf of diskwalificatie
Extra vermogen per ronde33 secondenGridstraf of tijdstraf
Power unit-componentenBeperkt aantal per seizoenGridstraf

Deze energie wordt opgeslagen in de energieopslag (ES) van de auto. De FIA stelt strikte limieten aan de hoeveelheid energie die mag worden opgeslagen en gebruikt. Per ronde mag maximaal 4 megajoule aan elektrische energie worden teruggewonnen via de MGU-K.

De energieopslag mag niet meer dan 4 megajoule bevatten. Naast de MGU-K speelt ook de MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) een rol bij het opladen. Deze zet warmte-energie uit de uitlaat om in elektriciteit. Er gelden geen specifieke limieten voor energieterugwinning via de MGU-H.

“De hybride systemen in Formule 1 zijn ontworpen om de efficiëntie te maximaliseren. Elke joule energie telt,” aldus Nikolaz Tombazis van de FIA.

De FIA heeft duidelijke regels opgesteld voor het gebruik van opgeslagen energie tijdens een race:

  • Maximaal 4 megajoule per ronde via de MGU-K
  • Maximaal 120 kilowatt (ongeveer 160 pk) vermogen van de MGU-K
  • Energieopslag mag niet meer dan 4 megajoule bevatten

Coureurs moeten zorgvuldig omgaan met hun energievoorraad om optimaal te presteren. Het slim inzetten van de extra elektrische boost kan cruciaal zijn bij inhaalacties of verdedigende manoeuvres.

ComponentLimiet
MGU-K energieterugwinning4 MJ/ronde
MGU-K vermogen120 kW
Energieopslag4 MJ

De beperkte energieopslag dwingt teams tot efficiënt energiemanagement. Coureurs moeten constant afwegen wanneer ze de extra elektrische power inzetten voor maximaal voordeel.

Regeneratief remmen en energieterugwinning

Regeneratief remmen vormt de kern van het hybride oplaadsysteem . Bij het remmen zet de MGU-K de kinetische energie van de auto om in elektriciteit. Deze technologie heeft de efficiëntie van F1-auto’s aanzienlijk verbeterd.

Lewis Hamilton Mercedes
Foto: Steffen Prößdorf

Het systeem werkt als volgt:

  • De MGU-K is verbonden met de krukas van de motor
  • Bij het remmen draait de MGU-K als generator
  • De opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen in de energieopslag
  • De opgeslagen energie kan later worden gebruikt voor extra vermogen

De FIA staat regeneratief remmen toe op alle vier de wielen. Dit maximaliseert de hoeveelheid energie die kan worden teruggewonnen. Teams optimaliseren hun remsystemen continu om zoveel mogelijk energie terug te winnen binnen de toegestane limieten.

“Regeneratief remmen heeft de Formule 1 getransformeerd. Het heeft niet alleen de efficiëntie verbeterd, maar ook een nieuwe dimensie toegevoegd aan de racestrategie,” zegt een F1-engineer.

De MGU-H speelt ook een belangrijke rol bij energieterugwinning. Deze zet warmte-energie uit de uitlaat om in elektriciteit. Anders dan bij de MGU-K, gelden er geen specifieke limieten voor energieterugwinning via de MGU-H.

Sancties bij overtreding van oplaadregels

De FIA handhaaft de regels rond hybride opladen strikt. Teams die de regels overtreden, kunnen zware straffen verwachten. Mogelijke sancties zijn:

  • Diskwalificatie uit de race
  • Verlies van constructeurspunten
  • Gridstraffen voor volgende races
  • Boetes

De FIA gebruikt geavanceerde monitoringsystemen om het energiegebruik van elke auto nauwkeurig te volgen. Elke onregelmatigheid wordt grondig onderzocht.

“We nemen overtredingen van de energieregels zeer serieus. De integriteit van de sport staat voorop,” benadrukt een FIA-official.

Teams worden aangemoedigd om transparant te zijn over hun energiegebruik. Bij twijfel kunnen ze de FIA om opheldering vragen. Dit helpt onbedoelde overtredingen te voorkomen. De strenge handhaving zorgt ervoor dat alle teams onder gelijke voorwaarden concurreren.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...