Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Recordbrekende pitstops in de Formule 1
Overig

Recordbrekende pitstops in de Formule 1

136
Recordbrekende pitstops in de Formule 1
Foto: F1Unchained

De snelste pitstop ooit werd gerealiseerd door het McLaren tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023. De pitcrew van McLaren slaagde erin om de banden van Lando Norris te verwisselen in slechts 1,80 seconden. Dit verbrak het vorige record van 1,82 seconden, dat in handen was van Red Bull Racing sinds de Grand Prix van Brazilië in 2019.

Snelle pitstops zijn van cruciaal belang voor Formule 1-teams en coureurs omdat ze een directe invloed hebben op de race-uitkomst. Een efficiënte pitstop kan het verschil maken tussen het winnen of verliezen van posities op de baan.

InnovatieFunctieImpact op pitstoptijd
Pneumatische wielmoersleutelsSnel los- en vastdraaien van wielmoeren-0,5 tot -1,0 seconde
Koolstofvezel gereedschapLichtgewicht en duurzaam-0,2 tot -0,4 seconde
Geavanceerde communicatiesystemenVerbeterde coördinatie-0,3 tot -0,6 seconde
Data-analyse softwareOptimalisatie van bewegingen-0,1 tot -0,3 seconde

Teams investeren aanzienlijk in de training en optimalisatie van hun pitcrews om zelfs de kleinste tijdwinst te behalen. Deze focus op snelheid en precisie heeft geleid tot een constante verbetering van pitstoptijden over de jaren heen.

Recordbrekende pitstops

Het record voor de snelste pitstop is een felbegeerde titel die teams motiveert om hun prestaties voortdurend te verbeteren. In 2023 werd nieuw wereldrecord gevestigd tijdens de Grand Prix van Qatar. De pitcrew van McLaren wist de banden van Lando Norris te verwisselen in een verbazingwekkende tijd van 1,80 seconden.

Dit was niet alleen een verbetering van hun eigen prestaties, maar ook een doorbreking van het langstaande record van Red Bull Racing.Het vorige record, dat sinds 2019 standhield, was in handen van Red Bull Racing.

Tijdens de Grand Prix van Brazilië in dat jaar voerde het team een pitstop uit voor Max Verstappen in 1,82 seconden. Dit record werd destijds als bijna onaantastbaar beschouwd, vooral gezien de latere introductie van grotere en zwaardere banden in de sport.

“Dit is een ongelooflijke prestatie van ons team. Elke milliseconde telt in de Formule 1, en dit record laat zien hoe hard we werken om elk aspect van onze prestaties te optimaliseren,” aldus Andrea Stella.

De Formule 1 had in de jaren voorafgaand aan dit record verschillende veranderingen ondergaan, waaronder de introductie van 18-inch banden en nieuwe veiligheidsmaatregelen bij pitstops. Deze factoren maakten het in theorie moeilijker om extreem snelle pitstops uit te voeren.

aston martin
Foto: F1Unchained

Verbetering van pitstoptijden

In de vroege dagen van de sport konden pitstops minuten duren, maar tegenwoordig worden ze gemeten in fracties van seconden. Deze evolutie weerspiegelt niet alleen de technologische vooruitgang in de sport, maar ook de toenemende focus op elk detail dat een wedstrijdresultaat kan beïnvloeden

.In de jaren ’50 en ’60 waren pitstops relatief zeldzaam en werden ze vooral gebruikt voor noodreparaties of bij extreme weersomstandigheden. Naarmate de sport zich ontwikkelde, begonnen teams het strategische voordeel van geplande pitstops te erkennen. Dit leidde tot een geleidelijke verkorting van de pitstoptijden.

Een grote doorbraak kwam in de jaren ’80 met de introductie van de snelkoppeling voor brandstofslangen en geautomatiseerde krikken. Deze innovaties maakten het mogelijk om pitstops aanzienlijk te versnellen. In de jaren ’90 en 2000 zagen we verdere verfijningen, met teams die steeds meer aandacht besteedden aan de choreografie van hun pitcrews.

JaarTeamCoureurGrand PrixTijd (seconden)
2023McLarenLando NorrisQatar1,80
2019Red Bull RacingMax VerstappenBrazilië1,82
2023FerrariCharles LeclercQatar1,93
2023Red Bull RacingSergio PérezHongarije1,98
2023McLarenOscar PiastriLas Vegas1,99

De laatste jaren hebben we een ware revolutie gezien in de snelheid van pitstops. Teams hebben geïnvesteerd in geavanceerde trainingsmethoden, waaronder het gebruik van virtual reality en gespecialiseerde fitnessregimes voor pitcrewleden.

Het huidige record van McLaren is het resultaat van jaren van ontwikkeling en verfijning. Het team heeft niet alleen geïnvesteerd in technologie en training, maar ook in het creëren van een cultuur van perfectie en teamwork binnen de pitcrew.

De impact van snelle pitstops op racestrategie

Een goed uitgevoerde snelle pitstop kan een coureur in staat stellen om posities te winnen zonder daadwerkelijk op de baan in te halen.Een van de meest effectieve strategieën die mogelijk wordt gemaakt door snelle pitstops is de ‘undercut’.

Bij deze tactiek komt een coureur eerder naar binnen voor een pitstop dan zijn directe concurrent. Als de pitstop snel genoeg is en de coureur een aantal snelle ronden kan rijden op verse banden, kan hij zijn positie verbeteren wanneer zijn concurrent later binnenkomt voor zijn eigen pitstop.

“Een perfecte pitstop kan het verschil maken tussen winnen en verliezen. Het geeft je de flexibiliteit om agressiever te zijn met je strategie,” verklaart Christian Horner.

Omgekeerd kan een langzame of mislukte pitstop desastreuze gevolgen hebben voor de race van een coureur. Zelfs een vertraging van een seconde kan meerdere posities kosten, vooral op circuits waar inhalen moeilijk is.

Teams besteden veel tijd aan het analyseren van historische data en het simuleren van verschillende scenario’s om de optimale pitstopstrategie te bepalen. Factoren zoals bandenslijtage, weersomstandigheden, en de positie van andere coureurs worden allemaal in overweging genomen bij het plannen van pitstops.

Coureurs kunnen nu agressiever rijden, wetende dat ze minder tijd zullen verliezen in de pits. Dit heeft geleid tot intensere races met meer strategische elementen, wat de sport spannender maakt voor zowel deelnemers als toeschouwers.

Oscar Piastri
Foto: Oscar Piastri

Technologie en innovaties

Teams investeren aanzienlijk in het ontwikkelen van geavanceerde apparatuur en systemen om elke milliseconde uit het proces te halen.

Een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen is het gebruik van pneumatische wielmoeren en -pistolen. Deze systemen maken het mogelijk om wielen in een fractie van een seconde los en vast te maken. De wielmoeren zijn speciaal ontworpen om snel te kunnen worden verwijderd en bevestigd, terwijl ze toch de veiligheid garanderen.

Geautomatiseerde krikken spelen ook een cruciale rol. Deze hydraulische systemen kunnen de auto in een oogwenk optillen en laten zakken, wat veel sneller is dan handmatige methoden. Sommige teams hebben zelfs geëxperimenteerd met sensoren die automatisch detecteren wanneer een wiel correct is bevestigd.

“Onze pitstopapparatuur is net zo geavanceerd als de auto’s zelf. We pushen de grenzen van wat technologisch mogelijk is om die extra tienden van seconden te winnen,” zegt James Vowles.

Teams passen high-speed camera’s en sensoren toe om elke beweging van de pitcrew te analyseren. Deze data wordt vervolgens gebruikt om de procedure te verfijnen en potentiële verbeteringen te identificeren.

Virtual reality-training is een andere innovatieve techniek die door veel teams wordt gebruikt. Pitcrewleden kunnen hiermee eindeloos oefenen in een gesimuleerde omgeving, wat hen helpt om hun bewegingen te perfectioneren en beter te reageren op onverwachte situaties.

De ontwikkeling van lichtere en sterkere materialen voor gereedschap en uitrusting heeft ook bijgedragen aan snellere pitstops. Elk onderdeel, van de wielmoeren tot de luchtslangen, wordt zorgvuldig ontworpen om gewicht te besparen en efficiëntie te maximaliseren.

Veiligheid en regelgeving rondom pitstops

De FIA heeft strenge regels en procedures ingevoerd om de veiligheid van zowel de pitcrew als de coureurs te waarborgen. Een van de belangrijkste veiligheidsmaatregelen is de invoering van een minimale reactietijd voor het loslaten van een auto na een wielwissel.

Deze regel vereist dat teams een fractie van een seconde wachten voordat ze een auto vrijgeven, om ervoor te zorgen dat alle wielen correct zijn bevestigd. Teams moeten ook voldoen aan strenge eisen met betrekking tot de apparatuur die ze gebruiken.

Alle gereedschappen en systemen worden regelmatig geïnspecteerd om ervoor te zorgen dat ze aan de veiligheidsnormen voldoen. Dit omvat tests van de sterkte en betrouwbaarheid van wielmoeren, krikken en andere cruciale componenten.

“Veiligheid is onze topprioriteit. We streven naar snelheid, maar nooit ten koste van de veiligheid van onze medewerkers of coureurs,” benadrukt Toto Wolff.

Teams simuleren regelmatig noodscenario’s om ervoor te zorgen dat hun personeel voorbereid is op alle eventualiteiten. De FIA heeft ook regels ingevoerd om het aantal personeelsleden dat betrokken is bij een pitstop te beperken.

Dit helpt niet alleen om de veiligheid te verbeteren, maar zorgt ook voor een eerlijker speelveld tussen teams met verschillende budgetten. Ondanks deze veiligheidsmaatregelen blijven pitstops een van de meest risicovolle aspecten van een race. Incidenten zoals losse wielen of botsingen in de pitstraat komen nog steeds voor, hoewel ze zeldzaam zijn.

red bull racing
Foto: F1 Flash

Elk incident wordt grondig onderzocht om lessen te trekken en toekomstige risico’s te minimaliseren. De balans tussen snelheid en veiligheid blijft een voortdurende uitdaging voor teams en regelgevers.

Training en voorbereiding van pitcrews

Formule 1-teams behandelen hun pitcrewleden als topsporters, met gespecialiseerde trainingsregimes en strenge fysieke eisen. Pitcrewleden ondergaan intensieve fysieke training om de kracht, snelheid en uithoudingsvermogen te ontwikkelen die nodig zijn voor hun rol.

Dit omvat krachttraining, cardiovasculaire oefeningen en specifieke bewegingstrainingen die de bewegingen tijdens een pitstop nabootsen. Sommige teams werken zelfs samen met professionele atleten en sportcoaches om hun trainingsmethoden te verfijnen.

Mentale voorbereiding is net zo belangrijk als fysieke training. Pitcrewleden moeten in staat zijn om onder extreme druk te presteren, vaak met miljoenen kijkers die toekijken. Teams gebruiken technieken uit de sportpsychologie om de mentale weerbaarheid en focus van hun crew te verbeteren.

“Onze pitcrew traint net zo hard als onze coureurs. Het vereist een unieke combinatie van fysieke vaardigheid, mentale scherpte en teamwork om consistent snelle pitstops uit te voeren,” legt Zak Brown uit.

Elk lid van de pitcrew heeft een specifieke rol, en de coördinatie tussen deze rollen moet perfect zijn om recordtijden te bereiken. Teams besteden veel tijd aan het perfectioneren van hun communicatieprotocollen en het ontwikkelen van een bijna telepathische band tussen crewleden.

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...