Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De geavanceerde remtechnologie in Formule 1-auto’s
Overig

De geavanceerde remtechnologie in Formule 1-auto’s

92
De geavanceerde remtechnologie in Formule 1-auto’s
Foto: Formula News Today

Formule 1-auto’s zijn uitgerust met zeer geavanceerde remsystemen die ver uitstijgen boven conventionele remtechnologie. Koolstof-keramische remschijven vormen het hart van deze systemen, gekozen vanwege hun ongeëvenaarde hittebestendigheid en lichte gewicht.

Deze schijven kunnen temperaturen tot wel 1000°C aan tijdens intensieve remacties. Naast de schijven speelt het Energy Recovery System een cruciale rol. Dit systeem zet kinetische energie om in elektrische energie tijdens het remmen, wat bijdraagt aan zowel de prestaties als de efficiëntie van de auto.

KoeltechniekFunctieVoordeel
Brake ductsLeiden koele lucht naar remmenDirecte koeling
VoorvleugelflapjesBeïnvloeden luchtstroomAanpasbare koeling
Geperforeerde schijvenVergroten koeloppervlakVerbeterde warmteafvoer

Om de remsystemen effectief te koelen, maken teams gebruik van geperforeerde remschijven met meer dan 1000 ventilatiegaten om oververhitting te voorkomen. Tijdens de race kunnen coureurs de rembalans aanpassen, wat direct invloed heeft op de handling en strategie.

De voortdurende ontwikkeling van remmaterialen, zoals de introductie van koolstofvezel, heeft geleid tot aanzienlijke verbeteringen in prestaties, terwijl de FIA-regels grenzen stellen aan de innovatie.

Koolstof-keramische remschijven

Koolstof-keramische remschijven staan centraal in de remsystemen van Formule 1-auto’s. Deze schijven zijn ontworpen om de extreme hitte en intensieve krachten van de autosport te weerstaan. Tijdens een race kunnen de temperaturen oplopen tot 1000°C, wat conventionele materialen niet zouden aankunnen.

Het lage gewicht van deze schijven is een ander groot voordeel; met een gewicht van ongeveer één kilogram dragen ze bij aan de algehele gewichtsbesparing van de auto. Dit is essentieel voor optimale prestaties.

Williams
Foto: The Race

De productie van koolstof-keramische schijven is complex en tijdrovend. Het proces kan vijf tot zes maanden duren, waarbij verschillende chemische processen worden gebruikt om de schijven sterker en beter bestand tegen hitte te maken. Hoewel de kosten hoog zijn, is geen prijs te hoog voor teams die streven naar topprestaties in de Formule 1.

Energy Recovery System: Remmen als energiebron

Het Energy Recovery System (ERS) geeft een nieuwe dimensie aan remtechnologie in de Formule 1. In plaats van remenergie te verspillen, vangt het ERS de kinetische energie op via de MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) en zet deze om in elektrische energie.

Deze energie kan worden opgeslagen in batterijen of direct worden gebruikt om extra vermogen te genereren. Het ERS verhoogt de efficiëntie en stelt coureurs in staat strategisch meer vermogen in te zetten tijdens cruciale momenten in de race.

RegelaspectSpecificatieDoel
Schijfdiameter voorMax. 328 mmStandaardisatie
Schijfdiameter achterMax. 280 mmStandaardisatie
Aantal zuigersMax. 6 per klauwGelijk speelveld
KoelsystemenBinnen aerodynamische limietenVeiligheid en fairness

Deze technologie vereist echter een andere benadering van remmen. Coureurs moeten niet alleen denken aan snelheid en controle, maar ook aan hoe ze zoveel mogelijk energie kunnen terugwinnen. Hierdoor is de strategie tijdens de race nog complexer geworden.

Effectieve koeling is cruciaal om de prestaties van het remsysteem in Formule 1 te waarborgen. Zonder adequate koeling kunnen de remmen oververhit raken, wat kan leiden tot verminderde remkracht of zelfs complete uitval.

Om dit te voorkomen, maken teams gebruik van geperforeerde remschijven met meer dan 1000 ventilatiegaten. Deze schijven zijn in de afgelopen tien jaar sterk geëvolueerd van ongeveer 200 naar meer dan 1400 gaten per schijf.

Naast de schijven spelen de ‘brake ducts’ een belangrijke rol. Deze strategisch geplaatste luchtinlaten leiden koele lucht direct naar de remmen, wat de hitte effectief afvoert.

Deze systemen maken het mogelijk om consistent hoge remkrachten te genereren, zelfs bij temperaturen die kunnen oplopen van 400°C tot meer dan 1000°C tijdens het remmen van hoge snelheden.

Rembalans: De fijne afstemming voor optimale prestaties

De rembalans in een Formule 1-auto verwijst naar de verdeling van de remkracht tussen de voor- en achterwielen. Coureurs kunnen deze balans aanpassen tijdens de race om de auto aan te passen aan de veranderende omstandigheden op het circuit.

Meestal ligt de verdeling rond de 51-60% remkracht op de voorwielen, maar dit kan worden aangepast afhankelijk van de omstandigheden.

mercedes w15
Foto: Formula News Today

Bij natte omstandigheden geven coureurs vaak de voorkeur aan meer remkracht op de achterwielen om de auto te stabiliseren op een glad wegdek. Dit helpt om controle te behouden en spin-outs te voorkomen. De mogelijkheid om de rembalans aan te passen is een krachtig hulpmiddel voor coureurs om hun prestaties te optimaliseren.

ConditieVoorwiel rembalansAchterwiel rembalans
Droog51-60%40-49%
Nat45-50%50-55%

De ontwikkeling van remmaterialen in de Formule 1 heeft geleid tot grote prestatieverbeteringen. De overgang naar koolstofvezel composieten voor remschijven en -blokken is een belangrijk voorbeeld van technologische vooruitgang.

Koolstofvezel biedt een combinatie van lichtgewicht, sterkte en hittebestendigheid, waardoor Formule 1-auto’s later en harder kunnen remmen. Dit resulteert in kortere remafstanden en hogere bochtsnelheden.

Volgens Brembo hebben remsystemen van 2008 tot 2018 een enorme ontwikkeling doorgemaakt, met aanzienlijke verbeteringen in remprestaties. De zoektocht naar steeds betere materialen en technologieën drijft de evolutie van de sport en heeft ook invloed op productiewagens.

Gerelateerd nieuws

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...