Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De functie van skid blocks
Overig

De functie van skid blocks

156
De functie van skid blocks

Deze ‘houten planken’ worden onder de auto’s gemonteerd en vervullen meerdere cruciale functies. Skid blocks beschermen de vloer van de auto, helpen bij het meten van de rijhoogte en spelen een rol in de aerodynamica.

Ze zijn gemaakt van een speciaal materiaal dat duurzaam genoeg is om de extreme omstandigheden tijdens races te weerstaan. De primaire functie is het beschermen van de onderkant van de auto tegen schade door contact met het wegdek. Ze vormen een barrière tussen de gevoelige onderdelen van de auto en het asfalt.

Daarnaast gebruiken officials skid blocks om te controleren of teams zich aan de minimale rijhoogte houden. Na elke race wordt de slijtage van de skid block gemeten.

AspectInvloed van skid block
DownforceBeperkt de maximale downforce door minimale rijhoogte te bepalen
LuchtweerstandKan luchtweerstand verhogen als de auto te laag rijdt
StabiliteitDraagt bij aan stabiliteit door constante rijhoogte te waarborgen
EfficiencyBeïnvloedt de algehele aerodynamische efficiency van de auto

Als er meer dan 1 millimeter is afgesleten, kan dit leiden tot diskwalificatie van de auto. Skid blocks beïnvloeden ook de aerodynamische prestaties van Formule 1-auto’s. Ze helpen bij het creëren van een stabiele luchtstroom onder de auto, wat bijdraagt aan de downforce.

Teams zoeken constant naar manieren om de skid block zo te ontwerpen dat deze minimale impact heeft op de aerodynamica, terwijl ze toch aan de regelgeving voldoen.

Materiaal en ontwerp

Skid blocks zijn gemaakt van titanium. Dit materiaal is gekozen vanwege zijn unieke eigenschappen die perfect passen bij de eisen van de sport. Titanium is licht van gewicht, wat cruciaal is in een sport waar elk gram telt.

Tegelijkertijd is het extreem duurzaam en slijtvast, waardoor het de hoge belastingen tijdens races kan weerstaan. Een opvallend kenmerk van titanium skid blocks is het spectaculaire vonkeneffect dat ze produceren wanneer ze in contact komen met het asfalt.

George Russell
Foto: Steffen Prößdorf

Dit visuele effect, dat vaak te zien is tijdens nachtelijke races, voegt een extra dimensie toe aan de sport voor de toeschouwers. Het vonkeneffect geeft coureurs en teams ook visuele feedback over hoe laag de auto rijdt.

“De skid block is een cruciaal onderdeel voor de veiligheid en prestaties in de Formule 1. Het zorgt niet alleen voor bescherming, maar helpt ook bij het handhaven van de regels en draagt bij aan het spektakel van de sport,” aldus een technisch expert van een topteam.

Het ontwerp van skid blocks is aan strikte regels gebonden. Ze moeten een specifieke breedte en lengte hebben en mogen uit niet meer dan drie delen bestaan.

De FIA specificeert ook de exacte locatie waar de skid block onder de auto moet worden gemonteerd. Deze nauwkeurige specificaties zorgen ervoor dat alle teams aan dezelfde standaarden moeten voldoen, wat bijdraagt aan eerlijke competitie.

EigenschapTitaniumStaalAluminium
Dichtheid (g/cm³)4.57.82.7
Smeltpunt (°C)16681538660
Treksterkte (MPa)900-1200400-800200-600
CorrosiebestendigheidUitstekendGoedZeer goed
VonkvormingJaNeeNee

Aerodynamische impact van skid blocks

Hoewel hun primaire functie het beschermen van de onderkant van de auto is, hebben ze een directe invloed op de luchtstroom onder de auto. Deze luchtstroom is cruciaal voor het genereren van downforce, wat de auto’s in staat stelt om hoge snelheden in bochten te behouden.

De interactie tussen de skid block en de vloer van de auto creëert een complexe aerodynamische situatie. Teams streven ernaar om de skid block zo te ontwerpen dat deze de luchtstroom onder de auto zo min mogelijk verstoort.

Een belangrijk aspect van de aerodynamische functie van skid blocks is hun rol in het zogenaamde ‘grondeffect’. Dit fenomeen treedt op wanneer de auto dicht bij het wegdek rijdt, waardoor er een zone van lage druk onder de auto ontstaat.

AspectSpecificatie
MateriaalTitanium
Minimale dikte10 mm
Maximale slijtage1 mm
LengteAfhankelijk van auto-ontwerp
BreedteAfhankelijk van auto-ontwerp
BevestigingspuntenMinimaal 4

Deze lage druk zorgt voor extra downforce, wat de grip en stabiliteit van de auto verbetert. De skid block helpt bij het reguleren van deze luchtstroom en zorgt ervoor dat het grondeffect optimaal benut wordt zonder de regelgeving te overtreden.

Teams experimenteren voortdurend met verschillende configuraties van hun skid blocks om de aerodynamische prestaties te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door subtiele aanpassingen in de vorm of door het gebruik van verschillende materialen binnen de toegestane specificaties.

Kevin Magnussen Haas F1 Team
Foto: Steffen Prößdorf

Het doel is om een skid block te creëren die zo min mogelijk weerstand biedt aan de luchtstroom, terwijl deze nog steeds effectief bescherming biedt en aan alle technische regels voldoet.

Skid blocks werken samen met andere onderdelen van de auto, zoals de vloer, diffuser en voorvleugel. Het optimaliseren van de skid block is daarom een integraal onderdeel van het algehele aerodynamische pakket van een Formule 1-auto.

FIA-controles en regelgeving

Deze maatregelen zijn belangrijk om eerlijke competitie te waarborgen en de veiligheid van de sport te garanderen. De regelgeving specificeert nauwkeurig de afmetingen, materialen en plaatsing van skid blocks.

Een van de belangrijkste aspecten van de FIA-controles is de meting van de slijtage van de skid block na elke race. Officials meten de dikte van de skid block op verschillende punten om te bepalen of deze binnen de toegestane limieten valt.

JaarRegelwijzigingReden
2022Strengere tests voor flexibiliteitVoorkomen van dynamische rijhoogteveranderingen
2023Nieuwe specificaties voor bevestigingspuntenVerminderen van onbedoelde beweging tijdens races
2024Geüpdatete slijtagetolerantiesAanpassing aan nieuwe aerodynamische regels

Als de slijtage meer dan 1 millimeter bedraagt, kan dit leiden tot diskwalificatie van de auto. Deze strenge controle zorgt ervoor dat teams niet proberen om een oneerlijk voordeel te behalen door de auto’s te laag af te stellen.

De FIA specificeert de exacte locatie waar de skid block onder de auto moet worden gemonteerd. Dit zorgt ervoor dat alle teams aan dezelfde standaarden moeten voldoen en voorkomt dat teams creatieve oplossingen bedenken die mogelijk de geest van de regelgeving zouden schenden.

Formule 1 teams
Foto: Lukas Raich

De skid block moet symmetrisch op de middenlijn van de auto worden bevestigd, zodanig dat er geen lucht tussen de skid block en het referentievlak kan passeren.

“De regelgeving rondom skid blocks is een van de meest nauwkeurig gedefinieerde aspecten in de Formule 1-techniek. Het zorgt voor een gelijk speelveld en draagt bij aan de veiligheid van de sport,” verklaart een FIA-technisch delegaat.

De FIA voert ook regelmatig controles uit tijdens raceweekenden. Denk hierbij aan visuele inspecties en metingen om ervoor te zorgen dat de skid blocks aan alle specificaties voldoen voordat de auto’s de baan op gaan.

Teams moeten ook gedetailleerde technische tekeningen van hun skid block ontwerpen indienen bij de FIA voor goedkeuring. De FIA past de regelgeving rondom skid blocks regelmatig aan om gelijke tred te houden met de technologische ontwikkelingen in de sport.

Deze aanpassingen zijn vaak gericht op het dichten van potentiële mazen in de regelgeving of het adresseren van veiligheidskwesties die tijdens het seizoen aan het licht komen.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...