David Croft geeft twee belangrijke redenen waarom Mercedes Kimi Antonelli niet zou moeten promoveren naar een racezitje in 2025. Croft stelt dat de druk die gepaard gaat met het racen voor een topteam als Mercedes enorm zou zijn voor de jonge coureur, die op dit moment pas 17 jaar oud is en slechts één seizoen in de Formule 2 achter de rug heeft.
Daarnaast wijst hij op de aanzienlijke veranderingen die gepland staan voor het Formule 1-seizoen van 2026, wat zou betekenen dat het misschien beter is om Antonelli meer tijd te geven om zich voor te bereiden op deze nieuwe uitdagingen.
“Elke keer als ik denk dat Mercedes goed doet door Antonelli te laten instappen, bedenk ik me en denk ik, ja, maar het kan ook iemand anders zijn,” aldus David Croft.
Waarom de druk te hoog kan zijn voor Kimi Antonelli
Het racen voor Mercedes, een van de meest succesvolle teams in de Formule 1, brengt een enorme hoeveelheid druk met zich mee, vooral voor een jonge en relatief onervaren coureur als Kimi Antonelli. David Croft merkt op dat, ondanks Antonelli’s indrukwekkende opmars door de juniorcategorieën, hij nog niet het dominante seizoen in de Formule 2 heeft laten zien dat we zagen bij eerdere doorstromers naar de Formule 1, zoals Charles Leclerc of Oscar Piastri.
Antonelli’s debuut in de Formule 2 is weliswaar solide geweest, maar hij heeft nog niet de consistentie of de overmacht getoond die nodig is om te bevestigen dat hij klaar is voor de stap naar de Formule 1. Het risico bestaat dat Antonelli, als hij te vroeg wordt gepromoveerd, onder de immense druk bezwijkt, wat niet alleen schadelijk zou zijn voor zijn eigen carrière, maar ook voor het team.
Croft benadrukt dat de jonge Italiaan misschien meer baat zou hebben bij een jaar extra in de Formule 2, gecombineerd met intensief werk op de simulator voor 2026, in plaats van direct in het diepe te worden gegooid bij een topteam als Mercedes.
Voorbereiding op de veranderingen in 2026
Een andere belangrijke overweging is de aankomende reglementswijzigingen in 2026. De Formule 1 staat op het punt om ingrijpende veranderingen door te voeren, en Croft suggereert dat het wellicht verstandiger is om Antonelli nog een jaar in de Formule 2 te laten rijden en hem tegelijkertijd intensief voor te bereiden op deze veranderingen.
Door hem nog een jaar in de Formule 2 te houden, kan Mercedes Antonelli de tijd geven om te rijpen als coureur en om zich in de simulator al vertrouwd te maken met de nieuwe auto’s en regels die in 2026 van kracht worden.
Dit zou Antonelli in staat stellen om tegen de tijd dat de nieuwe reglementen van kracht worden, goed voorbereid te zijn, in plaats van dat hij in 2025 al moet omgaan met de complexe dynamiek van een Formule 1-auto, terwijl hij tegelijkertijd ook zijn eerste stappen in de sport zet.
Croft’s analyse wijst erop dat, hoewel Antonelli een veelbelovende toekomst heeft, het misschien te vroeg is om hem in 2025 al bij Mercedes te zien debuteren. Het team heeft de verantwoordelijkheid om niet alleen het beste uit de coureur te halen, maar ook om de lange termijn ontwikkeling van Antonelli en het team zelf in gedachten te houden.
Door hem nog een jaar in de Formule 2 te laten rijden, zou Mercedes Antonelli in een positie kunnen brengen waarin hij in 2026 als een meer complete en voorbereide coureur kan debuteren.