Hij reed gewoon Q1, haalde Q2, stapte uit, en verdween. Geen race, geen verklaring. Pas na uren stilte liet Aston Martin weten dat Lance Stroll geblesseerd was — al zes weken zelfs. Maar als dat écht zo is, waarom zat hij dan überhaupt in de auto?
De plotselinge terugtrekking van Stroll uit de Grand Prix van Spanje zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen in het Formule 1-paddock. Vooral bij Sky F1-commentator David Croft, die openlijk twijfelt aan de officiële lezing.
Hij stelt dat als Aston Martin echt al weken wist dat Stroll pijn had, ze hem nooit zo ver hadden mogen laten komen. De hele situatie kwam pas aan het licht nadat Stroll zich als veertiende kwalificeerde, ruim een halve seconde achter teamgenoot Fernando Alonso.
Kort daarna meldde Aston Martin dat de Canadees niet zou racen wegens pijn aan zijn hand en pols — veroorzaakt door een oude blessure die opnieuw opspeelde. Maar dat nieuws sloeg bij Croft totaal verkeerd.
“Ik geloof het niet, zei hij bij Sky’s The F1 Show. Als ze dit al zes weken monitoren, waarom dan niet eerder Drugovich in de auto gezet? Waarom laat je iemand kwalificeren als je weet dat hij misschien niet fit genoeg is om te racen?”
Croft vindt het opmerkelijk dat Stroll klaarblijkelijk fit genoeg was om een sterke ronde in Q1 te rijden, maar daarna ineens ongeschikt bleek voor de race. Het suggereert volgens hem een interne chaos of zelfs een verkeerde inschatting door het team.
Krack komt met uitleg — maar niet iedereen is overtuigd
Teambaas Mike Krack deed later zijn best om de situatie te nuanceren. Volgens hem was er al langer sprake van pijn, maar was het pas op zaterdagavond zó erg dat een medische ingreep nodig bleek. Coureurs, zo zegt hij, verbergen vaak hoeveel last ze echt hebben.
“Je vraagt een coureur niet om de vijf minuten of hij pijn heeft, aldus Krack. Ze willen rijden. Heel vaak gaan ze door met meer pijn dan ze zouden toegeven, gewoon omdat ze dat werk zó graag doen.”
De beslissing om niet te racen werd uiteindelijk genomen in overleg met Stroll en zijn medische staf, die een verdere procedure noodzakelijk vonden. Die operatie is inmiddels uitgevoerd door dezelfde arts die hem ook in 2023 hielp na zijn fietsongeluk.
Terwijl de officiële reden medisch was, ging het geruchtencircuit op volle toeren. Volgens verschillende bronnen zou Stroll na de kwalificatie compleet zijn ontploft in de garage.
Hij zou geschreeuwd hebben, gevloekt en zelfs een helm tegen de muur gegooid hebben — hard genoeg om die te beschadigen.
“Ik heb gehoord dat een helm is gegooid, en dat er flink gescholden is, zei Croft. Lance heeft wel vaker tegen muren geslagen bij Aston Martin, al zijn dat meestal tussenwanden die niet veel schade doen.”
Een monteur van Stroll, Harry Rush, ontkende de aantijgingen fel op Instagram. Volgens hem was er geen sprake van gescheld tegen teamleden.
Maar het beeld van een gefrustreerde en emotioneel geladen coureur bleef hangen — mede omdat dit niet de eerste keer is dat Stroll op deze manier in het nieuws komt.
Aston Martin zit in een lastige spagaat
Met de uitval van Stroll stond alleen Alonso aan de start in Barcelona. Hij finishte als negende, goed voor een paar broodnodige punten in een verder tegenvallend seizoen voor Aston Martin.
De afwezigheid van een reservecoureur — Felipe Drugovich werd nooit opgeroepen — leidde tot extra kritiek op de strategie van het team.
Want als Stroll inderdaad al weken met pijn kampte, had het dan niet professioneler geweest om Drugovich eerder in te schakelen? Of werd de ernst van de blessure gewoon onderschat — óók door Stroll zelf?
Feit is: Aston Martin blijft zwijgen over een exacte terugkeerdatum. Stroll heeft zich inmiddels laten behandelen, maar de onzekerheid rond zijn fitheid hangt nog steeds in de lucht. En dat voedt het wantrouwen.
Voor Croft is de conclusie duidelijk:
“Als je zes weken lang pijn hebt en dat pas na de kwalificatie echt een probleem blijkt, dan heb je als team niet goed gehandeld. Punt.”
Of Stroll zelf daar ook zo over denkt, zal moeten blijken bij zijn volgende race — als hij die überhaupt nog rijdt.