Coureurs zijn verenigd in hun kritiek op de huidige FIA-president Muhammad Ben Sulayem. Via de Grand Prix Drivers Association (GPDA) hebben ze hun ongenoegen uitgesproken over de maatregelen en communicatie van Ben Sulayem.
De aanleiding voor deze publieke reactie was de controversie rondom het verbod op vloeken, waarbij Max Verstappen en Charles Leclerc specifiek werden aangesproken. Dit besluit en de manier waarop de president zich profileert, voelen voor de coureurs als betutteling en onnodige bemoeienis.
“Het voelt alsof we als volwassenen worden behandeld als kinderen,” aldus een GPDA-vertegenwoordiger.
Gebrek aan transparantie en vraag naar verantwoording
De coureurs storen zich niet alleen aan de manier waarop het vloekverbod werd opgelegd, maar ook aan het gebrek aan transparantie rondom boetes en sancties.
Sinds het aantreden van Ben Sulayem is er een toename in het aantal boetes, maar de bestemming van deze boetegelden blijft onduidelijk. Alleen al in 2023 werden boetes uitgedeeld met een totale waarde van €230.000, waarvan ongeveer €70.000 specifiek aan coureurs werd opgelegd.
Boetebedrag | Ontvangen door | Soort overtreding |
---|---|---|
€230.000 (totaal) | Teams en coureurs | Diverse overtredingen |
€70.000 (door coureurs) | Coureurs | Onder andere vloeken |
De GPDA heeft herhaaldelijk gevraagd waar deze gelden precies naartoe gaan, aangezien er zorgen zijn dat deze boetes simpelweg de financiële positie van de FIA versterken zonder dat het geld daadwerkelijk in de sport wordt herinvesteerd.
De stijl en communicatie van Ben Sulayem worden door de GPDA als hypocriet en inconsequent ervaren. Hoewel de president nadruk legt op transparantie en ethisch gedrag, veroorzaken zijn eigen uitspraken en gedrag vaak controverse.
Zijn manier van communiceren leidt volgens de coureurs tot verwarring en irritatie, waarbij ze vinden dat de focus moet liggen op constructieve samenwerking in plaats van op publieke reprimandes.
“Ben Sulayem roept op tot transparantie, maar wij vragen ons af of hij zelf deze transparantie toont,” aldus een anonieme coureur.
De kritiek van de coureurs beperkt zich niet alleen tot recente kwesties zoals het vloekverbod, maar omvat ook eerdere conflicten, zoals de regels rondom het dragen van sieraden en onderkleding in de auto. Deze regels werden door veel coureurs als betuttelend ervaren.
De GPDA stelt dat volwassen coureurs zelf verantwoordelijkheid kunnen dragen en dat de FIA zich beter kan richten op relevante veiligheids- en sportkwesties.
Ongenoegen over financiële implicaties van het boetebeleid
Naast hun onvrede over de manier waarop Ben Sulayem communiceert, uiten de coureurs ook bezorgdheid over het doel van de opgelegde boetes. Waar het geld terechtkomt, is voor hen onduidelijk.
In het verleden werd het geld van de boete van McLaren bij het ‘Spygate’-schandaal van $100 miljoen specifiek toegewezen aan grassroots-projecten in de autosport, en dit werd beheerd door een speciaal fonds.
“Waarom zou het geld van onze boetes niet net zo transparant worden besteed als in het verleden?” – GPDA-vertegenwoordiger
- Communicatiestijl: De president wordt verweten een inconsequente toon te hebben die de professionele relatie met coureurs verstoort.
- Betutteling: De regels voelen voor coureurs als kinderachtig en onnodig belerend.
- Boetes en transparantie: Er wordt vraagtekens gezet bij de bestemming van boetegelden, met het verzoek tot meer openheid.
- Samenwerkingsverzoek: De coureurs willen een constructieve samenwerking op basis van wederzijds respect.
Met deze openlijke kritiek zetten de F1-coureurs een stap richting wat zij beschouwen als een noodzakelijke cultuurverandering binnen de FIA.