Een simpele clausule in het contract van Max Verstappen dreigt de markt volledig op zijn kop te zetten. Achter de schermen schuiven teams zenuwachtig met stoeltjes, terwijl Mercedes een opvallende stap zet: George Russell krijgt een éénjarige contractverlenging. Niet vanwege zekerheid, maar juist door onzekerheid rond Verstappen.
Wat er exact speelt? Verstappen zou, ondanks een contract tot eind 2028 bij Red Bull, vanaf 2026 vrij kunnen zijn als zijn prestaties in 2025 tegenvallen. En dat heeft gevolgen — vooral voor Russell, die nu gevangen zit in een politieke stoelendans bij Mercedes.
Volgens Sky F1-analist Karun Chandhok zit er een zogeheten “performance exit” in Verstappens contract. Als hij aan het eind van de zomerbreak in 2025 lager staat dan P3 in het kampioenschap, mag hij – zo luidt het gerucht – opstappen bij Red Bull. Mercedes ruikt die mogelijkheid en houdt de deur open.
Maar dat heeft gevolgen. George Russell, wiens contract eind 2025 afloopt, kreeg deze week een verlenging tot en met 2026 – maar dus slechts voor één jaar. Geen teken van vertrouwen, eerder een strategische buffer.
“Als je Max bent, kijk je naar de prestaties van de topteams en kies je dan waar je heen wil, aldus Chandhok bij Sky F1. Iedereen wil hem hebben. Maar het schept een ingewikkelde situatie. Russell wil stabiliteit, geen tijdelijk plan.”
Wolff houdt kaarten tegen de borst
Mercedes-teambaas Toto Wolff wil nog niet volmondig bevestigen dat er gesprekken lopen met Verstappen, maar geeft indirect toch openingen. Tijdens het raceweekend in Oostenrijk bleef hij opvallend vaag toen hem werd gevraagd naar de geruchten.
“Ik kan me elk duo voorstellen, zei Wolff. We hebben Rosberg en Hamilton ook gehad. Dus Max en George? Waarom niet. Maar je moet de druk aankunnen.”
Ondertussen bevestigde George Russell dat er onderhandelingen lopen met Mercedes, maar ook dat hij zich bewust is van de Verstappen-geruchten. In plaats van op safe te spelen, gooit het team de bal opnieuw de lucht in: verlengen met één jaar en daarna opnieuw bekijken.
Niet alleen Mercedes kijkt naar Verstappen. Volgens Naomi Schiff (Sky F1) houdt de hele paddock zijn adem in. Teams durven simpelweg geen knopen door te hakken zolang de Nederlander zijn toekomst niet duidelijk maakt.
“Zelfs vorig jaar zagen we hetzelfde, zei Schiff. Zolang Max niet zegt ‘ik blijf bij Red Bull’, houden teams stoeltjes open. Dat zagen we toen ook bij Carlos Sainz.”
De impact is groot. Russell weet dat andere teams – zoals Aston Martin of zelfs Red Bull – interesse hebben. Maar zolang Mercedes op twee gedachten hinkt, blijft hij zweven. Niet zeker genoeg voor de toekomst, maar ook niet direct vervangbaar.
2027 wordt mogelijk het échte strijdtoneel
De onderliggende strategie lijkt te zijn: rust bewaren in 2026, en dan in 2027 toeslaan. Nieuwe reglementen, nieuwe powerunits, en een volledig hernieuwd speelveld.
Verstappen kan dan als vrije coureur elke richting op, Mercedes houdt alle opties open, en Russell moet dan maar hopen dat hij zich genoeg bewezen heeft. Chandhok vat het kernachtig samen:
“In 2027 kan de markt volledig gek worden, aldus Chandhok. Als je George en Max samen in één team zet, heb je een superteam. Maar daarvoor moet alles kloppen.”
Voor nu lijkt Russell veilig – op papier. Maar de échte strijd om zijn stoeltje moet nog beginnen. Max Verstappen bepaalt voorlopig het tempo, en alle anderen dansen mee op zijn ritme.