De recente beslissing van de FIA om een ervaren raceleider te vervangen met nog slechts drie races te gaan, heeft tot aanzienlijke problemen geleid. Ruy Marquez, een nieuwe raceleider zonder uitgebreide ervaring, moest onverwachts de rol op zich nemen.
Deze beslissing volgde op het vertrek van Neils Wittich, die eerder de leiding had na de veelbesproken exit van Michael Masi in 2021.
Tijdens de Grand Prix van Qatar werden de uitdagingen van deze wisseling zichtbaar. Hoewel Marquez in Las Vegas lof ontving voor zijn communicatie met coureurs, verliep de race in Qatar chaotisch. De aanpak van de veiligheidsprocedures, zoals het besluit om geen volledige safety car in te zetten, toonde een gebrek aan ervaring in het omgaan met complexe situaties.
Belangrijke feiten:
- Neils Wittich, met ruime ervaring, werd vervangen door Ruy Marquez.
- Tijdens de Qatar GP was er onduidelijkheid over de veiligheidsprocedures.
- Een meer ervaren raceleider had waarschijnlijk voor een veiligere oplossing gekozen.
De FIA verdedigde achteraf haar keuze met een summiere uitleg, wat het vertrouwen van teams en coureurs verder ondermijnde.
Gebrekkige transparantie binnen de FIA
De FIA, onder leiding van Mohammed Ben Sulayem, heeft herhaaldelijk benadrukt transparant te willen zijn. Toch blijkt deze belofte vaak in strijd met de praktijk. Tijdens de Qatar GP beloofde de FIA een uitgebreide uitleg over controversiële beslissingen, maar die bleef uit.
Uiteindelijk werd een korte verklaring van slechts 200 woorden gedeeld, zonder voldoende detail.
“In het belang van transparantie delen we een verklaring,” luidde de mededeling van de FIA, die niet overtuigend bleek voor teams en coureurs.
Coureurs zoals George Russell hebben ook vragen gesteld over het gebruik van boetegelden, maar kregen geen concreet antwoord. Ondanks dat de FIA eerder kritiek uitte op financiële onduidelijkheid, weigert ze nu openheid te bieden over belangrijke kwesties.
Het leiderschap van Ben Sulayem ligt onder vuur vanwege zijn autoritaire stijl en gebrek aan samenwerking. Binnen de FIA lijkt een cultuur te ontstaan waarin kritiek niet wordt getolereerd. Dit leidt tot een hoog personeelsverloop, waarbij ervaren medewerkers worden vervangen door minder kritische individuen.
Ben Sulayem verklaarde onlangs in een interview dat hij alleen verantwoording verschuldigd is aan degenen die hem verkozen hebben. Deze houding creëert een echokamer, waarin alleen gelijkgestemde meningen worden gehoord.
“Ik hoef mijn beslissingen niet te verantwoorden. Het gaat niemand iets aan,” aldus Mohammed Ben Sulayem.
Deze aanpak botst met de verwachtingen van teams en coureurs, die pleiten voor open communicatie en samenwerking.
Veiligheid en integriteit van de sport
De focus van de FIA lijkt verschoven van veiligheid naar commerciële belangen. Dit werd duidelijk tijdens de Qatar GP, waar beslissingen werden genomen met oog op race-onderbrekingen in plaats van de veiligheid van coureurs. Deze aanpak doet denken aan de controverse rond de GP van Abu Dhabi in 2021, waar de prioriteit lag bij het laten eindigen van de race onder groene vlaggen.
Een goed voorbeeld hiervan was het niet inzetten van een volledige safety car om een achteruitkijkspiegel op de baan te verwijderen. Deze keuze resulteerde in extra brokstukken en verhoogde het risico op ongelukken.
Belangrijke zaken:
- Veiligheid wordt soms ondergeschikt gemaakt aan commerciële belangen.
- Incidenten zoals in Qatar benadrukken de noodzaak van ervaren leiderschap.
- Coureurs hebben meer inspraak gevraagd in besluitvorming rond veiligheid.
De kloof tussen FIA en coureurs
De communicatieproblemen tussen de FIA en coureurs werden nog duidelijker na een gezamenlijke brief van de GPDA (Grand Prix Drivers’ Association). Hierin uitten de coureurs hun zorgen over het leiderschap en de communicatie van de FIA. Ben Sulayem reageerde afwijzend en weigerde in dialoog te gaan.
“De coureurs moeten zich concentreren op hun eigen werk en niet op hoe wij ons werk doen,” verklaarde Ben Sulayem.
Deze reactie werd slecht ontvangen, vooral omdat de coureurs pleitten voor meer transparantie over boetes en veiligheidsmaatregelen. Het negeren van deze oproepen vergroot de kloof tussen de FIA en de belangrijkste deelnemers aan de sport.
Onder het leiderschap van Ben Sulayem heeft de FIA te maken met een hoog verloop van personeel. Ervaren medewerkers verlaten de organisatie, terwijl nieuwe, minder kritische medewerkers worden aangesteld. Deze “braindrain” heeft invloed op de consistentie en kwaliteit van het werk binnen de FIA.
- Aanzienlijk personeelsverloop binnen racecontrole en andere afdelingen.
- Coureurs en teams hebben herhaaldelijk hun bezorgdheid uitgesproken.