Flavio Briatore keerde terug naar Alpine nadat Renault-CEO Luca de Meo hem benaderde met de boodschap dat het team “volledig in de problemen” zat. Briatore, die al eerder verantwoordelijk was voor zeven wereldtitels van het team, accepteerde de uitdaging om Alpine weer op het juiste pad te krijgen.
Zijn focus ligt op het herstructureren van het team en het verbeteren van de auto, met het doel om tegen 2027 weer op het podium te staan. De vraag wie Pierre Gasly’s teamgenoot wordt, is momenteel geen prioriteit, aangezien de prestaties van de auto voorop staan.
“Luca de Meo, de voorzitter van Renault, ik ken Luca al lang voordat hij bij Renault kwam. Toen hij aankwam, gaf ik hem wat suggesties, ‘Formule 1 is een zeer moeilijke zaak. De mensen die je hebt zijn niet zo goed’. Hij luisterde niet, nul,” aldus Flavio Briatore.
De terugkeer van Flavio Briatore: Reden en motivatie
Flavio Briatore’s terugkeer naar de Formule 1 en specifiek naar Alpine is geen toevallige gebeurtenis, maar eerder het resultaat van een directe oproep van Renault-CEO Luca de Meo. De Meo, die Briatore’s eerdere adviezen had genegeerd, kwam uiteindelijk tot de conclusie dat Alpine in grote problemen verkeerde.
De situatie was zo ernstig dat hij Briatore, een veteraan in de Formule 1 met een indrukwekkende staat van dienst, vroeg om terug te keren en te helpen het team uit het slop te trekken.
Briatore, die eerder in zijn carrière leiding gaf aan zeven wereldkampioenschappen met het team onder de Benetton- en Renault-namen, accepteerde deze uitdaging. Hij maakte echter duidelijk dat zijn terugkeer niet zou betekenen dat hij elke race zou bijwonen of permanent in Engeland zou verblijven.
Zijn betrokkenheid zou eerder strategisch en op hoog niveau zijn, waarbij hij zijn expertise zou inzetten om het team opnieuw op te bouwen en te motiveren.
De uitdagingen bij Alpine: Wat ging er mis?
Alpine’s problemen in het Formule 1-seizoen van 2024 zijn duidelijk zichtbaar, met de auto die een van de langzaamste op de grid is. Dit is een teleurstellend resultaat voor een team dat ooit meedeed aan de top van de competitie. De interne problemen bij Alpine werden verergerd door een reeks personeelswisselingen, wat de stabiliteit en consistentie van het team verder ondermijnde.
Luca de Meo’s oproep aan Briatore om terug te keren was een erkenning van deze problemen. De Meo gaf toe dat het team “volledig in de problemen” zat, wat Briatore’s eerdere waarschuwingen bevestigde dat het personeel van het team niet op het gewenste niveau was.
Briatore benadrukte dat Formule 1 een unieke en complexe onderneming is die niet kan worden bestuurd als een gewoon bedrijf. Dit inzicht leidde tot zijn terugkeer en de beslissing om het team opnieuw op te bouwen met een frisse benadering en nieuw leiderschap.
Focus op herstructurering en verbetering
Flavio Briatore’s aanpak bij zijn terugkeer naar Alpine draait om een grondige herstructurering van het team. Hij benadrukt dat op dit moment de prestaties van de auto centraal staan en dat de focus ligt op het verbeteren van de technische en commerciële aspecten van het team. De keuze voor de tweede coureur naast Pierre Gasly is volgens Briatore op dit moment niet van doorslaggevend belang, aangezien de auto zelf nog niet competitief genoeg is om een verschil te maken in de resultaten.
Briatore stelt dat het belangrijkste doel nu is om de auto van Alpine significant te verbeteren voor het volgende seizoen. Het team moet alle energie steken in de technische ontwikkeling om ervoor te zorgen dat de auto jaar na jaar beter wordt. Hij gelooft dat tegen 2026 de vruchten van deze inspanningen zichtbaar zullen zijn en dat het team tegen die tijd weer competitief zal zijn.
De rol van nieuwe teambaas Oliver Oakes
Naast Briatore’s terugkeer is er ook een nieuwe teambaas aangesteld bij Alpine: Oliver Oakes. Briatore werkt nauw samen met Oakes en Renault-CEO Luca de Meo om het team opnieuw op te bouwen. Deze samenwerking is essentieel voor het succes van de herstructurering van Alpine. Oakes, hoewel een nieuwkomer in de Formule 1, heeft de taak gekregen om de dagelijkse leiding van het team op zich te nemen en de visie van Briatore en de Meo uit te voeren.
Briatore heeft vertrouwen in de samenwerking en benadrukt dat de komende jaren cruciaal zullen zijn voor Alpine om weer op het podium te komen. De herstructurering die momenteel plaatsvindt, moet de basis leggen voor toekomstige successen, waarbij de focus ligt op het verbeteren van alle aspecten van het team, van de technische kant tot de managementstructuur.
Herstelplan en doelstellingen
Flavio Briatore heeft een duidelijk doel gesteld voor Alpine: tegen 2027 moet het team weer op het podium staan. Dit ambitieuze doel vereist een gestructureerd herstelplan dat zich richt op het verbeteren van de prestaties van de auto en het opbouwen van een sterk team. Briatore’s terugkeer naar de Formule 1 en zijn betrokkenheid bij Alpine zijn belangrijke stappen in dit proces.
Het herstelplan van Alpine omvat verschillende kerngebieden, waaronder:
- Technische ontwikkeling: Focus op het verbeteren van de prestaties van de auto.
- Commerciële herstructurering: Aanpassen van de bedrijfsstrategie om beter te kunnen concurreren.
- Teambeheer: Herstructureren van de managementstructuur en het aanstellen van nieuw leiderschap.
- Coureurs: Selectie van coureurs wordt pas in een later stadium cruciaal geacht, wanneer de auto competitief genoeg is om een verschil te maken.
Briatore’s aanpak laat zien dat Alpine bereid is om drastische maatregelen te nemen om terug te keren naar de top van de Formule 1. Zijn ervaring en expertise bieden het team een solide basis om deze uitdaging aan te gaan en de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.