Mattia Binotto heeft een opvallende voorspelling gedaan voor het Formule 1-seizoen van 2024. Ondanks Max Verstappens huidige voorsprong van 52 punten in het kampioenschap, gelooft Binotto dat Lando Norris van McLaren uiteindelijk met de wereldtitel aan de haal zal gaan.
De Italiaan baseert zijn voorspelling op de recente prestaties van McLaren en de snelle ontwikkeling die het team doormaakt. Binotto benadrukt dat Norris’ consistente resultaten en het verbeterde tempo van de McLaren-auto doorslaggevend zullen zijn in de titelstrijd.
Hij stelt dat als Ferrari erin slaagt om punten af te snoepen van Verstappen, dit de kansen van Norris aanzienlijk zal vergroten.
“Ik denk dat hij wereldkampioen kan worden als hij de hulp krijgt van Ferrari. Ik noem het een strijd tussen McLaren en Max,” aldus Binotto in een exclusief interview met GPblog.
De opkomst van McLaren en Norris
Lando Norris heeft in de afgelopen races laten zien dat hij over het talent en de snelheid beschikt om het Max Verstappen lastig te maken. De Britse coureur heeft een indrukwekkende reeks neergezet, met als hoogtepunt zijn dominante overwinning in Singapore.
McLaren heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt in de ontwikkeling van hun auto. De upgrades die het team heeft geïntroduceerd, hebben geresulteerd in een significant verbeterde prestatie op het circuit.
Dit heeft ertoe geleid dat Norris nu regelmatig kan strijden voor podiumplaatsen en overwinningen. Binotto benadrukt dat Norris’ groei als coureur een cruciale factor is in zijn titelkansen. Hij merkt op dat de jonge Brit steeds minder fouten maakt en slimmer rijdt onder druk.
“Ik denk dat hij aan het leren is, want om consistent te winnen moet je dat ook leren. En dat kost tijd,” verklaart Binotto.
De rol van Ferrari in de titelstrijd
Een interessant aspect van Binotto’s voorspelling is de rol die hij toekent aan Ferrari in de titelstrijd tussen Norris en Verstappen. De Italiaanse renstal, hoewel niet direct in de running voor het kampioenschap, kan volgens Binotto een beslissende invloed hebben op de uitkomst.
Binotto stelt dat Ferrari’s vermogen om punten af te snoepen van Verstappen cruciaal kan zijn voor Norris’ kansen. Hij verwijst naar de recente race in Singapore, waar Verstappen meer punten scoorde dan verwacht doordat Ferrari in de kwalificatie tekortschoot.
Team | Punten | Verschil met koploper |
---|---|---|
McLaren | 279 | 0 |
Red Bull | 331 | +52 |
Ferrari | 248 | -31 |
Deze tabel illustreert de huidige stand in het constructeurskampioenschap, waarbij McLaren een sterke tweede positie inneemt, gevolgd door Ferrari op de derde plaats.
Ondanks zijn comfortabele voorsprong in het kampioenschap, staat Max Verstappen voor enkele uitdagingen in zijn strijd om de titel te behouden:
- Toenemende druk van McLaren en Norris
- Mogelijke inconsistenties in de prestaties van de Red Bull-auto
- De onvoorspelbaarheid van de resterende circuits op de kalender
- Potentiële inmenging van andere teams, zoals Ferrari, in de puntenstrijd
Verstappen heeft bewezen een uitzonderlijk talent te zijn, maar de Formule 1 blijft een sport vol verrassingen. De Nederlander zal al zijn vaardigheden en ervaring moeten aanspreken om zijn voorsprong te behouden.
“Hoeveel punten kan Ferrari van Max afpakken en hoe weinig fouten maakt Lando? Want hij heeft natuurlijk de kwaliteiten, hij heeft wat fouten gemaakt. Ik denk dat hij ze een voor een aan het oplossen is,” analyseert Binotto.
De beslissende factoren volgens Binotto
Mattia Binotto, met zijn jarenlange ervaring in de Formule 1, identificeert enkele cruciale elementen die de titelstrijd kunnen bepalen:
- De consistentie van Norris in de resterende races
- De ontwikkelingssnelheid van McLaren ten opzichte van Red Bull
- De mate waarin Ferrari punten kan afsnoepen van Verstappen
- Het vermogen van Norris om onder druk te presteren
- De betrouwbaarheid van beide auto’s in de slotfase van het seizoen
Binotto benadrukt dat het leerproces van Norris een sleutelrol speelt. Hij gelooft dat de jonge Brit snel leert van zijn fouten en steeds beter wordt in het managen van races onder hoge druk.
“Heeft hij genoeg tijd om ze op te lossen voor het wereldkampioenschap? Ik denk het wel, want in Singapore reed hij heel slim. Hij had weer niet veel druk omdat de auto zo goed was. Het is dus makkelijker om geen fout te maken als je niet onder druk staat,” concludeert Binotto.