Mohammed Ben Sulayem, president van de FIA, heeft aangegeven dat zijn organisatie geen financiële middelen heeft om permanente stewards in te zetten bij Formule 1-races. Dit besluit volgt op herhaalde verzoeken van coureurs, waaronder George Russell, die pleiten voor consistentie in de toepassing van regels door fulltime stewards aan te stellen.
Ben Sulayem blijft echter vasthouden aan het huidige systeem waarin parttime stewards worden ingezet. Russell, tevens directeur van de coureursvakbond, heeft het belang benadrukt van permanente stewards. Zijn kritiek komt voort uit een reeks controversiële beslissingen tijdens het Formule 1-seizoen van 2024.
“Permanente stewards die elke race bijwonen, zouden serieus overwogen moeten worden,” aldus George Russell.
Het ontbreken van consistentie in de beslissingen van parttime stewards, die slechts enkele honderden euro’s per dag ontvangen, heeft geleid tot wijdverspreide frustraties binnen de paddock. Russell wijst erop dat een vast team van stewards zou kunnen bijdragen aan eerlijkere en uniformere beslissingen.
Reactie van Mohammed Ben Sulayem
Ben Sulayem reageerde fel op de suggesties van Russell en benadrukte dat de financiële verantwoordelijkheid niet alleen bij de FIA ligt.
“Het is makkelijk praten,” zei Ben Sulayem tegen Motorsport.com. “Maar als ze professioneel willen, dan moeten ze ook bereid zijn daarvoor te betalen. Dat gebeurt niet.”
De FIA-president ging verder door de financiële inkomens van coureurs in perspectief te plaatsen:
“De coureurs verdienen meer dan 100 miljoen dollar. Vraag ik hen waar ze dat aan besteden? Nee, dat is hun zaak. Op dezelfde manier is het onze zaak wat wij met ons geld doen.”
Volgens Ben Sulayem is het huidige systeem, waarin stewards worden opgeleid en geëvalueerd, voldoende om de sport eerlijk en transparant te houden.
Hoewel de FIA aanzienlijke inkomsten genereert, waaronder meer dan $1 miljoen uit superlicentiekosten van Max Verstappen in 2024, stelt Ben Sulayem dat deze middelen niet toereikend zijn om een professioneel stewardingteam te financieren.
Een overzicht van de huidige financiële situatie binnen de FIA:
Inkomstenbron | Bedrag |
---|---|
Superlicentiekosten (2024) | Meer dan $1 miljoen |
Andere inkomsten | Niet gespecificeerd |
De FIA-president benadrukt dat het opleiden van stewards een langdurig proces is. Het vereist training, ervaring en evaluatie om een capabel team te vormen dat beslissingen neemt op het hoogste niveau.
Rol van FOM in financiële discussie
Ben Sulayem richtte zijn pijlen ook op Formula One Management (FOM), de commerciële rechtenhouder van de Formule 1. Volgens hem zou FOM een deel van de kosten moeten dragen als er behoefte is aan professioneel stewarding.
“Het gaat altijd over de FIA. Maar heeft iemand FOM gevraagd om bij te dragen?” vroeg Ben Sulayem retorisch.
De president stelde dat de focus van de FIA ligt op het creëren van een eerlijke en veilige sport, maar dat financiële beperkingen hen dwingen keuzes te maken. Hij benadrukte dat stewards niet zomaar “aan bomen groeien” en dat er een uitgebreide opleidingsprocedure nodig is om competente officials voort te brengen.
Het huidige systeem, waarin parttime stewards werken op basis van een dagvergoeding, blijft onderwerp van kritiek. De belangrijkste punten van kritiek omvatten:
- Gebrek aan uniformiteit: Beslissingen verschillen vaak van race tot race.
- Beperkte ervaring: Parttime stewards missen de uitgebreide praktijkervaring die fulltime stewards zouden hebben.
- Onvoldoende beloning: Het lage salaris maakt het moeilijk om ervaren professionals aan te trekken.
Ondanks deze tekortkomingen blijft Ben Sulayem overtuigd van de toewijding en eerlijkheid van de huidige stewards.
De FIA investeert in een opleidingsprogramma om de kwaliteit van haar stewards te waarborgen. Volgens Ben Sulayem worden stewards zorgvuldig geselecteerd, getraind en geëvalueerd om consistente en eerlijke beslissingen te garanderen.
Belangrijke elementen van het opleidingsprogramma zijn:
- Training in regelgeving: Stewards leren de complexe regels van de Formule 1 tot in detail kennen.
- Simulatie-oefeningen: Het beoordelen van scenario’s uit vorige races om ervaring op te doen.
- Evaluatie na races: Prestaties van stewards worden geanalyseerd en besproken.
Hoewel het programma tijd en middelen vergt, blijft Ben Sulayem van mening dat dit een haalbare en effectieve aanpak is.