Tijdens de Baku GP 2024 kunnen we upgrades verwachten van enkele grote teams, waaronder Red Bull, Ferrari, McLaren en Mercedes. Red Bull zal waarschijnlijk een mix van oude en nieuwe onderdelen gebruiken om hun balans te verbeteren, met specifieke aandacht voor de vloer en voorvleugel.
McLaren heeft bevestigd dat ze verdere aanpassingen aan de achterzijde van de auto zullen doorvoeren, terwijl Ferrari kleine verbeteringen aan hun vloer en voorvleugel zal brengen.
Mercedes zal naar verwachting ook enkele kleine aanpassingen introduceren, hoewel grote veranderingen pas later in het seizoen worden verwacht.
Red Bull’s verbeteringen voor de Baku GP
Red Bull zal in Baku een combinatie van oude en nieuwe onderdelen meenemen om hun RB20 te verbeteren. Het team kampt al een tijdje met problemen op het gebied van downforce, vooral in bochten met lage en middelhoge snelheid.
Dit heeft ervoor gezorgd dat hun prestaties op verschillende circuits niet optimaal waren, ondanks hun sterke seizoenen in 2022 en 2023.
De verwachting is dat Red Bull met een aangepaste vloer en voorvleugel zal komen om de aerodynamische balans van de auto te herstellen. Tijdens de races in Monza en Zandvoort werden al verschillende vleugel- en vloerconfiguraties getest, en hoewel deze niet perfect bleken, zullen enkele van deze onderdelen opnieuw worden gebruikt in Baku om de prestaties te verbeteren.
“We hebben enkele richtlijnen gevonden die ons helpen de balans van de auto te verbeteren,” aldus Helmut Marko. “In Baku zullen we een combinatie van oude en nieuwe onderdelen gebruiken om de zwakke punten van de RB20 aan te pakken.”
Max Verstappen en Sergio Perez hebben goede resultaten geboekt op het Baku-circuit, dus ondanks de huidige uitdagingen verwacht het team hier weer competitief te zijn.
De langste rechte stukken van het circuit zullen Red Bull de kans geven om hun verbeterde aerodynamische configuraties te testen en mogelijk terug te keren naar de snelheid die ze in eerdere seizoenen hadden.
McLaren’s upgrades: Focus op kleine aanpassingen
McLaren zal tijdens de Baku GP enkele kleine maar belangrijke aanpassingen doorvoeren aan de achterkant van hun auto. Het team, dat recent goede resultaten behaalde in Monza en Zandvoort, wil voortbouwen op hun sterke aerodynamische basis.
Tijdens de race in Monza werd een kleine wijziging aangebracht aan de sidepods en motorafdekking van de auto, en dit lijkt de stabiliteit en efficiëntie van de auto verder te hebben verbeterd.
De focus van McLaren ligt op het verbeteren van hun auto in de langzame bochten van het Baku-circuit, waar ze hopen meer downforce te genereren zonder de efficiëntie op de rechte stukken te verliezen. Dit is een cruciaal element van hun strategie, aangezien Baku zowel snelle rechte stukken als technische bochten bevat.
Andrea Stella, teambaas van McLaren, heeft bevestigd dat deze aanpassingen bedoeld zijn om Lando Norris en Oscar Piastri verder naar voren te brengen in het coureursklassement. Hoewel de aanpassingen klein lijken, kunnen ze cruciaal zijn voor het behoud van de snelheid en stabiliteit van de auto op het uitdagende Baku-circuit.
Ferrari: Kleine verbeteringen aan de voorvleugel en vloer
Ferrari heeft bevestigd dat ze met enkele kleine verbeteringen naar de Baku GP komen. Deze updates zullen voornamelijk gericht zijn op de voorvleugel en de vloer van de SF24. Tijdens de Monza-race werd duidelijk dat de upgrades werkten zoals verwacht, en Ferrari was in staat om een sterke race te rijden met een eenstopstrategie.
Hoewel de snelheid van Ferrari in de kwalificatie iets achterbleef bij de topteams, bleek hun racepace solide te zijn.
Charles Leclerc en Carlos Sainz zullen waarschijnlijk dezelfde voorvleugel gebruiken die eerder werd getest, terwijl de verbeterde vloer de hele rest van het seizoen op de auto blijft zitten.
Ferrari hoopt met deze kleine aanpassingen hun prestaties in de langzame bochten van Baku te verbeteren en tegelijkertijd hun snelheid op de rechte stukken te behouden. De updates zullen helpen om de zwakke punten van de SF24 te verminderen, wat cruciaal is op een circuit dat zowel snelle als technische secties heeft.
Mercedes: Verwachtingen voor Baku
Mercedes gaat naar de Baku GP met enkele kleine updates aan hun auto, hoewel grote veranderingen waarschijnlijk pas later in het seizoen worden doorgevoerd. Lewis Hamilton heeft al aangegeven dat het team aan kleine aanpassingen werkt om de aerodynamische efficiëntie en downforce aan de achterkant van de auto te verbeteren.
Tijdens eerdere races bleek dat Mercedes vooral in sectoren met hoge snelheid, zoals op Spa, nog competitief is. Baku heeft vergelijkbare kenmerken, vooral in sector 1 en 3, wat betekent dat Mercedes mogelijk weer sterk kan presteren op dit circuit.
Het team hoopt met de nieuwe aanpassingen een betere balans te vinden in de langzame bochten van Baku, zonder in te boeten op snelheid op de rechte stukken.
“We hebben zeker updates op komst,” zei Lewis Hamilton. “Ik weet niet of we hiermee helemaal vooraan kunnen meedoen, maar we hopen dat we ergens kunnen vechten voor een overwinning.”
Mercedes blijft werken aan hun vloerconfiguratie, die tijdens eerdere races wisselende resultaten gaf. Het team heeft nog steeds niet voldoende data om te bepalen of de nieuwe vloerconfiguratie een verbetering is, maar de race in Baku zou hen meer duidelijkheid moeten geven.
Verwachte upgrades van andere teams
Naast de topteams hebben ook enkele kleinere teams zoals Williams upgrades gepland voor de Baku GP. Williams is erop gebrand om de verbeteringen die ze eerder in het seizoen hebben doorgevoerd, te bevestigen. Vooral Alex Albon zal proberen om met deze updates dichter bij de punten te komen.
Haas en Aston Martin hebben nog geen grote upgrades aangekondigd voor Baku, hoewel er geruchten zijn over een mogelijke overstap van Adrian Newey naar Aston Martin, wat een belangrijke ontwikkeling zou kunnen zijn voor het team richting 2026.
Team | Verwachte upgrades | Focusgebied |
---|---|---|
Red Bull | Oude en nieuwe onderdelen voor betere balans | Voorvleugel, vloer |
McLaren | Kleine aanpassingen aan achterzijde | Sidepods, motorafdekking |
Ferrari | Kleine updates aan voorvleugel en vloer | Voorvleugel, vloer |
Mercedes | Kleine updates voor betere aerodynamica en downforce | Achterzijde, aerodynamica |
Williams | Bevestiging van eerder doorgevoerde upgrades | Algemene auto-prestaties |
Aston Martin | Geruchten over grote upgrades in personeelsstructuur | Personeelsveranderingen |