McLaren lijkt zonder veel bombarie de keuze gemaakt te hebben om Lando Norris als hun nummer één coureur naar voren te schuiven in de strijd om het wereldkampioenschap.
Na de Grand Prix van Monza hintte teambaas Andrea Stella voorzichtig dat teamorders ten gunste van Norris niet lang meer op zich zullen laten wachten. Hij gaf aan dat als McLaren écht de strijd wil aangaan met Max Verstappen, ze moeten kiezen voor de coureur die de beste kans maakt.
En laten we eerlijk zijn, Norris heeft de afgelopen races flink wat punten goedgemaakt op Verstappen, zelfs met wat tactische fouten en lastige inhaalacties. McLaren zou nu eigenlijk vol moeten inzetten op Norris, want hij blijft stapje voor stapje dichterbij komen.
“We vechten tegen Max Verstappen, dus als we één coureur willen ondersteunen, moeten we degene kiezen die het beste voor staat,”
aldus Andrea Stella, recht voor z’n raap.
Waarom McLaren nu pas voor Norris kiest
Het ultieme doel voor elk Formule 1-team? Het constructeurskampioenschap winnen, want daar valt het grote geld te halen. Logisch dus dat McLaren de balans tussen hun rijders goed wil houden.
Norris lijkt de logische keuze, maar het team moet ervoor zorgen dat ze de teamharmonie niet opofferen. Ze staan momenteel maar acht punten achter op Red Bull, dus dat betekent dat elk punt cruciaal is. Teamspanning kunnen ze nu echt niet gebruiken.
Maar Norris heeft zich de laatste tijd wel bewezen. Met nog acht races voor de boeg en een achterstand van 62 punten op Verstappen, komt hij langzaam dichterbij. Om dit in perspectief te plaatsen: Norris moet gemiddeld 7,75 punten per race inhalen.
Simpel, toch? Niet bepaald. Ferrari en Mercedes hebben hun momenten en maken het lastig om constant te scoren. McLaren moet echt een vlekkeloze strategie hebben als ze zowel voor het rijders- als het constructeurskampioenschap willen gaan.
Concurrentie in Baku
De Grand Prix van Azerbaijan is geen gewone race. Het is een mix van lange rechte stukken en scherpe bochten, wat het lastig maakt om te voorspellen welke teams hier zullen uitblinken. Ferrari heeft een goede track record, en Charles Leclerc heeft hier al drie keer achter elkaar pole gepakt.
Toch waarschuwt Leclerc dat McLaren, Red Bull en Mercedes waarschijnlijk een streepje voor hebben op circuits met meer downforce. Ondanks dat blijft Ferrari een team om rekening mee te houden, en Leclerc zal vastbesloten zijn om die poles om te zetten in overwinningen.
“Ook al zijn McLaren, Red Bull en Mercedes misschien beter op circuits met hoge downforce, we blijven vechten,” aldus Leclerc, vol vertrouwen in zijn kansen in Baku.
Red Bull worstelt met balansproblemen
Red Bull zit de laatste tijd niet lekker in hun vel. Ze kampen met balansproblemen, vooral in de krappe bochten. Baku biedt wel kansen met de lange rechte stukken, waar de DRS van Red Bull in hun voordeel werkt. Maar de vraag is of ze de problemen in de bochten op tijd kunnen oplossen.
Tijdens de Grand Prix van Monza moesten ze zelfs improviseren met balanskosten aan de voorkant van de auto. Klinkt niet als een team dat lekker in hun vel zit, toch?
Dit geeft teams als McLaren een kans om dichterbij te komen. Als Red Bull hun problemen niet snel weet op te lossen, kan McLaren toeslaan. De grote vraag blijft echter: gaat Red Bull terug naar eerdere upgrades, of blijven ze zoeken naar de perfecte balans?
Sergio Pérez in Baku
Sergio Pérez is altijd sterk geweest in Baku. Hij heeft hier al eens gewonnen en deze race zou wel eens cruciaal kunnen zijn voor zijn seizoen.
Hij moet niet alleen punten pakken voor zichzelf, maar ook voor Red Bull. Stel je voor: Pérez finisht voor Verstappen, en krijgt dan te horen dat hij zijn teamgenoot voorbij moet laten. Het zou een interessant scenario zijn, dat McLaren misschien zou inspireren om hun eigen teamorders in te voeren en vol voor Norris te gaan.
Voor de race in Baku heeft Pirelli dezelfde bandencompounds gekozen als vorig jaar: de C3, C4 en C5. In 2023 zagen we een race met maar één pitstop, waarbij coureurs wisselden van de medium naar de harde band.
De omstandigheden zijn dit jaar vergelijkbaar, dus we kunnen weer zo’n race met één stop verwachten. Maar zullen teams misschien durven om een alternatieve strategie te proberen, afhankelijk van hoe de race verloopt?
Team | Punten | Positie |
---|---|---|
Red Bull | 456 | 1e |
McLaren | 448 | 2e |
De verwachtingen voor het raceweekend in Baku zijn hooggespannen. McLaren lijkt klaar om vol voor Norris te gaan, maar ze moeten ook rekening houden met de concurrentie van Ferrari, Red Bull en Mercedes.
Norris heeft al laten zien dat hij Verstappen kan uitdagen, maar de vraag is of McLaren’s strategie sterk genoeg is om hem die kans te geven.
Met coureurs als Leclerc en Pérez die ook scherp zijn, en het onvoorspelbare karakter van het circuit in Baku, kunnen we een spannende race verwachten. Het gaat er niet alleen om wie de snelste is, maar ook wie de slimste keuzes maakt.