Alpine is van plan om een aanzienlijke upgrade door te voeren aan de A524, die de basis zal vormen voor de auto van 2025. Dit komt nadat het team een uitdagend seizoen 2024 heeft doorgemaakt, waarbij de A524 het jaar begon als de langzaamste auto op de grid.
Ondanks deze moeilijkheden heeft Alpine, na aanzienlijke infrastructuurwijzigingen en nieuwe aanstellingen, zoals Flavio Briatore als adviseur en David Sanchez als uitvoerend technisch directeur, progressie geboekt. Het team staat momenteel achtste in het constructeurskampioenschap en werkt aan een tweede grote upgrade voor de laatste races van het seizoen. Deze upgrade richt zich vooral op het verhogen van de downforce en het verbeteren van de topsnelheid.
“Dit is een eerste stap in de pijplijn. We hebben er nog één, die vrij groot zou moeten zijn, en dat zou de basis moeten zijn voor volgend jaar.” – David Sanchez, uitvoerend technisch directeur Alpine.
Alpine’s uitdaging in 2024
Het seizoen 2024 begon voor Alpine met grote uitdagingen. De A524, die in Bahrein werd geïntroduceerd, was niet alleen de traagste auto op de grid, maar kampte ook met ernstige problemen op het gebied van tractie en overgewicht. Dit plaatste het team direct achteraan, wat leidde tot een moeilijke start van het seizoen. Echter, ondanks deze tegenslagen begon Alpine al snel met een reeks verbeteringen aan de auto, waarbij de focus lag op het oplossen van deze fundamentele problemen.
De veranderingen binnen het team waren ingrijpend en hebben bijgedragen aan de geleidelijke vooruitgang op de baan. Het vertrek van belangrijke figuren zoals technisch directeur Matt Harman en teambaas Bruno Famin luidde een nieuw tijdperk in, waarbij de aanstelling van ervaren krachten zoals David Sanchez en Flavio Briatore een nieuwe richting gaf aan het ontwikkelingsproces.
Sanchez, die in mei bij het team kwam, bracht meteen een frisse aanpak mee door een parallel programma te starten dat gericht was op het introduceren van upgrades in twee fasen. Hierdoor kon het team niet alleen de problemen van de A524 aanpakken, maar ook werken aan prestaties op de langere termijn.
Alpine’s inspanningen hebben geleid tot verbeteringen, met als resultaat een auto die nu regelmatig punten scoort. Het team staat momenteel op de achtste plaats in het constructeurskampioenschap, wat een duidelijke indicatie is van de progressie die is geboekt sinds het begin van het seizoen. Hoewel de weg naar de top nog lang is, heeft Alpine laten zien dat het in staat is om te groeien en zich aan te passen aan de uitdagingen die de Formule 1 met zich meebrengt.
De komende upgrade en kansen in 2025
De aankondiging van een “vrij grote” upgrade, die de basis zal vormen voor de auto van 2025, onderstreept de langetermijnvisie van Alpine. Volgens Sanchez is deze upgrade het resultaat van maandenlange inspanningen sinds zijn aankomst bij het team.
De upgrade, die tijdens de laatste flyaway-races van het seizoen zal worden geïntroduceerd, is bedoeld om niet alleen de prestaties van de huidige auto te verbeteren, maar ook om een solide basis te leggen voor de volgende seizoenen.
Een belangrijk aspect van deze upgrade is de focus op downforce en topsnelheid. Downforce is cruciaal in de Formule 1, omdat het de stabiliteit van de auto in bochten verhoogt, wat leidt tot snellere rondetijden. De verbeteringen op dit gebied zullen Alpine in staat stellen om dichter bij de topteams te komen, vooral op circuits waar aerodynamische efficiëntie essentieel is. Daarnaast zal de upgrade ook bijdragen aan een hogere topsnelheid, wat van vitaal belang is op circuits met lange rechte stukken.
De geplande upgrade is echter niet slechts een cosmetische aanpassing; het is een fundamentele herziening die de basis vormt voor de auto van 2025. Dit betekent dat Alpine zich nu al richt op de toekomst, met het oog op het bouwen van een auto die niet alleen competitief is in 2025, maar ook in staat is om te voldoen aan de regelwijzigingen die in 2026 van kracht worden.
Strategische veranderingen binnen Alpine
Naast de technische verbeteringen heeft Alpine ook belangrijke strategische veranderingen doorgevoerd binnen het team. De aanstelling van David Sanchez als uitvoerend technisch directeur en de benoeming van Oliver Oakes als nieuwe teambaas na de zomerstop zijn duidelijke signalen van de nieuwe richting die het team inslaat.
Deze veranderingen zijn niet alleen gericht op het verbeteren van de prestaties op korte termijn, maar ook op het opbouwen van een sterkere organisatie voor de toekomst.
Sanchez heeft sinds zijn komst bij Alpine gewerkt aan het optimaliseren van de bestaande infrastructuur en het prioriteren van cruciale ontwikkelingsgebieden. Dit omvatte een grondige evaluatie van de huidige stand van zaken en het bepalen van welke aspecten van de auto en het team de meeste aandacht nodig hadden.
Hoewel Sanchez slechts een beperkte tijd had om ingrijpende veranderingen door te voeren, heeft hij een duidelijke visie voor de toekomst van het team, waarbij hij streeft naar een gestructureerde en doelgerichte aanpak van de autodesign en -ontwikkeling.
De aanstelling van Flavio Briatore als adviseur voegt een extra dimensie toe aan het managementteam van Alpine. Briatore, met zijn jarenlange ervaring in de Formule 1, brengt een schat aan kennis en expertise met zich mee, wat van onschatbare waarde kan zijn voor het team in deze cruciale ontwikkelingsfase.
Zijn rol zal waarschijnlijk vooral gericht zijn op het strategische en commerciële aspect van het team, waarbij hij zijn invloed aanwendt om Alpine te positioneren als een serieuze concurrent in de Formule 1.
Vooruitgang en toekomstperspectieven
Met de aankomende upgrade en de strategische veranderingen binnen het team, lijkt Alpine zich in een gunstige positie te bevinden om verder te klimmen in het constructeurskampioenschap. De vooruitgang die het team heeft geboekt sinds de moeilijke start van het seizoen is bemoedigend, en de geplande upgrade zou wel eens de doorslaggevende factor kunnen zijn om nog meer competitief te worden in de resterende races van 2024.
De focus op downforce en topsnelheid, gecombineerd met de strategische visie van het nieuwe management, geeft Alpine een solide basis voor zowel de korte als lange termijn. Terwijl het team zich voorbereidt op de invoering van nieuwe reglementen in 2026, is het duidelijk dat Alpine vastbesloten is om niet alleen mee te doen, maar ook serieus te concurreren in de hoogste regionen van de Formule 1.