Fernando Alonso toont zich pessimistisch over de huidige prestaties van Aston Martin in de Formule 1. Ondanks een negende plaats en twee punten in de Grand Prix van België, geeft de Spaanse coureur aan dat het team momenteel niet het vijfde snelste is op de grid.
Alonso benadrukt dat Aston Martin moeite heeft om de topteams bij te houden en in plaats daarvan strijdt met middenvelders als Williams, Alpine en RB. Hij stelt dat er nog veel werk te verzetten is om de auto te verbeteren, maar verwacht geen grote doorbraken meer in 2024. De focus lijkt al te verschuiven naar de ontwikkeling van de auto voor het seizoen 2025.
“We kunnen niet verhullen dat we strijden met Williams, Alpine en RB,” aldus Alonso. “Vorig jaar keken we misschien naar de top vier, nu zijn die buiten bereik en verdedigen we ons tegen de teams achter ons.”
Strategische keuze leidt tot puntenfinish
De negende plaats van Alonso in België was grotendeels te danken aan een gedurfde eenstopper-strategie. Terwijl de meeste concurrenten twee pitstops maakten, koos Aston Martin ervoor om Alonso’s stint op de harde band te verlengen. Deze beslissing werd pas laat in de race genomen, toen bleek dat een safety car-situatie uitbleef. Alonso moest hierdoor zijn banden zorgvuldig managen om de finish te halen.
De Spanjaard gaf toe dat deze strategie niet vooraf gepland was, maar uit noodzaak ontstond vanwege het gebrek aan snelheid ten opzichte van directe concurrenten. Het team hoopte aanvankelijk op een safety car om een tweede stop te kunnen maken. Toen die uitbleef, besloot men door te rijden op de versleten banden.
Alonso prees het team voor hun flexibiliteit en het nemen van de juiste beslissing onder druk. Hij benadrukte dat de hogere downforce-afstelling van de auto bijdroeg aan het sparen van de banden, wat de eenstopper mogelijk maakte. Tegelijkertijd erkende hij dat dit resultaat meer te danken was aan strategie dan aan pure snelheid.
Zorgen over competitiviteit Aston Martin
Ondanks het scoren van punten in België, blijft Alonso kritisch over de huidige staat van de Aston Martin AMR24. Hij stelt dat het team momenteel niet in staat is om consistent met de topteams te strijden. In plaats daarvan bevindt Aston Martin zich in een gevecht met middenvelders, een situatie die sterk contrasteert met hun sterke start van het seizoen.
Alonso wijst erop dat Aston Martin aan het begin van het jaar nog regelmatig in de top vijf kwalificeerde. Nu moeten ze alle zeilen bijzetten om überhaupt punten te scoren. Deze terugval in prestaties baart de tweevoudig wereldkampioen zorgen, vooral omdat andere teams juist progressie lijken te boeken.
De Spanjaard benadrukt dat er veel werk te verzetten is tijdens de zomerstop en in de tweede helft van het seizoen. Hij roept het team op om niet op te geven en te blijven streven naar verbetering, ondanks de uitdagende situatie.
Beperkte ontwikkelingsmogelijkheden voor 2024
Alonso tempert de verwachtingen voor grote verbeteringen in de resterende races van 2024. Hij geeft aan dat er waarschijnlijk geen significante upgrades meer zullen komen voor de AMR24. In plaats daarvan zal de focus liggen op het beter begrijpen van de zwakke punten van de huidige auto.
Het team zal zich volgens Alonso richten op het analyseren van data en het identificeren van verbeterpunten. Deze inzichten zullen echter hoofdzakelijk worden gebruikt voor de ontwikkeling van de 2025-auto. Alonso verwacht geen grote sprongen voorwaarts meer in het huidige seizoen.
Deze realistische kijk op de situatie toont Alonso’s ervaring en inzicht in de complexiteit van Formule 1-ontwikkeling. Hij begrijpt dat fundamentele veranderingen tijd kosten en dat de focus al moet verschuiven naar volgend jaar om weer competitief te kunnen zijn.
Waardering voor Alonso’s talent
Ondanks de huidige uitdagingen bij Aston Martin, blijft Fernando Alonso hoog aangeschreven in de Formule 1-wereld. Zak Brown, CEO van McLaren, sprak recent lovende woorden over de Spaanse coureur. Brown, die eerder met Alonso samenwerkte bij McLaren, omschrijft hem als een van de meest complete coureurs die hij ooit heeft gezien.
Brown prijst vooral Alonso’s vermogen om op hoog niveau te presteren ondanks zijn leeftijd. Met zijn 42 jaar is Alonso de oudste coureur op de grid, maar hij blijft jonge talenten uitdagen. Volgens Brown is Alonso het bewijs dat leeftijd slechts een getal is in de Formule 1.
Deze waardering van een gerespecteerde figuur als Brown onderstreept Alonso’s blijvende impact op de sport. Ondanks de huidige moeilijkheden bij Aston Martin, wordt zijn talent en toewijding nog steeds erkend door insiders in de Formule 1-wereld.