Het belang van verschillende rijstijlen binnen Aston Martin
Fernando Alonso sprak tijdens de persconferentie voorafgaand aan de terugkerende Chinese Grand Prix in Shanghai, slechts een week na de bekendmaking dat hij nog minimaal twee jaar bij Aston zal blijven na het aflopen van zijn huidige contract eind 2024. Gevraagd of Aston nu zijn AMR24 auto pakket rond hem ontwikkelt als hoofdfiguur van het team – Alonso heeft sinds zijn overstap van Alpine aan het begin van 2022 63% van de 314 punten van het team behaald en alle acht podiumplaatsen – antwoordde hij: “Ik denk het niet. Lance en ikzelf proberen het team zoveel mogelijk te helpen. Ik denk dat we in sommige omstandigheden twee verschillende rijstijlen en gevoelens met de auto hebben.
Ik denk dat Lance veel gevoeliger is voor dingen dan ik, wat erg belangrijk is voor het team. Ik denk dat de analyse die Lance kan bereiken en kan terugkoppelen naar het team cruciaal voor ons is en om de auto te verbeteren. Ik ben soms een beetje ongevoelig voor dingen en dat is niet goed. We proberen beide Aston zoveel mogelijk te helpen en ik denk dat de richting waarin we de auto ontwikkelen en de afstellingen die we normaal gesproken in een weekend finaliseren precies hetzelfde zijn. Dus, we komen tot dezelfde conclusies, misschien op een andere manier, en ik denk dat die twee verschillende stijlen gewoon goed zijn voor Aston.”
Alonso’s benadering van het besturen van de F1-auto
Op de vraag waar hij beweert gevoeligheid achter het stuur te missen, zei de tweevoudig F1-wereldkampioen, wereldkampioen endurance 2018-19 en tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans dat zijn opmerkingen betrekking hebben op hoe “ik soms de auto om de problemen heen stuur”. Hij voegde eraan toe: “En dat is soms een goede zaak omdat ik elke auto op elk moment kan besturen en er 90% uit kan halen. Maar om 100% van het potentieel van de auto te bereiken, ben ik soms niet in staat om dat te doen zonder soms de hulp van mijn teamgenoot bij speciale details over de afstelling of evenwichtsproblemen hier en daar. Dus, ik denk dat we op veel verschillende manieren van elkaar profiteren en dat dit op dit moment een goede zaak is.”
De dynamiek binnen het team en de ontwikkeling van de auto
De interactie tussen Alonso en Stroll lijkt een dynamisch evenwicht te bieden binnen het team, waarbij elk van hun unieke benaderingen van autorijden bijdraagt aan de algehele ontwikkeling en aanpassing van de auto. Dit toont aan hoe cruciaal het is om verschillende perspectieven en vaardigheden binnen een team te hebben, wat leidt tot een meer holistische benadering van problemen en verbeteringen. Alonso’s vermogen om ‘rond problemen te rijden’ en Stroll’s gevoeligheid voor detail versterken niet alleen hun persoonlijke prestaties, maar verbeteren ook de competitieve positie van Aston Martin in de Formule 1.