Fernando Alonso heeft aangegeven bereid te zijn om tot 20 procent van zijn salaris in te leveren om Adrian Newey naar Aston Martin te halen.
Dit zou neerkomen op een bijdrage van $3,6 miljoen, gebaseerd op zijn jaarsalaris van $18 miljoen. Hoewel hij dit aanbod met een knipoog deed, laat het wel zien hoeveel respect en bewondering Alonso voor Newey heeft.
Het is een duidelijk signaal dat Alonso bereid is ver te gaan voor de samenwerking met de legendarische ontwerper, die als een strategische troef wordt gezien voor Aston Martin om hun prestaties op te schroeven.
Alonso’s toewijding en bereidheid om te investeren
Fernando Alonso heeft in zijn tijd bij Aston Martin laten zien dat hij niet alleen met woorden, maar ook met daden voor het team wil vechten. Tijdens een gesprek met het team vertelde teambaas Mike Krack dat Alonso zelfs heeft aangeboden een deel van zijn salaris te gebruiken om Adrian Newey aan te trekken.
En we hebben het niet over kleingeld—het ging om 20 procent van zijn salaris, wat neerkomt op een bijdrage van $3,6 miljoen.
“Hij zei zelfs dat hij een deel van zijn loon zou betalen om Adrian te kunnen betalen. Er was sprake van 10 procent, 20 procent.” — Mike Krack
Dit soort uitspraken laten zien hoe serieus Alonso is. Hij heeft al een carrière vol met overwinningen, maar dit gebaar toont dat hij Aston Martin echt naar nieuwe hoogtes wil brengen.
Zijn bereidheid om financieel bij te dragen, benadrukt zijn toewijding en het vertrouwen dat hij heeft in het team en Newey’s potentieel.
Adrian Newey’s rol binnen Aston Martin
De komst van Adrian Newey naar Aston Martin wordt gezien als een van de grootste verschuivingen in de Formule 1-wereld. Newey staat bekend om zijn technische expertise en baanbrekende ontwerpen.
Vanaf maart volgend jaar zal hij de functie van Managing Technical Partner op zich nemen. Wat hem overhaalde? Een indrukwekkende rondleiding door de nieuwe fabriek en windtunnel van Aston Martin.
Er wordt gefluisterd dat Newey een jaarsalaris van $39 miljoen krijgt, plus een aandeel in het team. Maar het is niet alleen het geld dat hem aantrekt—de volledige controle en verantwoordelijkheid over het technische team waren de doorslaggevende factoren.
Newey’s komst wordt door velen gezien als een gamechanger. Zijn samenwerking met Alonso heeft de potentie om Aston Martin naar de top te brengen. Ze delen dezelfde ambitie: het maximale uit de auto’s halen en samen weer zegevieren.
De relatie tussen Alonso en Newey
De samenwerking tussen Alonso en Newey wordt met veel enthousiasme ontvangen binnen de Formule 1-gemeenschap. Alonso staat bekend om zijn veeleisende rijstijl en diepgaande technische kennis. Hij lijkt de perfecte coureur om samen te werken met een meesterbrein als Newey. Teambaas Mike Krack benadrukte dat er veel wederzijds respect is tussen de twee.
“Je kunt echt zien dat deze twee mensen enorm veel respect voor elkaar hebben. Adrian heeft altijd willen werken met iemand als Fernando, en andersom.” — Mike Krack
Dit wederzijdse respect is het fundament voor een vruchtbare samenwerking. Beide mannen hebben talloze successen geboekt, en hun gezamenlijke ambitie om Aston Martin naar de top te brengen zou wel eens de sleutel kunnen zijn tot nieuwe overwinningen.
Financiële implicaties van Alonso’s bijdrage
Als Alonso inderdaad besluit om 20 procent van zijn salaris op te offeren, zou dat een aanzienlijke investering zijn in het team. Zijn jaarsalaris van $18 miljoen betekent dat hij $3,6 miljoen zou bijdragen.
En hoewel hij het met een glimlach zei, toont het wel zijn vastberadenheid om verder te gaan dan alleen zijn prestaties op het circuit.
Jaarlijks salaris Alonso | Mogelijke bijdrage | Percentage |
---|---|---|
$18 miljoen | $3,6 miljoen | 20% |
Hoewel dit bedrag slechts een fractie is van het totale salaris van Newey, laat het wel zien dat Alonso bereid is om financieel een stap extra te zetten. Het zou een sterk signaal kunnen zijn voor de rest van het team: iedereen moet alles geven om succes te boeken, en half werk wordt niet geaccepteerd.
De toekomst van Alonso bij Aston Martin
Alonso heeft aangegeven dat hij niet zeker weet of hij lang genoeg bij Aston Martin blijft om de volledige impact van Newey’s komst te ervaren. Toch lijkt hij vastbesloten om de komende jaren zijn stempel te drukken op het team.
Mike Krack suggereerde zelfs dat Alonso de 500 races in zijn Formule 1-carrière zou kunnen bereiken—een mijlpaal die maar voor weinig coureurs is weggelegd.
Ondanks zijn lange carrière is Alonso nog steeds gepassioneerd over de sport. Hij weet dat het winnen van kampioenschappen tijd kost, en hij vraagt zich af of hij die tijd zelf nog heeft. Toch blijft hij optimistisch en geniet hij van elk moment dat hij op het circuit doorbrengt.
“Ik weet dat het tijd kost en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel tijd meer. Maar ik ben ontspannen en geniet van de reis.” — Fernando Alonso
Met dit vooruitzicht lijkt het erop dat Alonso’s erfenis bij Aston Martin niet alleen overwinningen op het circuit zal omvatten. Zijn bereidheid om te investeren in het team, zowel financieel als in zijn rol als mentor, maakt hem een onmisbare kracht binnen het team.