Adrian Newey, de gerenommeerde Formule 1-ontwerper, heeft een opvallende fout van Red Bull aan het licht gebracht. Volgens Newey was hij niet overtuigd van de koeloplossing van de RB20, de auto voor het seizoen 2024. Hij was zelfs zo ontevreden met de koelingsopeningen aan de zijkant van de halo dat hij deze ‘haatte’.
Newey adviseerde tegen deze extreme koeloplossing, maar het technische team onder leiding van Pierre Waché besloot zijn advies te negeren. Deze beslissing lijkt nu de ontwikkelingspotentie van de RB20 te beperken, wat mogelijk verklaart waarom Red Bull moeite heeft om de prestatiekloof met concurrenten als McLaren en Mercedes te dichten.
De opkomst van McLaren en Mercedes
McLaren en Mercedes hebben indrukwekkende vooruitgang geboekt in het Formule 1-seizoen 2024. Beide teams introduceerden belangrijke upgrades die hun prestaties aanzienlijk verbeterden. McLaren’s upgrade in Miami voegde meer downforce toe aan een al goed uitgebalanceerde auto.
De upgrade omvatte een nieuwe vloer, een nieuw ontwerp van de sidepods en een nieuwe voorvleugel. Deze combinatie verbeterde de luchtstroom door de ondervloer en over de bovenkant van de auto, wat resulteerde in een aanzienlijke verbetering van de downforce.
Mercedes daarentegen corrigeerde een fundamentele aerodynamische fout in hun auto met een tweedelige upgrade, verspreid over de weekenden in Monaco en Canada. Een doorbraak werd bereikt toen ze ontdekten dat een belangrijk deel van het probleem lag bij de originele voorvleugel. Deze werkte slecht bij lage snelheden en te goed bij hoge snelheden. Een meer conventionele voorvleugel werd geïntroduceerd in Monaco, wat leidde tot aanzienlijke verbeteringen in de prestaties van de auto.
Red Bull’s ontwikkelingsproblemen
Red Bull’s technisch directeur Pierre Waché suggereerde dat zijn team zijn aanzienlijke concurrentievoordeel heeft verloren omdat rivaliserende teams meer ruimte hadden voor verbetering. Dit is een natuurlijk fenomeen in de Formule 1 naarmate de levenscyclus van een set technische reglementen zich uitstrekt. Terwijl Red Bull een nieuw concept heeft ontwikkeld voor de RB20, lijken rivaliserende teams meer mogelijkheden te hebben gehad voor verbetering.
Waché benadrukt dat stabiele reglementen hebben geleid tot een convergentie tussen de teams. Hij stelt dat er veel werk wordt verricht voor slechts kleine marges, maar gelooft dat Red Bull de auto kan blijven ontwikkelen en nog steeds veel prestaties kan vinden in de komende periode.
Red Bull’s beschuldigingen richting concurrenten
In reactie op hun prestatieproblemen heeft Red Bull beschuldigingen geuit richting hun concurrenten, met name McLaren. Red Bull ontdekte een extra gat in de remvoeringen van de McLaren MCL38, zowel aan de voor- als achterkant. Ze vermoeden dat dit een kabeltoegangspunt is voor een sensor die de temperatuur in de remventilatietrommel meet. Hoewel dit gat volledig legaal is tijdens de vrije trainingen op vrijdag, moet het volgens de regels worden afgesloten tijdens de competitieve sessies op zaterdag en zondag.
Red Bull beweert dat McLaren deze gaten in sommige races open liet, wat mogelijk een oneerlijk voordeel opleverde. Na een klacht van Red Bull nam de FIA de situatie onder de loep en McLaren sloot de gaten vervolgens af met tape. Red Bull is van mening dat dit McLaren’s voordeel in bandenslijtage heeft verminderd, hoewel het algemene prestatieniveau van McLaren niet significant lijkt te zijn afgenomen.